Gå til innhold

Se hovedkort "dødaren(e)" gjelder spesielt ABIT IC

Anbefalte innlegg

Dette er en erfaring med ABIT IC7-G som jeg gjerne deler med andre.

Når jeg monterte mitt IC7-G kort i kabinettet var det tre ting som kunne ha blitt katastrofale, enten der og da, eller på sikt. Se bildet under og døm selv.

ABITmetall.jpg

Hadde ikke jeg vært våken når hovedkortet ble montert igjennom den medfølgende kontaktplata (bilde av den HER), ville disse bitene få kost seg rundt på de fortinnede kontaktene på HK, og før eller siden lagt kortet dødt.

De to firkantete bitene stammer fra de optiske inn/utgangene. De sitter så vidt festet i en liten punktsveis, og skal brekkes av. Dette er imidlertid mitt første kort med optiske I/O, så jeg overså disse små metallbitene. Det var som sikkert de fleste forstår, litt vanskelig å få alle kontaktene igjennom kontaktplata på grunn av disse. Er man klar over disse to bitene, og får fjernet de umiddelbart, så er det ingen problemer.

Derimot, så retter jeg en stor stygg pekefinger til ABIT (les AVBIT) for slurv i utstansingen, og ikke minst etterkontrollen. Den biten som ser ut som en T var nemlig ikke fjernet på jording/skjerm-klemmene som presses mot kontaktene. Denne falt ned, og jeg observerte ingenting, før jeg tok den absolutt siste sjekk av igjenglemt verktøy skruer m.m. Når jeg til slutt snudde kabinettet på hodet, falt den ned på gulvet. Jeg ble litt småforbannet, men samtidig lettet over at jeg oppdaget dette på et tidlig tidspunkt.

Satt på spissen, kunne jeg oversett dette, helt til jeg flyttet kabinettet etter 2 1/2 år. Da først krønsjet hovedkortet. Veldig enkelt å forklare leverandøren i etterkant.

Flere som har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hørte sikke bra ut :(

Håper jeg har gjort det samme som deg, var på spdif in og ut portene?

Skjønte ikke helt forklaringa di så jeg bare spør her :oops:

Dette må sjekkes opp snarest!

Dette gjelder IC7 og vel? hvis du har noen formening om det.

Lenke til kommentar
Det hørte sikke bra ut :(

Håper jeg har gjort det samme som deg, var på spdif in og ut portene?

Skjønte ikke helt forklaringa di så jeg bare spør her :oops:

Dette må sjekkes opp snarest!

Dette gjelder IC7 og vel? hvis du har noen formening om det.

Mulig jeg ikke var klar nok i denne beskrivelsen, men det er spdif portene jeg sikter til, og de har du som kjent på ditt kort.

Det jeg mener er den rektangulære metallplata som skal settes inn i kabinettet, slik at kontaktene stemmer overnens med denne.

Jeg glemte å fjerne disse to blindlokkene (firkantene) som satt i hullene der spdif tilkoblingene kommer ut. Og da det ble det som nevt litt vanskelig å få hovekortet på plass.

Sørg for å slå av all spenning hvis du ikke har kotroll på hvor disse to metallbitene er. Se nøye rundt på kortet.

Lenke til kommentar

Ikke for å være gretten Predecessor, men dette er ganske vanlig slik jeg ser det. Har samme kortet selv, og la fort merke til det du skriver om. Fjernet de uten å tenke på at det var noe "buggy" greier. Har opplevd dette med mange HK. Tror vi må leve med dette. :)

Lenke til kommentar
Ikke for å være gretten Predecessor, men dette er ganske vanlig slik jeg ser det. Har samme kortet selv, og la fort merke til det du skriver om. Fjernet de uten å tenke på at det var noe "buggy" greier. Har opplevd dette med mange HK. Tror vi må leve med dette. :)

Jeg oppfatter ikke deg som gretten, men kke gjoer deg til talsmann for alle og enhver her paa forumet. Det finnes faktisk folk her paa forumet som trenger et tips i ny og ne (inklusive meg selv), og har du noe aa bidra med, for bistaa andre, er det mer eller mindre din plikt, og opplyse om dette, saa lenge du ''henger'' her. Dette er naa min mening.

Ikke tro at alle andre tar alt som en selvfoelge, selv om du selv har funnet ut av det. Alle er vi forskjellige, eller hva?

Det hadde kanskje vaert paa sin plass for ABIT aa klistret en tab over kontaktene paa hovedkortet, og bedt folk vaere paapasselige med at alle loese enheter blir fjernet. I mine oeyne er dette slett arbeid. Akkurat like slett som manualen de leverer.

No bad feelings, men saann er det naa en gang.

( I mangel paa norsk tastatur ble det mye rare skrývemaater)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...