Chasin Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Hei! Jeg driver og lager noen bilder som jeg skal gi bort til jul. Min kjære Canon i850 har nok gjort tjenesten sin, så jeg ønsker å fremkalle bildene for best resultat. Er det noen som fremkaller i A4? Dvs 21x30? De jeg finner fremkaller i 20 x 30, og da vil det bli glipper i mine planlagte A4 rammer. Alternativet er å fremkalle i 20x30, men da er det vanskelig å finne rammer som passer... Noen forslag? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 29,7 x 21 er et uvanlig format i fotoverdenen, selv om det lages mye av denne typen. Men en 20 x 30 ramme dekker ikke helt 20 x 30, som oftest er rammenes lysåpning litt mindre. Bruker man større rammer med passepartout er det ofte 19 x 29 som er lysåpning. Derfor fremkaller heller ingen i 29,7 x 21, da dette er et format som aldri har gått opp i de størrelsesforholdene som er brukt i film eller på digitale sensorer, i filmverdenen var det 1:1 (126 film) eller 3:2 (135 film) som ble mest brukt. I digitale kamera er det vel 4:3 og 3:2 som brukes. 3:2 på omtrent alt at kamera med stor sensor. Størrelsesforholdet 2,8:2 som et A4 papir har er odde i fotoverdenen. At det tilbys så mye 21 x 29,7 rammer skyldes ene og alene at folk skriver ut bilder hjemme. For å få profesjonelt resultat anbefaler jeg å bruke 30 x 40 rammer med passepartout (29 x 19 lysåpning). Det ser langt bedre ut en bare ramme. Men sjekk lysåpningen på en 21 x 29,7 ramme, mener 20 x 30 fungerer greitt i disse. Lenke til kommentar
Chasin Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 Takk for utfyllende svar! Da var det litt som jeg trodde. Jeg får bestille bildene i 20x30, så får jeg velge rammer når jeg får de. 30x40 ramme og passpartout har jeg sett litt på og funnet ut at det blir pent, men bildene med ramme skal sendes i posten til utlandet, så er redd det blir mye frakt å går for den str. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå