minien_ Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Hei! Jeg går på VG1 og tar 1T-matte. Får ikke spesielt gode karakterer, og har til nå bare fått 3'ere. Så jeg lurer på: kommer alle karakterene fra VG1 og VG2 (skal ta S1-matte neste år) på vitnemålet? Trodde kanskje bare det var den avsluttende standpunktkarakteren i VG3, men er veldig usikker her. Lenke til kommentar
thres93 Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Alle karakterene kommer på vitnemålet ja. Lenke til kommentar
minien_ Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 Alle karakterene kommer på vitnemålet ja. men hvilke er med på å regne ut snittet? det er vel de siste karakterene som teller mest? Lenke til kommentar
mikaelvr Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Alle karakterer som er ferdige for det året (fagene du ikke har til neste år) blir standpunkt. 1T er derfor standpunkt, da du til neste år skal gå R1, S1, eller evt. P2. Norsk er ikke standpunkt i 1. klasse, da du skal ha norsk ut vgs. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Alle karakterene kommer på vitnemålet ja. men hvilke er med på å regne ut snittet? det er vel de siste karakterene som teller mest? Alle karakterer på vitnemålet teller like mye. Lenke til kommentar
littleyellow Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 (endret) Du har enten avsluttende fag eller fag som du går videre med. Avsluttende fag kommer på vitnemålet. De andre fagene tar du med videre til de blir avsluttende. Alle fagene teller like mye, så det er lurt å gjøre det bra allerede med de avsluttende fagene i første klasse. Fagene som du tar med deg fra de forskjellige årene er: VG1: Avsluttende: Matte - T1/P1 Samfunnsfag Naturfag Geografi Engelsk Går videre med: Norsk (bokmål skriftlig, nynorsk skriftlig og muntlig) Kroppsøving Fremmedspråk VG2: Avsluttende: Fremmedspråk Programfag/valgfag Går videre med: Historie Norsk (bokmål skriftlig, nynorsk skriftlig og muntlig) Kroppsøving VG3: Historie Religion Kroppsøving Norsk (bokmål skriftlig, nynorsk skriftlig og muntlig) Programfag/Valgfag Må gjerne rette opp dersom jeg tar feil eller har utelatt noen fag Endret 3. desember 2010 av littleyellow Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 For så vidt ingen feil, men et par forbehold: Matte er bare avsluttende i VG1 om man ikke skal ha 2P eller 2T i VG2. Fremmedspråk er bare avsluttende i VG2 om man hadde et fremmedspråk på ungdomsskolen. Lenke til kommentar
littleyellow Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Hm, det er sant at det ikke er avsluttende dersom man går videre med P1 til P2, men jeg tror ikke det finnes T2 i andreklasse. Da må du enten velge S1 eller R1. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Joda, det finnes et fag som heter 2T, men tror det er få skoler som har det. Det overlapper visst ganske mye med S1 og R1. Lenke til kommentar
thres93 Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Alle karakterene kommer på vitnemålet ja. men hvilke er med på å regne ut snittet? det er vel de siste karakterene som teller mest? Alle karakterer på vitnemålet teller like mye. Karakterene fra både VG1 og VG2 og evt VG3 kommer alle på din CV når du skal søke jobb. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Hæh? Ingenting kommer på "CV"-en din. Du mener at det kommer på vitnemålet ditt (som ikke betyr en dritt dersom du tar høyere utdanning)? Lenke til kommentar
Ms. Mango Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Inntrykket mitt er at også 1P kommer på vitnemålet, uavhengig om en velger 2P, altså at begge to er standpunkt, uavhengig av hverandre. Det er i hvert fall det jeg mener å ha fått høre fra rådgiver på min skole, men informasjon rundt slikt later dessverre til å variere fra skole til skole, selv om reglene er de samme. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) Du har enten avsluttende fag eller fag som du går videre med. Avsluttende fag kommer på vitnemålet. De andre fagene tar du med videre til de blir avsluttende. Alle fagene teller like mye, så det er lurt å gjøre det bra allerede med de avsluttende fagene i første klasse. Fagene som du tar med deg fra de forskjellige årene er: VG1: Avsluttende: Matte - T1/P1 Samfunnsfag Naturfag Geografi Engelsk Går videre med: Norsk (bokmål skriftlig, nynorsk skriftlig og muntlig) Kroppsøving Fremmedspråk VG2: Avsluttende: Fremmedspråk Programfag/valgfag Går videre med: Historie Norsk (bokmål skriftlig, nynorsk skriftlig og muntlig) Kroppsøving VG3: Historie Religion Kroppsøving Norsk (bokmål skriftlig, nynorsk skriftlig og muntlig) Programfag/Valgfag Må gjerne rette opp dersom jeg tar feil eller har utelatt noen fag Der matematikkfagene går under valgfag. Du får alle matematikkakarakterer på vitnemålet. (som ikke betyr en dritt dersom du tar høyere utdanning)? Kommer vel veldig an på hvilken skole du skal søke deg inn på. Ved enkelte skoler gir de blanke blaffen i karakterer fra vgs, hos andre er det det eneste de ser på. Endret 5. desember 2010 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Jeg mente "in the long run". Dersom du har kommet deg inn på skolen du vil gå på, og du tar en utdannelse, vil ingen arbeidsgiver noen gang spørre deg om VGS-karakterer :] Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 1P/1T OG 2P/2T kommer på vitnemålet. Dette er en ny ordning som ble innført våren 2010. Tidligere kom bare 2P/2T på vitnemålet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå