Gå til innhold

Hvor mange volt leverer et klokke-batteri?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

haha jeg skulle akkurat til å spørra om det samma... tok fra hverandre en lighter nå nettopp sjø, type lanzarote/ganj med led i, og denna lyser no inni hesterumpa sterkt... og den blei drevet av tre små klokkebatterier... så hvis de gir 1,5V så trenger led'sen ca 5V da?

Lenke til kommentar
haha jeg skulle akkurat til å spørra om det samma... tok fra hverandre en lighter nå nettopp sjø, type lanzarote/ganj med led i, og denna lyser no inni hesterumpa sterkt... og den blei drevet av tre små klokkebatterier... så hvis de gir 1,5V så trenger led'sen ca 5V da?

LED'en vil nok ikke lyse da, du må nok bytte ut LED'en med en annen LED

For LED'en trenger minst 1.6V eller noe for å lyse (det avhenger vel litt på hvilken led det er også... Men 2 seriekoblede batteri, med en motstand i serie, så LED'en får nok spenning, da vil den nok lyse... Men jeg lurer på om den ikke vil lyse like kraftig?

Lenke til kommentar

LED'en vil nok ikke lyse da, du må nok bytte ut LED'en med en annen LED

For LED'en trenger minst 1.6V eller noe for å lyse (det avhenger vel litt på hvilken led det er også... Men 2 seriekoblede batteri, med en motstand i serie, så LED'en får nok spenning, da vil den nok lyse... Men jeg lurer på om den ikke vil lyse like kraftig?

hmm skjønner ikke helt åssen du får det der til... hvis jeg har 3 batterier i serie på den LED'en, dvs sånn oppsettet var i lighteren, så får den da 4,5V?? eller er jeg helt på jordet? Uansett så lyser den fint hvis jeg gir den de tre batteria i serie, uten motstand osv... jeg vil bare vite hvor mange V det er jeg...

Lenke til kommentar

hmm skjønner ikke helt åssen du får det der til... hvis jeg har 3 batterier i serie på den LED'en, dvs sånn oppsettet var i lighteren, så får den da 4,5V?? eller er jeg helt på jordet? Uansett så lyser den fint hvis jeg gir den de tre batteria i serie, uten motstand osv... jeg vil bare vite hvor mange V det er jeg...

En anne ting som er litt vesentlig når man snakker bateridrevene ting er strømtrekk. Hvis ikke du vurderer strømtrekket på kretsen mot vha bateriet klarer å levere er det ikke sikkert du får så lang levetid på det. Hvis du setter bateriene i serie uten motstand har du ikke kontroll på strømtrekket og da kan morroa være over på kort tid.

Så finn ut hvor mange Ah bateriet er på og sett en motstand i serie så du kan begrense strømtrekket litt. Da kan du fort beregne levetiden på bateriet.

Lenke til kommentar

En anne ting som er litt vesentlig når man snakker bateridrevene ting er strømtrekk. Hvis ikke du vurderer strømtrekket på kretsen mot vha bateriet klarer å levere er det ikke sikkert du får så lang levetid på det. Hvis du setter bateriene i serie uten motstand har du ikke kontroll på strømtrekket og da kan morroa være over på kort tid.

Så finn ut hvor mange Ah bateriet er på og sett en motstand i serie så du kan begrense strømtrekket litt. Da kan du fort beregne levetiden på bateriet.

enten feiler jeg stort her, ellers så soser dere rundt :lol:

jeg prater om en simpel LED da, hvor mange V den trenger!! jeg skal koble den på molex i kabinettet, og fint å vite om jeg skal koble den på 5V eller om en motstand trengs...

Lenke til kommentar

Man skal alltid koble en motstand i serie med en LED, da generelt dioder har liten resistans når de leder. Lysdioden vil lyse sterkere jo mer strøm det går igjennom den (ikke så mye strøm at du svir av dioden da), men du kan jo sjekke databladet for å se hva som er normalt strømtrekk. Og så er det bare å trylle frem Ohms lov for å beregne verdien på motstanden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...