Gå til innhold

Ny mobil: max 1500, sms-vennlig, pent design, gir f i "produktive og underholdende funksjoner"

Anbefalte innlegg

Heihei, jeg er på utkikk etter ny mobil. Mobil blir i dag stort sett bare brukt til sms og noen telefoner, så jeg gir - som overskrifta sier - blanke f i såkalte "produktive og underholdende funksjoner!"

Musts:

- sms-vennlig

- ok reaksjonstid (ikke etterslep når man skriver meldinger!)

- design (liker Lg gt400 Viewty(er visstnok treeeg), htc smart(treeeg), Lg gd510 pop(treg, ufølsom))

- ok batterikapasitet

- max 1500

Kjekt å ha:

- 3,5 mm jack

- tastelåsknapp på siden

- ok kamera med autofokus

- 2010-modell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LG Optimus One koster riktignok 1800 kr så den er over ditt budsjett her, men hva synes du om den telefonen sånn ellers? Tenker da primært på design da jeg antar den fyller resten av punktene ganske bra. Visuelt i forhold til skjermbilder har den også enormt med potensiale pga androids fleksibilitet :)

Lenke til kommentar

LG Optimus One koster riktignok 1800 kr så den er over ditt budsjett her, men hva synes du om den telefonen sånn ellers? Tenker da primært på design da jeg antar den fyller resten av punktene ganske bra. Visuelt i forhold til skjermbilder har den også enormt med potensiale pga androids fleksibilitet :)

Takk for svar! Den ligger riktignok litt over tenkt budsjett, ja, og designet var heller ikke mye å skryte av, men den har alt annet og rikelig av det. Får se nærmere på den. Kan like godt legge til ett par hundrelapper hvis det innebærer at jeg får en telefon som varer ett par år. Skifter ikke ut telefon så ofte, jeg.. Og så har jeg sett at den er veldig populær her inne! ;)

Lenke til kommentar

Jeg vet dessverre ikke så mye om telefoner som kunnet passet deg ift design og priskategori. Generelt er nisjetelefoner et stort mangelområde: alle flaggskipene (med unntak av N8) prøver å gjøre alt på en gang og ender dermed opp med å være skydyre uten å være best på noe (selvfølgelig med unntak). Det samme gjelder forsåvidt billigere modeller, da svært få enheter spesialiserer seg på feks design og brukergrensesnitt. Klart, du kan si at Apple forsåvidt gjør det men så skal det sies at de slenger på en million ting til samtidig som de ikke oppnår hva mange brukere setter pris på (feks funksjonalitet, fleksibilitet) og som resultat har du en telefon til mange tusen som havner utenfor manges budsjettområder.

Hvis touch ikke er noe must så ville jeg nok sett litt på hva som finnes av Sony Ericsson tradisjonelle telefoner. Flere av disse har godt kamera, super lyd, pent design, god batteritid og er raske og responsive. Naturligvis vil du gå glipp av mye du får ved f.eks android men hvis dette er viktigere for deg kan det fort være at det rett og slett er et bedre valg. Tenker da på feks:

W995: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=449167

W715: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=484378

J20i: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599593

Elm: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=584802

Hjalp dette noe? Hva veier det mot?

Lenke til kommentar
...

Tusen takk for innsatsen! Jo mer jeg leser, jo mer fristet blir jeg til å gå til innkjøp av noe med alle mulig gadgets og leketøy som jeg egentlig ikke trenger - artig ville jeg nok hatt det i ei uke, men noe som strengt tatt ikke hadde blitt benyttet siden. Så jeg skal prøve å holde meg på den smale sti... De fleste mobilene du foreslo nå sist ligger i så måte en god del over hva jeg er interessert i å gi for en mobil, samt at designet ikke appelerte at all. SE J20i kunne vært interessant, men vanskelig tilgjengelig (lefdal og elkjøp Trondheim har den ikke inne for tida, f.eks.).

Jeg merker det at designet betyr mer for meg enn det strengt tatt burde :roll: , så tradisjonelle mobiler med taster synes jeg er lite tiltrekkende nå som jeg har begynt å sett på mobiler med trykk-/berøringsskjermer. Men innser at jeg nok hadde fått mer for pengene hadde jeg gått for en trad. mobil.

Nå sitter jeg og sikler over en SE Experia X8... :love::hmm:

Lenke til kommentar

I forhold til gadgets kjøpte jeg i utgangspunktet en HTC Hero uten noe særlig peiling på muligheter eller applikasjoner. Etter få dagers bruk ble jeg avhengig av en mengde funksjoner, for eksempel kalendervisning på startskjerm, mailsynkronisering og kontaktsynkronisering i tillegg til mer underholdende programmer som spotify, spill og lignende. Som en venn sa: "når jeg kjøpte androidtelefon endte jeg opp med å selge sjela mi til google". En følge av dette er at jeg nå er avhengig av å bruke telefoner som har full googlestøtte (mail, kontakter, kalender). I realiteten har alle dette per i dag. Jeg har en Nokia N8 nå og selv om det var mer hassle å sette opp div. ting fungerer det knirkefritt nå :) Poenget her er vel at du fort bør belage deg på å bruke en del av disse tjenestene utover 1 uke ;) De fleste har denne reaksjonen. De som ikke har den misliker android og bytter gjerne fort. Google lager og utvikler android for å øke bruken av sine tjenester. Som følge av dette blir telefonen langt mer interessant hvis du faktisk gjør bruk av det og man merker at integrasjonen er veldig tett.

I forhold til konkrete androidtelefoner er det vanskelig å finne en pen telefon som samtidig er rask, med godt kamera og god lydkvalitet - spesielt til en billig penge. Selv toppmodellene faller gjennom her og da har vi ikke begynt å se på batteritid engang!

For å nevne noen, uavhengig av pris:

-Desire har dårlig batteritid og dårlig kamera

-Galaxy S har dårlig lydkvalitet

-Desire HD har elendig batteritid og relativt dårlig kamera

-Xperiaserien har uteldete versjoner av android og det er rapportert mye bugs og drit. Unntaket her er X10 mini som har fått særdeles gode kritikker. X8 er ironisk nok ansett som den dårligste i serien på tross av at den er den nyeste. Jeg liker også designet though.

Av aktuelle telefoner i ditt prissjiktet finner jeg fint få, dessverre. Det er mulig Huaweimodellene ville fungert greit. Ellers har jo Samsung et par som ligger rundt 2000 kr (551 og Galaxy 5). HTC har kun wildfire til ca 2000 som er en ganske dårlig telefon.

Hvis vi går bort fra android så kommer det diverse modeller fra Nokia i nær fremtid nå men tror ingen av dem er ned mot 1500-2000kr. Det er også mulig badatelefonen til Samsung kommer ned mot dette etterhvert men for øyeblikket ser det dårlig ut. Apple kommer neppe til å komme med telefoner i denne priskategorien med det første.

Slik jeg ser det har du 3 valg:

-vente og håpe på noe bedre Q1/Q2 2011

-gå opp i pris eller ned på krav (feks prioritere 2 av dine nåværende over resten)

-sjekke finn.no etc etter bruktmodeller

Lenke til kommentar
...

Takk for alle forslagene! Jeg har skrevet opp lister med pros and cons nå, så får vi se hva som skjer i butikken. Lett å komme med urealistitske krav her inne (rask respons, ok kamera, god på sms, pent design, helst kapasitiv skjerm og samtidig BILLIG!) og jeg har forsåvidt fått bekrefta at jeg må gjøre et og annet kompromiss på et eller flere "krav", så får vi se hva som skjer når jeg får prøvd de IRL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...