Subishi Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Hei. Jeg bygger min egen lærerutdanning av 3x60stp fag + PPU. Om det er noen som har noe kjennskap til forholdene på grunnskolen slik det er nå hadde jeg satt veldig pris på om dere kunne svart.. 1. Hvordan ligger egentlig arbeidsmarkedet an nå? Er det forsatt bare primært Oslo og Finmark som er desperate etter lærere? Jeg fulger med på annonser i Midt-Norge men ser svært sjeldent annonser. I Trondheim hadde det vært godt over 100 søknader på en stilling, med andre ord, fortsatt BS at det mangler lærere? 2. Er det sant at de bare gir fastjobb til de med 60 stp i enten norsk, engelsk eller matte på ungdomsskole og at bare de med disse fagene kan bli kontaktlærer? 3. Kan man i det hele tatt bli ansatt på grunnlag av andre fag enn disse? Jeg har K&H og Samf. fra før av og vurderer enten matte eller gym neste år. Matte vil jo kreve betydlig mer jobb mt.p. planlegging, retting + får sikkert kontaktlærerjobb, så vil unngå dette om jeg har jobbmuligheter uten. 4. Hva ligger kontaktlærertillegg og realfagstillegg på, og hvordan fungerer sistnevnte? 5. Evt. Hadde egentlig rektor noe å si på dine karakterer når du ble ansatt? Jeg pådro meg desverre noen D'er ifjord, men ligger stort sett på C og noen B. Litt uheldig situasjon, men vil det kunne veie opp at jeg er mann? Om du har noe som helst å bidra med, så på forhånd takk Lenke til kommentar
notorled Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 1. Hvordan ligger egentlig arbeidsmarkedet an nå? Er det forsatt bare primært Oslo og Finmark som er desperate etter lærere? Jeg fulger med på annonser i Midt-Norge men ser svært sjeldent annonser. I Trondheim hadde det vært godt over 100 søknader på en stilling, med andre ord, fortsatt BS at det mangler lærere? Har ikke kilder å vise til, men har lest at i løpet av de neste 5 årene vil det være stort underskudd på lærere. Har selv jobbet som ufaglært lærervikar(fast) ved to skoler. En ungdomskole og nå en barneskole. Førstnevnte var i Gudbrandsdalen. Er man villig til å flytte på seg får man jobb. Gjelder å ha is i magen. To uker før skolestart var det helt stille fra alle jeg hadde søkt jobb hos, en uke før skolestart hadde jeg 3 forskjellige tilbud(Ett i sør-norge, ett i Hardanger og ett i Lofoten). 2. Er det sant at de bare gir fastjobb til de med 60 stp i enten norsk, engelsk eller matte på ungdomsskole og at bare de med disse fagene kan bli kontaktlærer? Har aldri hørt noe om slik. Men på skolen der jeg jobber er det flere som har kontaktlærerfunksjon som jeg vet ikke har 60 stp i verken norsk, engelsk eller matte. 3. Kan man i det hele tatt bli ansatt på grunnlag av andre fag enn disse? Jeg har K&H og Samf. fra før av og vurderer enten matte eller gym neste år. Matte vil jo kreve betydlig mer jobb mt.p. planlegging, retting + får sikkert kontaktlærerjobb, så vil unngå dette om jeg har jobbmuligheter uten. Du blir ansatt etter hvilke kvalifikasjoner skolen har behov for. K&H er masse jobb, tørr å påstå at dette faget er mer jobb enn matematikk. Retting i matematikk er dessuten relativt lett, siden svaret enten er riktig eller feil. Retting i språkfag krever derimot mer. 4. Hva ligger kontaktlærertillegg og realfagstillegg på, og hvordan fungerer sistnevnte? Mener kontaktlærertillegg ligger fra 10 000 til 15 000 ekstra i året. 5. Evt. Hadde egentlig rektor noe å si på dine karakterer når du ble ansatt? Jeg pådro meg desverre noen D'er ifjord, men ligger stort sett på C og noen B. Litt uheldig situasjon, men vil det kunne veie opp at jeg er mann? Dette er et individuelt spørsmål som er vanskelig å svare på. Den faglige dyktigheten er grunnsteinen din. Det hjelper ikke en døyt hvor god du er på lederskap dersom du er svak faglig. Det er også veldig mange faktorer som spiller inn. F.eks hvilken skole du ønsker å jobbe på. Er selv mann, og mannlige lærere er etterspurt. 1 Lenke til kommentar
Subishi Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 (endret) Takk for svar Delroton Ble du tilbudt 100 % stillinger da heller? K&H er det nok en del arbeid med ja. Heldigvis på en ganske annen måte vil jeg tro. Å holde orden på arbeidsrommene/verkstedet, innkjøp av materialer osv. er bare gøy. Å sitte sene kvelder og rette prøver er jeg heller mindre fan av, men du har jo forsåvidt rett i at et regnestykke enten er rett heller galt. Men så skal man gjerne finne ut hva eleven kan ha tenkt og hva som måtte bli gjort for å få riktig svar. Angående dette med faglig dyktighet, er dette et generelt syn på den skolen du jobber på da heller? Jeg liker gjerne å tro det er slikt, men allmennlærerstudentene i klassen sier man den faglige kvaliteten teller lite. Desutten ble det jo nylig skrevet i bla. DB.no at ufaglærte lærere har flinkere elever på 10'ende trinn enn det adjunkter har. Når det er sagt så sier det seg egentlig selv at gode karakterer må være noe av det viktigste når rektor sitter med 100 jobbsøknader på en stilling. Jeg tar gjerne imot flere meninger om noen har noen! F.eks. noen som vet hva realfagstilegget er og hva dette innebærer? Endret 3. desember 2010 av Subishi Lenke til kommentar
