Gå til innhold

Nytt objektiv 17-50 eller 24-70 f2.8

Anbefalte innlegg

Kjære supre akam folk, trenger litt hjelp til og bestemme meg.

Har hatt Sigma 24-70 f2.8 nå i 2år og har vært kanon fornøyd med objektivet, dessverre på jobb, gikk det i bakken under uvær ombord, seilet over dørken og rett i veggen på andre siden av båten.

Dette med kamerahus på GX-10 med påmontert 24-70 f2.8

Så nå fungerer ikke blenderen på objektivet mere.

Så da må jeg ha nytt og har alltid savnet litt mere vidvinkel på 24-70'n men er jo fantastisk til portretter da.

Så jeg klarer ikke bestemme meg om jeg skal ha 18-50 eller 24-70 fra sigma.

Eller kanskje 17-50 fra tamron?

Viktigste er at objektiver er lyssterkt.

Har jo sigma 10-20 i fra før så var derfor jeg gikk for 24-70 sist da jeg da følte jeg dekket hele området opp til 70mm.

Men kvaliteten på 10-20 er jo elendig i forhold til 24-70'n så er vell kanskje derfor bedre med 18-50, ettersom jeg savner en del vidvinkel på 24-70?

Hva tror folket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke så mye erfaring, men da jeg skulle ha linse i høst sto det mellom 17-55mm f/2.8, 15-85mm f/3.5-5.6 og 24-105mm f/4.

Hos meg ble 17-55mm utelukket ganske fort pga for lite tele. Valget mitt falt på 15-85mm pga ok tele og pris. Enkelte ganger føler jeg at det kan være litt lite med 85mm.

Jeg tar flest bilder når jeg er ute å reiser, større zoomområde ble viktigere for meg en stor blenderåpning. Skulle jeg ha valgt igjen hadde jeg tatt 24-105mm. Bruker ikke vidvinkel så ofte som tele.

Var jeg deg hadde jeg gått for 24-70mm da jeg synes 50mm er for lite tele, spesielt da du allerede har et vidvinkelobjektiv fra før av.

Endret av Michael Knight
Lenke til kommentar

Heisann

Ble 18-50 fra sigma får teste denne litt, skal se om jeg ikke får reparert 24-70'n da det som er problemet er pinnen som kamera justerer blenderen med.

Den går noe tregt, ikke noe og tape så er jo bare og skru opp og se.

Fikk 18-50 inn gjennom døra i går så har ikke fått testet den noe særlig.

Lenke til kommentar

Tamron 17-50 uten stabilisering er jo kjent for å være veldig godt, og siden du har stabilisering i huset synes jeg det er mer fornuftig bruk av penger enn Sigma 17-50 OS.

Du kan jo eventuelt tenke på Pentax DA* 16-50/2.8, som er et mer snøscooterklimatilpasset objektiv, men mer kostbart igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...