Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelsestid UTEN kontrakt?


IcedInsanity

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
§ 9-6. Oppsigelsesfrist

 

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

 

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

 

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

 

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-6

Lenke til kommentar

Med andre ord: En selvstendig leilighet der man har egen inngang, do, bad etc. har tre mnd oppsigelsestid, regnet fra neste månedsskifte. Sier man opp i dag, eller utleier mottar oppsigelsen seinest nyttårsaften, er oppsigelsesmånedene januar, februar og mars.

 

En måned gjelder for hybler der man går gjennom utleiers bolig for å komme til rommet sitt, eller deler kjøkken, bad, do, evt oppholdsrom med andre beboere.

 

Dersom utleier får inn nye leieboere før oppsigelsestiden løper ut, eller selv ønsker å disponere leilgheten tidligere, kan dere selvsagt avtale at du flytter tidligere og at du da ikke betaler leie etter at du er ute av leiligheten, men dette er ikke noe du har krav på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Låner min egen tråd her.

 

Har sagt ifra at eg flytter nå, eg sier opp leiligheten fra 15des, 1mnd oppsigelsestid og skal være ute til 15Januar. Kan utleier kreve leie for HELE Januar mnd da?, siden eg bare skal bo der halve mnd.

 

For å klargjøre noe her: Er det en hel leilighet du har leid, eller kan det regnes som "enkelt beboelsesrom" der du deler inngang, bad, kjøkken eller noe med huseier eller andre leieboere?

 

Hvis det er en hel leilighet, selvstendig boeenhet, og det ikke er avtalt noen annen oppsigelsestid enn standardbetingelsene i husleieloven, er svaret som sagt i min tidligere post uansett om du liker det eller ikke:

Ja. Han kan med loven i hånd kreve deg for ikke bare hele januar, men hele februar og mars også.

 

Hvis du har fått tilbud om å bare betale for januar, slå til. Det er et godt tilbud.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Iom. at du ikke har skrevet under kontrakt eller har en avtale med utleier kan ikke jeg forstå annet en at du kan flytte ut når som helst, uten å si ifra på forhånd. Så lenge du betaler for hele tiden du bor der bør det jo være i orden.

 

Loven det blir linket til heter jo "Lov om husleieavtaler (husleieloven)" og paragraf 1-1 står det

§ 1-1. Lovens virkeområde m.v.

Loven gjelder avtaler om bruksrett til husrom mot vederlag.

 

Du har jo en muntlig avtale om at leien på X kr betales en viss dato i mnd., men slik jeg har forstått det må vell en skriftlig avtale være på plass for at loven skal gjelde? Vet ikke helt hvordan reglene for dette er i Norge.

Lenke til kommentar

..., men slik jeg har forstått det må vell en skriftlig avtale være på plass for at loven skal gjelde?

 

Overhodet ikke. Generelt er en muntlig avtale like gyldig som en skriftlig, og i dette tilfellet er det til og med en egen paragraf i husleieloven:

 

§ 1-4. Avtaleform

 

Avtale om leie av husrom kan gjøres skriftlig eller muntlig. Er avtalen muntlig, skal den settes opp skriftlig dersom en av partene krever det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...