Gå til innhold

Å uttale seg om noe du ikke kan stort om


Anbefalte innlegg

Men da er det fortsatt hva islam "egentlig er" iflg. deg - noe jeg ikke kan hverken bekrefte eller avkrefte med min begrensede kjennskap til koranen og islamsk teologi.

Da burde du se på det som din plikt, i lys av å være en borger i et fritt demokratisk samfunn, å sette deg så godt inn i denne ideologien at du kan ta en klok vurdering basert på objektiv kunnskap om den.

 

Men faktum er like fullt at muslimer flest i såfall er moderate.

Moderate eller ignorante?

 

Lager du en gjennomsnittsmann av alle muslimer i verden får du neppe en terrorist.

Enig. Det er estimert (Kilde: Daniel Pipes) at ca. 15% av verdens muslimske befolkning er radikale. Med andre ord at de støtter bruk av vold for å fremme opprettelsen av et verdensomspennende kalifat som styres under shari'a. Det som er like viktig som andelen radikale er årsaken til denne andelens størrelse. Er det på grunn av et bevisst valg om å leve i harmoni med andre religioner, eller er det mangel på kunnskap om hva Islams doktrine, teologi og lov sier om krig mot vantro?

 

Det er kanskje ikke islam i seg selv du bør kjempe mot, men de ekstreme variantene av dem.

Ekstreme varianter?

De som utfører terror og henviser til Islams kjerneverdier, følger profeten Muhammeds eksempel. Noe som igjen er beskrevet i koranen som en sikker vei til paradis. Koranen sier også at den eneste garantien en muslim har for å komme til paradis er å bli slaktet mens han slakter for å gjøre Allahs religion dominant (9:111). Hvordan kan man si at en slik ideologi ikke er syk, og hevde at det er de "ekstreme" som må bekjempes? Det er jo åpenbart at det er kjerneverdier i Islam som motiverer, og har motivert jihadister til å utøve vold i Allahs navn i 1400 år.

 

Jeg tror du går i samme fella som de som hele tiden angriper kristendom (og til og med tro i seg selv) på grunn av hva noen få galninger har funnet på i religionens navn.

Her trekker du en feilaktig, men fullt forståelig konklusjon.

Du antar at gærningene som utfører vold i Islams navn bryter med Islams budskap.

Det er nemlig slik saken er for de kristne gærningene du nevner. De bryter med Jesus budskap når de dreper abortleger og andre kriminelle handlinger som de påstår å utføre i Guds navn. Forskjellen mellom kristne og muslimske terrorister er at muslimske terrorister kan henvise til helt konkrete befalinger til å drepe vantro i sine hellige tekster. Muhammed selv uttalte "I have been made victorious through terror". På spørsmål om man kunne angripe fienden om natten, når dette satte fiendens kvinner og barn i fare, svarte Muhammed: "They are of them", og siden den dagen har vantro kvinner og barn lidd samme skjebne som sine menn, når de har vært under angrep av muslimer. Muhammed kommanderer muslimene til å drepe alle vantro, hvor enn dem finner dem, med mindre de vantro konverterer til Islam (9:5), og han sier også at muslimene skal kjempe mot alle som ikke er muslimer inntil de betaler mafiaskatten jizya til muslimene, og lever som annenrangs borgere under Islamsk styre.

 

Forklar meg hvordan en moderat muslim skal kunne bortforklare disse tingene og leve i harmoni, både med andre vantro og sin egen Gud og religion?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da burde du se på det som din plikt, i lys av å være en borger i et fritt demokratisk samfunn, å sette deg så godt inn i denne ideologien at du kan ta en klok vurdering basert på objektiv kunnskap om den.

Jeg trenger ikke vurdere koranen og islam i og for seg, det som betyr noe er hvordan muslimer oppfører seg.

 

Men faktum er like fullt at muslimer flest i såfall er moderate.

Moderate eller ignorante?

Vet ikke, men det er forsåvidt likegyldig.

 

Er det på grunn av et bevisst valg om å leve i harmoni med andre religioner, eller er det mangel på kunnskap om hva Islams doktrine, teologi og lov sier om krig mot vantro?

Men det funker vel uansett ikke å angripe "ordentlig islam" så lenge den jevne muslim ikke faktisk ER en "ordentlig muslim". Når du angriper koranen, angriper du grunnlaget til både ekstremisten og den moderate, og den som blir angrepet vil forsvare og forherde seg, oftere enn han vil lytte åpent til dine synspunkter.

 

Hvordan kan man si at en slik ideologi ikke er syk, og hevde at det er de "ekstreme" som må bekjempes? Det er jo åpenbart at det er kjerneverdier i Islam som motiverer, og har motivert jihadister til å utøve vold i Allahs navn i 1400 år.

Jeg er enig i at den ideologien er syk, men det er, igjen, ikke denne ideologien den jevne muslim har.

 

Jeg tror du går i samme fella som de som hele tiden angriper kristendom (og til og med tro i seg selv) på grunn av hva noen få galninger har funnet på i religionens navn.

Her trekker du en feilaktig, men fullt forståelig konklusjon.

Du antar at gærningene som utfører vold i Islams navn bryter med Islams budskap.

Det er nemlig slik saken er for de kristne gærningene du nevner. De bryter med Jesus budskap når de dreper abortleger og andre kriminelle handlinger som de påstår å utføre i Guds navn. Forskjellen mellom kristne og muslimske terrorister er at muslimske terrorister kan henvise til helt konkrete befalinger til å drepe vantro i sine hellige tekster. Muhammed selv uttalte "I have been made victorious through terror". På spørsmål om man kunne angripe fienden om natten, når dette satte fiendens kvinner og barn i fare, svarte Muhammed: "They are of them", og siden den dagen har vantro kvinner og barn lidd samme skjebne som sine menn, når de har vært under angrep av muslimer. Muhammed kommanderer muslimene til å drepe alle vantro, hvor enn dem finner dem, med mindre de vantro konverterer til Islam (9:5), og han sier også at muslimene skal kjempe mot alle som ikke er muslimer inntil de betaler mafiaskatten jizya til muslimene, og lever som annenrangs borgere under Islamsk styre.

 

Forklar meg hvordan en moderat muslim skal kunne bortforklare disse tingene og leve i harmoni, både med andre vantro og sin egen Gud og religion?

Jeg aner ikke hvordan de gjør det, men de gjør det tydeligvis. Om det så er fordi de ikke har lest koranen selv, er jeg bare glad til.

 

Det er godt mulig det er lettere å misbruke koranen enn bibelen til å rettferdiggjøre vold og undertrykkelse. Jeg tror det beste middelet mot radikalisering er "vestliggjøring" ved hjelp av utdanning, fri flyt av informasjon, støtte til muslimske ledere som støtter kvinnefrigjøring osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...