Gå til innhold

Anbefaling av LCD skjerm

Anbefalte innlegg

Heisann, jobber ræva av meg i sommer for å tjene noen kroner :smile:

Tenkte at jeg skulle svi av noen kroner (Maks 5000) på en LCD skjerm.

Minimum 17", noen som har noen anbefalinger eller noen tips til hva

jeg må holde meg unna? :)

Edit: Sikler litt på denne skjermen: http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=100...lAction=details

Er den noe å satse på? Har aldri shoppa LCD skjerm før og vet

ikke hva jeg må passe på :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann, jobber ræva av meg i sommer for å tjene noen kroner :smile:

Tenkte at jeg skulle svi av noen kroner (Maks 5000) på en LCD skjerm.

Minimum 17", noen som har noen anbefalinger eller noen tips til hva

jeg må holde meg unna? :)

Edit: Sikler litt på denne skjermen: http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=100...lAction=details

Er den noe å satse på? Har aldri shoppa LCD skjerm før og vet

ikke hva jeg må passe på :shrug:

Jeg jobber også ræva av meg i sommer for å kjøpe en lcd skjerm :-?

Den dærre skjermen der så ganske interresant ut, den hadde en responstid på 20ms som er 5ms bedre enn de fleste andre jeg har sett på. Jeg har sett litt på den billigste 17 tommeren til samsung, 171s ellernoe. Sikkert grei nok den, ser sjef ut (alle på arbeidsplassen har en) men mange her på forumet synes det bare er dritt, hold deg unna osv...

Tror jeg kommer til å drøye et kjøp ihvertfall til ferien er over, da er det vel kommet noen nye på markedet.

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg driver også å titter på noe helt tilsvarende og har fulgt med på markedet ett par måneder nå. Jeg har lest en del på forumet, sett på prisguiden og lest erfaringene der og lest en haug av tester. Ut i fra dette har jeg kommet frem til tre skjermer som kan være aktuell for meg og siden du er ute etter akkurat det samme, kansje også for deg.

Den første er fra Samsung nemlig 172T. Denne kommer på ca 5500 så den sprenger budskjettet så vidt det er. Jeg har enda ikke lest en test eller erfaring som har noe negativt å si om denne skjermen så det må i tilfellet være prisen. Det er uansett billig for å være en 17 tommer.

Nummer 2 er Q17S fra Hyundai. Denne har også gjort det bra i de fleste tester. Problemet er bare at det finnes forskjellige utgaver av den. Noen kommer med DVI andre uten. Noen med usb hub og høytalere etc. Har skjønt det sånn at det er den med DVI som er noe å satse på. Prisen ligger i overkant av 4000,- for den med DVI om jeg har skjønt det riktig.

Den tredje jeg har sett på er Benq FP767. Denne har fått terningkast 6 hos DinSide.no men har blitt slaktet av andre så jeg er litt usikker. Den har uansett imponerende spesifikasjoner med 16ms opddatringstid og 450:1 i kontrast men kommer uten DVI. Denne ligger rett under 4000,-

Alle disse skjermene ligger over pris-bunnsjiktet for 17 tommere men jeg tror de er noen av de bedre på den billige siden av markedet.

Mer enn dette kan jeg egentlig ikke si, uten at jeg selv syntes det er vanskelig. Har ikke hatt mulighet til å se på noen selv...Har nå brukt lang tid på dette over lang tid og enda ikke kommet frem til noen favoritt. Holder en knapp på Q17s men det kan fort forandre seg. Har veldig lyst på samsungen men får se om jeg kan ta meg råd til den.

Du får uansett ha lykke til!

Hadde vært fint om du skriver om det du selv kommer frem til... :wink:

Lenke til kommentar

I god databransjeånd så er også responstid et relativt begrep :(

20 ms vs. 16 ms

(Side i samme artikkel som Popsi linket til)

Man må hele tiden holde seg oppdatert på alle fronter, for ikke å bli lurt av tvilsomme spesifikasjoner. Kunne de ikke brukt den kreativiteten på noe nyttig (i forbrukernes øyne) i stedet for på skitne triks. Reelle standarder er en fin ting!

Lenke til kommentar
Legge til 900,- så har du en 19":

Hansol 19" LCD H950 TCO-99 "Silver"

5,895,- på komplett.

Ja.. 900,- mer enn det jeg maksimalt kunne tenke meg å bruke på en

skjerm, 6000 smækkers for en skjerm er litt i drøyeste laget.

Kompis av meg hadde kjøpt Hyundai Q17S og var veldig fornøyd.

Samtidig har jeg lest mye bra om den i det siste og den har kommet

godt ut av tester, så jeg tror jeg går for den når jeg får lønning

om 9 dager :D

Lenke til kommentar
Jeg for min del gikk for en BenQ FP767 fra www.vaagenconsulting.no , har ikke fått den enda så jeg kan nok ikke gi en dom enda...

Nå har jeg fått den og er storfornøyd, gode farger, null ghosting, slår flere crt skjermer i bildekvalitet :D

SUPER til gaming!

Lenke til kommentar

Noen nyttige tips angående LCD-skjermer:

VIKTIGE TING:

- kort svartid (16-20 millisek.)

- horisontal synsvinkel (160-170grader)

- DVI-tilkobling (bare hvis skjermkortet ditt har det da!)

- 3år på stedet service (de fleste tilbyr dette, sparer deg for ev. trøbbel)

- ISO 13406-2 (nåværende standard for LCD-skjermer)

- Separat signalkabel (da denne kan erstattes hvis den blir løs)

IKKE VIKTIG:

- Høyttalere

- USB tilkoblinger

- Designegenskaper

Viser til PCGamingWorlds test (#3. Juni 03)

Sony SDM-S71R er testvinner, men koster ca 5500,- (veil.).

Vobis Highscreen HS 767 gir mest for pengene (3600,-).

Alle skjermene er 17" (tilsvarer ca 18" CRT) med oppløsning på 1280x1024.

Vær oppmerksom på at hvis du ikke bruke standardoppløsningene på LCD-skjermer vil bildekvaliteten bli betraktelig dårligere. (særlig i 2D. 3D-spill osv, ser man mindre forskjeller).

PS! Sonys skjerm greide alle nye spill optimalt. Vobis-skjermen hadde helt greie resultater i Unreal 2 og Battlefield 1942, ellers optimalt på resten.

NEC LCD1701 (4800,-) kom kvalitetsmessig på andreplass i testen, men gjorde det dårlig i Unreal 2.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...