nomore Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Hei, Eg har en Opel Combo 2005 som eg har oppdaget at det er dieselvarmer i. Problemet er at denne er manuell. Dvs at når det er kaldt kan eg trykke på en bryter i bilen som starter dieselvarmeren(kun når motoren er i gang, men eg kan slå av motoren etterpå). Eg tror denne er montert originalt, og at den kun er ment som en hjelpevarmer ved behov. Mao ingen automatikk inne i bildet(men det ser ut til at den har en temperaturføler på det den varmer). Normalt sett får eg varme ut i fra varmeanlegget etter 2-3 minutt, men slår eg på dieselvarmeren så tar det mellom 1 og 2 minutt. Eg har bedt et verksted om pris på utbygging slik at eg får timer på denne, men det er egentlig ikke det eg ønsker. Eg ønsker egentlig å lage styringen selv. Noen som har kjennskap til disse Ebersprächerene og vet om det er mulig for meg å gi den et 12v signal for å slå seg på? Da kan eg lage en mikrokontroller og lage selve styringen selv etter eget ønske. Lenke til kommentar
joka Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 jepp det er mulig... det du bør sjekke om det er 12v sirkulasjonspumpe på systemet, for vannpumpa på bilen går ikke når motoren er av. dieseltilførselen er ofte montert på returslangen fra motoren... ikke noe diesel der når motoren er av.. hvis bilen din har elektrisk fødepumpe i tanken, kan heller ikke slangen til eber,n kobles inn der.. da må et ekstra diesel-uttak monteres i tanken.. hva heter din eber? mulig jeg har service manual til den liggende (pdf) Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Hei, Eg har en Opel Combo 2005 som eg har oppdaget at det er dieselvarmer i. Problemet er at denne er manuell. Dvs at når det er kaldt kan eg trykke på en bryter i bilen som starter dieselvarmeren(kun når motoren er i gang, men eg kan slå av motoren etterpå). Eg tror denne er montert originalt, og at den kun er ment som en hjelpevarmer ved behov. Mao ingen automatikk inne i bildet(men det ser ut til at den har en temperaturføler på det den varmer). Normalt sett får eg varme ut i fra varmeanlegget etter 2-3 minutt, men slår eg på dieselvarmeren så tar det mellom 1 og 2 minutt. Eg har bedt et verksted om pris på utbygging slik at eg får timer på denne, men det er egentlig ikke det eg ønsker. Eg ønsker egentlig å lage styringen selv. Noen som har kjennskap til disse Ebersprächerene og vet om det er mulig for meg å gi den et 12v signal for å slå seg på? Da kan eg lage en mikrokontroller og lage selve styringen selv etter eget ønske. Uten at det nødvendigvis trenger å være relevant, så har jeg en Opel Vectra fra 2004 med varmer som kun kjøres i hht temperatur ute/kjølevann, og kun når motor går. Har spurt mitt Opelverksted om pris på å få den timerstyrt (dvs intergrert i kjørecomputer), og bortsett fra prisen på sirkulasjonspumpen (var det 3.000,- den kostet? Alt for dyrt iallfall) så var ikke det så himla gærn pris faktisk. De sa det så greit at om jeg klarte å skaffe pumpen selv, så kunne de gjøre resten, og totalen ville vel da ligge på knappe 6.000,-. Er ganske fristet å slå til (om jeg bare får fatt på en pumpe beregnet til formålet), skulle veldig gjerne kommet til ferdig lunket bil om morgenen Lenke til kommentar
joka Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 http://shop.ebay.de/i.html?_nkw=Eberspächer+wasserpumpe&_sacat=0&_odkw=Eberspächer+pumpe&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 http://shop.ebay.de/i.html?_nkw=Eberspächer+wasserpumpe&_sacat=0&_odkw=Eberspächer+pumpe&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313 Lekkert! Dette er jo en ganske annen pris enn "original" hos Opel. Ser at sirkulasjonspumpen ser ut til å være styrt av og direkte koblet til selve varmeren. _Om_ jeg har den koblingen liggende klar på min varmer (?), så er det jo en smal sak å smekke inn den pumpen. Jeg trodde at pumpen hentet strøm og styring fra bilens styring (siden timer-delen er integrert i kjørecomputer), men krysser fingrene for at det er så enkelt som det her kan virke. Tilbake til trådstarter (unnskyld for å stjele tråden): Jeg har sett et par nyere Combo-er (alle kjøpt i Norge), og har ikke sett noen med egen bryter for å slå på varmeren. Kan det være at din bil f.eks er importert, og varmeren er ettermontert av et ikke Opel-verksted? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 Helt i orden. Er er fornøyd med alle innleggene her så langt uansett Bilen er ikke importert, men eg klarer ikke å få verifisert om motorvarmeren var montert original eller ikke. Bilen har hatt to eiere før, så det er ikke umulig at det er ettermontert. Monteringen og alle kabler som går til/fra er møysommelig organisert og kablene/rørene er helt like den elektriske monteringen ellers. Og av det eg har hørt rundtom så kommer de aller fleste(nyere) Comboer med Ebersprächer originalt montert, så eg mistenker jo at det ikke er ettermontert. Når det gjelder det med bryteren så kan nok dette skyldes et veldig enkelt varmeapparat. Hadde bilen vært utstyrt med A/C og/eller kjørecomputer så mistenker eg det også hadde vært styring på motorvarmeren. Men, om vi snakker om 6k pluss for å få parkeringsvarme så vurderer eg heller å kjøpe de delene eg trenger fra en Defa leverandør, og gjøre jobben selv. Da kommer eg i overkant av 2k om eg lager styringen selv. Eg har 220v uttak der bilen står hjemme uansett. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Helt i orden. Er er fornøyd med alle innleggene her så langt uansett Bilen er ikke importert, men eg klarer ikke å få verifisert om motorvarmeren var montert original eller ikke. Bilen har hatt to eiere før, så det er ikke umulig at det er ettermontert. Monteringen og alle kabler som går til/fra er møysommelig organisert og kablene/rørene er helt like den elektriske monteringen ellers. Og av det eg har hørt rundtom så kommer de aller fleste(nyere) Comboer med Ebersprächer originalt montert, så eg mistenker jo at det ikke er ettermontert. Når det gjelder det med bryteren så kan nok dette skyldes et veldig enkelt varmeapparat. Hadde bilen vært utstyrt med A/C og/eller kjørecomputer så mistenker eg det også hadde vært styring på motorvarmeren. Men, om vi snakker om 6k pluss for å få parkeringsvarme så vurderer eg heller å kjøpe de delene eg trenger fra en Defa leverandør, og gjøre jobben selv. Da kommer eg i overkant av 2k om eg lager styringen selv. Eg har 220v uttak der bilen står hjemme uansett. Tråden er absolutt satt som favoritt Du får ta deg en tur i motorrommet og se om du finner sirkulasjonspumpe, fortrinnsvis som er tilkoblet selve varmeren. Den eber-manualen var ganske informativ angående tilkoblinger, etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå