bartoszp Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Heisann, Driver og skriver på en prosjektoppgave om PHP. I den forbindelse trenger jeg en del intervjuobjekter (10-12 stk). Derfor håper jeg på at noen har lyst til å svare på følgende enkle spørsmål. 1. Bakgrunn 1.1 Hvor mange års erfaring har du med PHP utvikling? 1.2 Hvor mange års erfaring har du med kun HTML utvikling? 2. Prosjekter 2.1 Beskriv kort hva slags prosjekter/oppgaver du har jobbet med PHP? 3. Utfordringer 3.1 Hvilke fordeler har PHP sammenlignet med kun HTML? 3.2 Hvilke ulemper har PHP sammenlignet med kun HTML? 3.3 Hva er de største utfordringene ved bruk av PHP? 4. Anbefalinger 4.1 I hvilke typer prosjekter bør PHP brukes? 4.2 I hvilke typer prosjekter bør kun HTML brukes? 5. Eventuelt Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 1.1 5 år kanskje? Litt av og på, og kun på hobbybasis. 1.2 10 år kanskje? Litt av og på der også, og kun på hobbybasis. 2.1 En slags communityside for elevene på skolen jeg gikk på. Det var mange år før Facebook, og var skrevet med ASP. Ellers bl.a. musikkdatabase, hjemmeside for et band, for en idrettsklubb m.m. 3.1 Dynamisk data kort fortalt. 3.2 I teorien tregere. Er selvsagt unødvendig å bruke php for å echo'e ut en hel enkel nettside som kun består en side med litt statisk html. Men i 95% av alle tilfeller er det ikke godt nok med kun HTML. 3.3 For en som aldri har drevet med programmering/koding/scripting, er det å lære seg hvordan programmeringsspråk fungerer. Har man kommet over den første bakken med forståelse av grunnleggende kontrollstrukturer som variabler, løkker og funksjoner, kommer man langt. 4.1 Se 3.1 4.2 Se 3.2 5. Forkortelsen PHP passer ikke lenger med det det er forkortelse for. Ellers finnes det mange alternativer til PHP for akkurat samme bruksområder. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Er ikke helt sikker på hvor du vil hen her. PHP og HTML er to veldig vidt forskjellige ting og tjener vidt forskjellige formål. Når det er sagt så ... 1.1 og 1.2 Ca 7-8 år. Kunne HTML først, men begynte ganske kjapt å plundre med PHP også såvidt jeg husker. 2.1 Ascended Guestbook er vel det eneste som ligger fritt tilgjengelig ute nå for tiden som er produsert ene og alene av meg. Utover det har jeg drevet endel med arbeid rundt et hittil upublisert CMS (jeg har vel et bidrag i størrelsesorden >10k kodelinjer), div. småting her og der på hobbynivå. Riktignok er det vel strengt tatt mer C++ jeg driver med for tiden. Programvare for satellitt + bakkestasjon blant annet. 3.1 Det er et programmeringsspråk, aka. ikke noe som nødvendigvis er statisk. I forhold til rene HTML-sider kan man med PHP + HTML faktisk utføre ting og oppnå dynamisk innhold i sidene. 3.2 Hastighet, spesielt ved større last, men det kan kompenseres med caching i div. ledd. Utover det er PHP et programmeringsspråk og HTML er et «markup language», aka. forskjellig tankegang. Noen kan sikkert synes det er en ulempe. 3.3 Man må kunne programmere. Ellers er ting særdeles enkelt i forhold til hvordan ting er lenger ned mot hardware, men det er nok litt utenfor temaet antar jeg Eller, det er jo forsåvidt utfordringer programmeringsteknisk også. Nærmest ikke-eksisterende støtte for Unicode/UTF-8 f.eks., men utover det er tilværelsen ganske okey i PHP. Det er lite utfordringer bare man skjønner programmeringstankegangen. 4.1 Dynamiske nettsider er vel strengt tatt det eneste reelle bruksområdet for PHP, men så kan man jo diskutere hvorvidt det faktisk er det best egnede språket for den typen ting. Igjen, det var dette med ikke-eksisterende støtte Unicode/UTF-8. 