Gå til innhold

Fremkalling i A4 vs ramme i 20 x 30

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver og lager noen bilder som jeg skal gi bort til jul. Min kjære Canon i850 har nok gjort tjenesten sin, så jeg ønsker å fremkalle bildene for best resultat. Er det noen som fremkaller i A4? Dvs 21x30? De jeg finner fremkaller i 20 x 30, og da vil det bli glipper i mine planlagte A4 rammer. Alternativet er å fremkalle i 20x30, men da er det vanskelig å finne rammer som passer...

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

29,7 x 21 er et uvanlig format i fotoverdenen, selv om det lages mye av denne typen. Men en 20 x 30 ramme dekker ikke helt 20 x 30, som oftest er rammenes lysåpning litt mindre. Bruker man større rammer med passepartout er det ofte 19 x 29 som er lysåpning.

Derfor fremkaller heller ingen i 29,7 x 21, da dette er et format som aldri har gått opp i de størrelsesforholdene som er brukt i film eller på digitale sensorer, i filmverdenen var det 1:1 (126 film) eller 3:2 (135 film) som ble mest brukt. I digitale kamera er det vel 4:3 og 3:2 som brukes. 3:2 på omtrent alt at kamera med stor sensor.

Størrelsesforholdet 2,8:2 som et A4 papir har er odde i fotoverdenen. At det tilbys så mye 21 x 29,7 rammer skyldes ene og alene at folk skriver ut bilder hjemme.

For å få profesjonelt resultat anbefaler jeg å bruke 30 x 40 rammer med passepartout (29 x 19 lysåpning). Det ser langt bedre ut en bare ramme. Men sjekk lysåpningen på en 21 x 29,7 ramme, mener 20 x 30 fungerer greitt i disse.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar!

Da var det litt som jeg trodde. :)

Jeg får bestille bildene i 20x30, så får jeg velge rammer når jeg får de. 30x40 ramme og passpartout har jeg sett litt på og funnet ut at det blir pent, men bildene med ramme skal sendes i posten til utlandet, så er redd det blir mye frakt å går for den str.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...