Gjest Slettet-znfzAj Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 HeiHar et Fractal Design Define R3 Black Pearl kabinett som jeg er veldig fornøyd med. Problemet er at jeg gjerne skulle ha installert et par ekstra vifter, da det kun er en 120mm foran og en 120mm bak, (pluss CPU, strøm, gpu etc), men det er plass til 2 120mm på toppen og 1 120mm foran i tillegg pluss. Har aldri selv montert vifter i en pc da vi ofte har samarbeidet når vi bygger pc'ene.Spørsmålet mitt omhandler da som følger; hvor mye må jeg ta ut av pc'en for å få plass til å montere viftene ( har forsåvidt i første omgang tenkt å starte med den foran, og der er det plass til å montere), lurer også på litt rundt denne viften foran (om noen har dette kabinettet), om denne lettest monteres fra siden, eller fra forsiden, da jeg kan ta ut det meste fra forsiden også.Det jeg dernest lurer på er der jeg er mest usikker, tror ikke jeg burde ha store problemer med å montere viften, men hvordan er det lettest å få strøm til denne, har en MIST, 550watt ATX 2.2 strømkilde. Kobler jeg viftene rett inn i hovedkortet, eller rett inn i strømkilder (jeg antar at vifter ikke krever for mye strøm, slik at jeg ikke må oppgradere denne også)Om noen har noen vifter å anbefale så fyr løs På forhånd Takk Lenke til kommentar
War Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Viften skrur du fast med vifteskruer som pleier å følge med. Strømmen setter du rett i en 3pin på hovedkortet eller i en 4 pin fra PSU, kommer helt an på hvilken kontakt det følger med. Husk å monter viften rett veg, dvs sjekk den for piler på siden. Hvor mye du må ta ut er opp til deg, klarer du å lirke viften inn trenger du ikke ta bort noe ,(uten at jeg har sett kabinettet du har. ) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-znfzAj Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Viften skrur du fast med vifteskruer som pleier å følge med. Strømmen setter du rett i en 3pin på hovedkortet eller i en 4 pin fra PSU, kommer helt an på hvilken kontakt det følger med. Husk å monter viften rett veg, dvs sjekk den for piler på siden. Hvor mye du må ta ut er opp til deg, klarer du å lirke viften inn trenger du ikke ta bort noe ,(uten at jeg har sett kabinettet du har. ) Alright takker. Har sett på en del vifter med begge løsninger, 3 og 4 pin, men den ene vifteplassen er relativt langt frem i pc'en, hvor lange ledninger følger med viftene etc? Lenke til kommentar
War Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 30 cm? Det varierer, hvor langt er et tau osv. Noen har begge deler, google viftenavnet om du har funnet en og trykk på "bilder" Noen butikker selger forlenger. Med så mange vifter kan det lønne seg å kjøpe en viftekontroller så de slipper å gå på 100% 24/7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-znfzAj Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 30 cm? Det varierer, hvor langt er et tau osv. Noen har begge deler, google viftenavnet om du har funnet en og trykk på "bilder" Noen butikker selger forlenger. Med så mange vifter kan det lønne seg å kjøpe en viftekontroller så de slipper å gå på 100% 24/7 Ser den ja. Hvordan er det med kontakter på hovedkortet, mitt er 2 år gammelt, og satt før i en "ferdigprodusert" pc fra HP. Strømforsyningen er forøvrig helt ny, så har nok garantert kontakter til overs her for flere vifter :9 Lenke til kommentar
War Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) Sjekk etter slike 3pin Finnes ikke dette må du hente fra PSU fra en 4pin, for eks en viftekontroller eller rett fra kontakten med en slik kontakt De trekker ikke mange watt, du kan seriekoble mange vifter på en kontakt. Eller med en slik Eller en slik Bare fantasien setter grenser. Microplex har (netshop) Komplett, de fleste norske nettbutikker har. Endret 4. desember 2010 av War Lenke til kommentar
Gjest Slettet-znfzAj Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) Awesome, takker for hjelpen! Dette burde gå så det suser nå, stikker innom datakjeden å kjøper vifter og det jeg trenger, så er det up and running Endret 4. desember 2010 av Slettet-znfzAj Lenke til kommentar
War Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 wow qoute av bilder. Jeg kjøpte http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=586351 disse på komplett. De hadde 3 pin på viften + en overgang til 4 pin til strømforskyningen om jeg ville ha det + skruer. Be de sjekke hva viften har om du er i tvil og kjøp rett kontakt/ det du har tilgang til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-znfzAj Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) wow qoute av bilder. Jeg kjøpte http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=586351 disse på komplett. De hadde 3 pin på viften + en overgang til 4 pin til strømforskyningen om jeg ville ha det + skruer. Be de sjekke hva viften har om du er i tvil og kjøp rett kontakt/ det du har tilgang til. Sorry for quote av bilder, så det nå, tidlig på morgenen Stikker innom datakjeden eller digital impuls i møllergata, så de hadde en overgang fra 4pins til 4x3pins så får jeg alle på en kontakt, så kjøper jeg 3 120mm vifter med 3pin og monterer de. Orker ikke vente på komplett over helgen, pluss da har jeg noe å drive med i morgen Endret 4. desember 2010 av Slettet-znfzAj Lenke til kommentar
Gjest Slettet-znfzAj Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Da ble det 3x http://digitalimpuls.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=16137 og en kabel med 4x3pins til 4pins Lenke til kommentar
War Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Da er du igang, får håpe de har brukbar DB, siden du ikke kan regulere det uten kontroller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå