Gå til innhold

Filserver på Ubuntu - hvilket filsystem?

thotta

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Hvilket filsystem skal jeg bruke på en Ubuntu filserver, som bl.a. skal aksesseres fra Windows 7-maskin?

Litt mer detaljer:

Har tenkt å sette opp en maskin som filserver i hjemmenettverket. Det blir stort sett maskinens eneste oppgave (mulignes den også skal få laste ned litt torrents). Diskene på denne skal så aksesseres fra en Windows 7-maskin samt fra en mediaspiller-boks. Filserveren kommer til å ha en systemdisk, og en eller to disker i tillegg som skal deles i nettverket. På disse vil det ligge filmer, bilder, osv..

Tenkte å forsøke å kjøre Ubuntu på filserveren, for å slippe styr med antivurs, windows-lisens m.m. (er grønn på Linux, men det skrytes jo stadig over hvor enkelt Linux har blitt, og spesielt Ubuntu)

Det er dette med filsystemene som forvirrer meg litt!

Har lest litt om det nå, og ser at Ext4 er default for en ubuntu-installasjon.

Hvilket filsystem bør de delte diskene i nettverket ha? Kan NTFS brukes? for at Windows-maskinen skal kunne skrive til dem, mener jeg... (Har noen disker liggende, med litt filmer på, og disse er fra før NTFS) Eller vil da selve filserveren ikke klare å skrive til disse diskene?

Systemdisken på filserveren kan vel gjerne ha noe Linux-vennlig, som ext4. Denne vil da ikke være mulig å skrive til for Windows-maskinen, vil den? Men det gjør jo ingenting for systemdisken.

Venter spent på svar.

Endret av thotta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for enda et informativt svar :-)

Er det noen av disse filsystemene som Windows forstår seg på (for å snu litt på det)? Slik at hvis noe skulle skje med filserveren, så ville jeg kunne lest diskene fra en Windows-maskin, f.eks i et USB-harddisk-kabinett?

Eller skjønner Windows bare FAT(32) og NTFS?

Lenke til kommentar

Windows skjønner bare FAT32 og NTFS. Det finnes en driver for ext2 og ext3 (muligens også ext4), men er usikker på status på denne.

Men du må huske på at hvis serveren skulle ta kvelden, vil du sannsynligvis kunne aksessere innholdet på diskene dine via en linux liveCD/liveUSB. Disse har gjerne full støtte for å koble til eksterne disker, koble seg på nettverk osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...