4.2 Hvis man har null behov for dynamiske nettsider eller kan løse det på andre måter som f.eks. med flash (*grøsse*) eller javascript, så går det jo absolutt an. 5 PHP er strengt tatt pr. dags dato et uegnet språk for web. Desto mer internasjonalt ting skal være, desto verre blir det. Uten noen som helst håndtering av Unicode, i18n eller l10n er man nesten låst til å skrive programvare rettet for ens egen kultur eller nært beslektede. For å håndtere oversetting av tekst med flertall i, så trenger man gettext (noe som ikke er standard), men selv da får man ikke oversatt ting korrekt i alle tilfeller. F.eks. har gettext ikke støtte for kasus. I visse tilfeller kan man ha behov for korrekt oversettelse av setninger med ord/navn som varierer med kjønn. Igjen, ingen støtte noe sted. Så kan man jo begynne med alle lokale tilpassningene som må til i en korrekt oversettelse og tilpassning til lokale/kulturelle forskjeller. Tall trenger f.eks. ikke være vest-arabisk/europeisk. Desimalsymbolet og tusenseparator varierer fra språk til språk. Det samme gjør ukestart/slutt (kulturel variasjon, ikke nødvendigvis språkmessig). Kan såklart nevne mer, men jeg tror de fleste har skjønt poenget nå for lengst. Poenget er at PHP langt fra nødvendigvis er det mest egnede språket for web. Lenke til kommentar
slacky Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 (endret) 1. Bakgrunn 1.1 Har totalt ca 4 års erfaring. 1.2 HTML har vel generelt gått side om side med php, men lærte meg HTML først. 2. Prosjekter 2.1 Generelt sett en del portaler (m. bildegal. vennesystemer, video-deling etc). Har laget noen youtube cloner også.. Har hatt et par andre oppgaver i forhold til php-SSH2. Ellers helt sykt mye rart på hobby-basis. 3. Utfordringer 3.1 PHP er programmering, da det skaper en "action". HTML er ikke noe du skal sammenligne med php. 3.2 Igjen, php skaper handlinger, HTML er et rammeverk for denne handlingen. 3.3 PHP tar tid å lære seg, og kan for mange være tungt å lære, men dette gjelder all programmering. 4. Anbefalinger 4.1 Alle sider som ikke er statisk, evt. som du ønsker å kunne kontrollere, endre på simpelt vis, bloggsystemer, nyhetssider, forumer, portaler, personlig webside osv. En benytter HTML for rammeverket uansett.. 4.2 Kun HTML benyttes ved statiske sider hvor innhold VELDIG kjeldent skal oppdateres. Endret 21. desember 2010 av tROOP4H Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 1.1: 5 år ca., av og på, for det meste bare som hobby. 1.2: Drevet med HTML i 8-9 år. I starten så klart ikke veldig seriøst, men tok meg fort opp og føler meg relativt utlært. Men dette er ikke "kun" HTML da. Kun de første årene. 2.1: Satt opp diverse gjestebøker, skrevet kode for mye rart. Jobbet en del med publiseringsløsninger. Samt websiden http://webskolen.com som aldri blir ferdig. 3.1 og 3.2: Kan du selv forskjellen? De utfører helt forskjellige oppgaver. 3.3: At PHP startet som et litt "dårlig" språk, men har blitt fikset og lappet etterhvert. Bakoverkompatibiliteten gjør at man fortsatt kan skrive veldig mye dårlig kode. 4.1: Der du trenger noe dynamisk på nett. 4.2: Alle prosjekter på nett.. Selv om man koder PHP slipper man ikke unna HTML.. Lenke til kommentar
Warz Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 1. Bakgrunn 1.1 Hvor mange års erfaring har du med PHP utvikling? Ca 1,5 år 1.2 Hvor mange års erfaring har du med kun HTML utvikling? Ca 2 år 2. Prosjekter 2.1 Beskriv kort hva slags prosjekter/oppgaver du har jobbet med PHP? Har laget et forum script fra scratch (for å lære php), har kodet en ganske stor portal med forum, pm system, blog, spill osv ved hjelp av CodeIgniter. I tillegg har jeg gjort noen småjobber for folk. 3. Utfordringer 3.1 Hvilke fordeler har PHP sammenlignet med kun HTML? Kan vel egentlig ikke sammenlignes, men PHP har den fordel at det er dynamisk. 3.2 Hvilke ulemper har PHP sammenlignet med kun HTML? Tregere. 3.3 Hva er de største utfordringene ved bruk av PHP? Man må skjønne programmering. 4. Anbefalinger 4.1 I hvilke typer prosjekter bør PHP brukes? PHP bør nok brukes mest i typiske dynamiske webprosjekter. 4.2 I hvilke typer prosjekter bør kun HTML brukes? Enkle sider hvor å gjøre det dynamisk er "overkill". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå