Gå til innhold

Råd til en som er for tynn?

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 19 år, veier 67 kg og er 180/181 cm høy.

Jeg har lyst til å legge på meg, har lenge vært altfor tynn. Har trent 6-7 dager i uken de siste årene med aktiviteter med utholdende/cardi styrke, kondisjon og litt ren styrke.

Fremover har jeg tenkt til å drite helt i all kondisjonstrening siden jeg allerede kan løpe og ro "evig" og ta min egen kroppsvekt lett som bare det. God idé?

Jeg har lyst til å gå opp 5 kg så fort som mulig. Har dere råd til kosthold og trening jeg burde holde på med fremover? Jeg har en meget god viljestyrke så gi meg noe krevende!

Jeg spiser veldig sunn mat, noe jeg ikke tror jeg kommer til å greie å gi opp. Kan godt begynne med proteinpulver hvis dere mener det kan gi resultater. Noe gode spiseintervaller jeg bør følge?

Takk for all hjelp:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir du ikke sliten av kondisjonstrening løper du ikke lenge/intenst nok. En god kondisjonstrening er 4x4. Du løper i 4 min med 85-95 % av maxpuls og så 3 min pause. Dette gjør du fire ganger.

Du kan jo begynne med wheightgainer, men det holder nok om du bare får i deg nok kalorier og fett hver dag. Ca 500 kcal overskudd hver dag burde være passe for å gå opp.

Men er litt motstridende at du vil trene kondisjon og samtidig gå opp i vekt. Kondisjonstrening brenner fett, altså ville jeg droppet dette.

Lenke til kommentar

Kutt ut cardio, lite vits når du skal opp i vekt. start med stronglift 5x5 eller RYP. Spis masse og drikk mye h-melk! frukt,egg,melk,kjøtt,kylling,grove ting, gainer eller proteinshake, fisk, nøtter. JA MYE MER. men prøv og spis masse og sunt! går du ikke opp i vekt får du ikke i deg nok kcal

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Spis mer og prøv å ha minimum 4 (helst 5-6) faste måltider om dagen. Spiser du i forhold til treningsmengden din, så behøver du heller ikke å droppe kondisjonstreningen, men reduser heller mengden og intensiteten av treningen din. Oppnå et kcal overskudd på 300-500 kcal, og du bør gå opp i vekt. Syns du kcal er vanskelig å forholde seg til, så følg heller tommelfingerregelen om 1.5-2g protein per kg kroppsvekt, 3.8-5g karbohydrater per kg kroppsvekt, og ca 1g fett per kg kroppsvekt, hvorav mettede fettsyrer ikke bør utgjøre mer enn rundt 15-20% (enkelte selvutnevnte "eksperter" her som er uenig i det sistnevnte, men ikke hør på de).

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar

(...)hvorav mettede fettsyrer ikke bør utgjøre mer enn rundt 15-20% (enkelte selvutnevnte "eksperter" her som er uenig i det sistnevnte, men ikke hør på de).

Du gjør ikke annet enn å senke din egen kredibilitet ved å komme med slike utsagn. Hvorfor bør det ikke utgjøre mer enn 15-20%?

Til trådstarter:

Spis nøtter, ta en spiseskje olje til hvert måltid, drikk enorme mengder helmelk.

Lenke til kommentar

(...)hvorav mettede fettsyrer ikke bør utgjøre mer enn rundt 15-20% (enkelte selvutnevnte "eksperter" her som er uenig i det sistnevnte, men ikke hør på de).

Du gjør ikke annet enn å senke din egen kredibilitet ved å komme med slike utsagn. Hvorfor bør det ikke utgjøre mer enn 15-20%?

Til trådstarter:

Spis nøtter, ta en spiseskje olje til hvert måltid, drikk enorme mengder helmelk.

Fordi dette er, eller ihvertfall bør være allmenn kunnskap. Så nei, jeg senker neppe min egen kredibilitet med et slikt utsagn. Det får stå på din kappe.

Lenke til kommentar

Men allikevel vil du ikke si noenting om hvorfor dette er farlig? Du bare refererer til at det "bør være allmenn kunnskap"? Dette er jo fullstendig latterlig. Selv om en løgn blir gjentatt 1000 ganger er den ikke sann. Bortsett fra kanskje innenfor kosthold.

Pek nu på skadevirkningene, er du grei.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Har fortsatt tilgode å se noen referanser til ordentlige studier gjort på mennesker som sier at mettet fett i seg selv er direkte farlig.

For å sette det litt i perspektiv: Tror du at kroppen bare trenger 13 gram protein, fordi en "ekspert" fra olympiatoppen sier det?

TS: Kombiner styrketrening med høyt matinntak. Gå ut i fra kostholdet du allerede har i dag, og legg til litt og litt ekstra til hvert måltid. Går du ikke opp i vekt, så øk litt til på matinntaket. Nøtter og andre matvarer med høyt fettinnhold (derav høyt kcal-innhold) som egg og oljer er allerede nevnt. Andre matvarer med høy energitetthet som ris er også bra. Ellers så gjelder det bare å trøkke i deg større mengder av maten du allerede spiser. Småspis mellom måltidene (gjerne nøtter) og ta en ts olje til hvert måltid.

Bruk juletiden for det den er verdt nå :thumbup:

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

takk for gode og gjennomførte svar.

skal kutte ut kondisjonstrening helt i et par måneder fremover, kjøre hardt på sunn men masseee mat og prøve å spise flere måltider enn jeg gjør i dag. er ikke keen på weightgainer pga kreatinen den inneholder, selv om det er ganske lite! jeg kan gå på proteintilskudd som i pulver, men jeg syns det tar litt av matlysten bort! har problemer med å spise nok umettet fett.. er ikke sånn super-fan av fisk, men spiser utrolig mye korn og havreprodukter?? skal prøve å bruke olje i stedet for smør når jeg steker og.

syns h-melk er litt disgusting, så må nok holde meg til lettmelk selvom det kanskje er en dum idé eller ikke like effektivt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...