notorled Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Takk for svar Delroton Ble du tilbudt 100 % stillinger da heller? K&H er det nok en del arbeid med ja. Heldigvis på en ganske annen måte vil jeg tro. Å holde orden på arbeidsrommene/verkstedet, innkjøp av materialer osv. er bare gøy. Å sitte sene kvelder og rette prøver er jeg heller mindre fan av, men du har jo forsåvidt rett i at et regnestykke enten er rett heller galt. Men så skal man gjerne finne ut hva eleven kan ha tenkt og hva som måtte bli gjort for å få riktig svar. Angående dette med faglig dyktighet, er dette et generelt syn på den skolen du jobber på da heller? Jeg liker gjerne å tro det er slikt, men allmennlærerstudentene i klassen sier man den faglige kvaliteten teller lite. Desutten ble det jo nylig skrevet i bla. DB.no at ufaglærte lærere har flinkere elever på 10'ende trinn enn det adjunkter har. Når det er sagt så sier det seg egentlig selv at gode karakterer må være noe av det viktigste når rektor sitter med 100 jobbsøknader på en stilling. Jeg tar gjerne imot flere meninger om noen har noen! F.eks. noen som vet hva realfagstilegget er og hva dette innebærer? Ja 100% var et personlig krav dersom jeg skulle flytte. Lønnen for ufaglærte er heldigvis "dårlig" så jeg trenger såpass. Nei, faglig dyktighet er mitt eget syn læreryrket. Jeg ser på det som grunnsteinen i en pyramide. Så kommer lederegenskaper etterpå. Dersom du er dyktig i ditt fag, kan du lettere trekke gode sammenhenger, du kan dra emner ut fra lufta og du kan fokusere mer på andre ting som f.eks motivasjon/klasseledelse/engasjement. Dessuten er kunnskap makt, det har jeg fått bevist mange ganger ... Når det kommer til artikler fra db.no og lignende, så vil jeg stille spm. til kildematerialet. Hvor lang tid er klassene overvåket f.eks? Det er varierer veldig mellom kullene. Kunst og handverk er jo litt av et fag, jeg skal ærlig si at jeg ikke føler at jeg behersker det. Her er kreves det nemlig mye god didaktikk, som jeg ikke har peiling på.. Har fra 2-7 klasse i K&H. Intervjusituasjonen med rektor noe for seg selv og jeg har drukket et par pils for mange til å kommentere videre på den Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Takk for svar Delroton Ble du tilbudt 100 % stillinger da heller? K&H er det nok en del arbeid med ja. Heldigvis på en ganske annen måte vil jeg tro. Å holde orden på arbeidsrommene/verkstedet, innkjøp av materialer osv. er bare gøy. Å sitte sene kvelder og rette prøver er jeg heller mindre fan av, men du har jo forsåvidt rett i at et regnestykke enten er rett heller galt. Men så skal man gjerne finne ut hva eleven kan ha tenkt og hva som måtte bli gjort for å få riktig svar. Angående dette med faglig dyktighet, er dette et generelt syn på den skolen du jobber på da heller? Jeg liker gjerne å tro det er slikt, men allmennlærerstudentene i klassen sier man den faglige kvaliteten teller lite. Desutten ble det jo nylig skrevet i bla. DB.no at ufaglærte lærere har flinkere elever på 10'ende trinn enn det adjunkter har. Når det er sagt så sier det seg egentlig selv at gode karakterer må være noe av det viktigste når rektor sitter med 100 jobbsøknader på en stilling. Jeg tar gjerne imot flere meninger om noen har noen! F.eks. noen som vet hva realfagstilegget er og hva dette innebærer? Det var vel så vidt jeg husker vikarer uten PPU med mastergrader det hver snakk om, altså faglig sterke, men uten noen lærerutdannelse. Hvorfor i all verden kjører du 3 fag med 60 stp. hver? Jeg vet ikke hvilke klassetrinn du sikter deg inn mot, men hvis det er ungdomskolen/videregående skole er det så vidt jeg har hørt nærmest umulig å få fast jobb med bare 60 stp. i et fag. Master/Bachelor + PPU vil også alltid foretrekkes foran. Lenke til kommentar
Subishi Skrevet 4. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2010 Det også, men flesteparten av de ufaglærte i grunnskolen har ikke universitetsutdanning. Med den nye allmennlærerutdanningen 5-10. trinn vil man også få 3x60 stp + 60stp ped, så bortsett fra at oppbygginga av studiet er litt annerledes så vil man jo sitte igjen med den samme utdanninga. Forskjellen er jo bare at jeg kan velge fritt hvike fag jeg vil ta, mens man må ta visse kombinasjoner på allmennlærerutdanning som ikke passer meg. Desverre er PPU ganske vanskelig å komme inn på, og har et ellers ganske frynsete rykte. Jeg sikter meg inn på ungdomsskole, og der er nok 60 stp i 3 fag mer enn de fleste kan hamstre opp med. Det vil det nok imidlertid blir forandrig på med tiden. Mannfolk med 60 stp i K&H er forøvrig svært sjeldent nå tildags, så håper jeg kan dra nytte av dette i en stadig mer feminisert og kunstrettet K&H-undervisning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå