Gå til innhold

Hvor mange volt leverer et klokke-batteri?


Anbefalte innlegg

tuXP-G: du skal koble den opp på 5V om du skal ha den i maskinen. på 12V vil den brenne opp (snakker av erfaring).

men jeg gir ingen garanti på hvor lenge den vil leve med 5V, enkelte skal ha ca 3V for å lyse optimalt mens andre skal ha bortimot 12V, så hva den dioden din egentlig skal ha vet jeg ikke. men siden det var 3 batterier i lighteren vil jeg tippe den skal ha 4,5V for optimal lysstyrke, og da overlever den mest sansynelig også 5V.

 

Mvh, Jan Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok ikke skjønt så mye av hvordan en LED virker, men det gjelder visst for de fleste.

Hvis man spør "hvor mange volt skal en LED ha" så er det en soleklar indikasjon på at men ikke kan dette, for det er helt feil spørsmål. Det første man sjekker når man skal koble opp en LED er hvor mye strøm den skal ha. Så finner man ut hvor mye spenning det ligger over den. Man kan velge seg en spenningsforsyning, f.eks 5 eller 12V. Så bruker man ohms lov til å regne ut hvor stor motstand man trenger:

(tilførsel spenning - LED spenning) / strøm = motstand.

Hvor mange batterier det er i den lighteren sier ingenting om hvor stor spenning det ligger over LED'en. Det kan hende det er nok med ett batteri for å få den til å lyse, men med 3 så vil de jo vare lenger før du må bytte batterier.

Det finnes LED som skal kobles rett på f.eks 5 Volt, men det betyr bare at de har en innebygd motstand tilpasset nettopp dene spenningen.

Det finnes mange typer LED, og spenningen over de kan være veldig forskjellig. Hvis det står i databladet for en blå LED at den har 4.5V så er det feil å tro at den kan kobles til 4.6V uten motstand. Da er det stor sjangs for at den brenner opp.

Lenke til kommentar
Du har nok ikke skjønt så mye av hvordan en LED virker, men det gjelder visst for de fleste.

Hvis man spør "hvor mange volt skal en LED ha" så er det en soleklar indikasjon på at men ikke kan dette, for det er helt feil spørsmål. Det første man sjekker når man skal koble opp en LED er hvor mye strøm den skal ha. Så finner man ut hvor mye spenning det ligger over den. Man kan velge seg en spenningsforsyning, f.eks 5 eller 12V. Så bruker man ohms lov til å regne ut hvor stor motstand man trenger:

(tilførsel spenning - LED spenning) / strøm = motstand.

Hvor mange batterier det er i den lighteren sier ingenting om hvor stor spenning det ligger over LED'en. Det kan hende det er nok med ett batteri for å få den til å lyse, men med 3 så vil de jo vare lenger før du må bytte batterier.

Det finnes LED som skal kobles rett på f.eks 5 Volt, men det betyr bare at de har en innebygd motstand tilpasset nettopp dene spenningen.

Det finnes mange typer LED, og spenningen over de kan være veldig forskjellig. Hvis det står i databladet for en blå LED at den har 4.5V så er det feil å tro at den kan kobles til 4.6V uten motstand. Da er det stor sjangs for at den brenner opp.

 

Blabdiblablabla..... herre, jeg har da gått på elektro GK jeg og da, klarer fint Ohm's lov... MEN, jeg skal bruke denna LED'en i pcen, ikke i et livsviktig prosjekt!! brenner den opp så dauer jeg ikke... og siden du så fint nevner det, den klarer 5V og lever atm på det nå... :lol:

Lenke til kommentar

Flott at du har lært ohms lov, det er jo folkeskolepensum. Halvledere er jo litt mer avansert, og ting tyder på at du ikke følger helt med der. Men det er helt greitt, forventer ikke at alle og enhver skal ha interesse for denslags.

Kan jo håpe at det finnes noen som har litt utbytte av å lese teknsike innlegg uten å få brekninger. :-?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...