Gå til innhold

Er dette grunn nok til å stryke på oppkjøring?


Daniboy89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å holde en arm på rattet er ikke en fare for andre traffikanter, jeg for min del føler meg tryggere når jeg kjører med en hånd. Har alltid den andre armen klar!

Akkurat den uttalelsen der beviser vel at du ikke er klar for trafikken riktig enda. Kjører man med lavprofil er det ekstra viktig å holde to hender på rattet. Hva om du for eksempel punkterer?

 

Og det eksempelet der er kanskje det beste eksempelet på hvorfor man alltid skal ha to hender på rattet. Ihvertfall i høye hastigheter. Ikke mye som skal til før bilen havner i feil kjørefelt eller av veien med punktering i høy hastighet.

Men alt etter situasjonen. Nå har vel ikke trådstarter forklart hvor lenge det var snakk om ? Men over lengre strekker i høy hastighet er ikke helt bra.

Jeg har faktisk punktert i 105, og kan bekrefte at det var en meget stor fordel at jeg hadde begge hendene på rattet da det skjedde. Selv da rykket det såpass at jeg skjente noe over mot det andre feltet før jeg fikk rettet opp.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

heisann.

 

Hadde oppkjøring i dag, var sikker på å stå pga min kjørelærer har aldri oppdaget noe feil med min kjøring, faktisk ingen feil igjennom hele lappen.

 

Fikk en relativt fersk sensor (dame). Kjørte med venstrehånden på rattet, midt på og godt grep om rattet. KJørte i 70 i 80 sonen pga at jeg følte at det var ganske glatt, ville ikke ta noen sjanser. Jeg strøk pga de to tingene, bortsett fra de sa hun at jeg kjørte perfekt og har veldig fin trafikkforståelse!

 

KJørelæreren min ble fly forbannet på sensoren, hadde han grunn til det eller var det en rettferdig "dom"??

Lenke til kommentar

Heisann alle sammen! Har etter ørten år på veien med meget mange forskjellige kjøretøy funnet at en oppreist stilling i setet med begge henda på rattet er best-mest avslappende og en kan konse om trafikken. Er ikke svensketilhenger, men det geniale er da hvis du kan ha henda på 4 og 8 med at albuene ikke henger i lufta-er bra. Har du henda for høyt, kan du vingle, nesten som med bare en hånd. Det stødigste er uten tvil 4 og 8. ! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kompis av meg strøk på akkurat det samme. Feil rattgrep (en hånd under venstre eik, en klokka 2. 10 over halv to rett og slett), samt at han kutta en EKSTREMT oversiktlig sving inn til et lite tettsted. Disse to samme strøk ham.

Lite kult å stå klar med bilen min der så han skulle få kjøre hjem xD

 

For min del kjører jeg med to hender på rattet om sommeren på tightere veier med mye svinger, og på vinteren på rette strekker (i tilfelle spor ol.)

 

Men i svinger på vinteren holder jeg bare svakt med høyrehånda, da jeg som de fleste andre, kjører framhjulstrekk. Saken min er at jeg har en bil som er så overstyrt at Solberg hadde hatt problemer med å kjøre den. Så å være klar til å gire ned og botne gassen i tilfelle overstyring er nødvendig.

 

Ja, Toyota epicfaila når de lagde en bil med vektfordeling 70/30.

Jeg må bare le av dette, hvem faen kutter svinger på oppkjøring? :D

Synes jeg ser han som kjører opp prøve å forklare det for sensor: "Jo, altså, jeg slipper å snu så mye på rattet hvis jeg kutter svingen" :p

 

Var nok rimelig nærme å stryke på oppkjøringen min selv. Kjørte i noen små bygater da det kom en fotgjenger fra en sidegate som jeg så litt sent pga A-stolpen. Da var jeg såpass nærme fotgjenger-feltet at jeg måtte ha bråbremset, så jeg fortsatte, men sa ifra til sensor at jeg hadde sett fotgjengeren, men mente det hadde vært for dumt å stå på bremsen. Det var jo ikke noe fare for å kjøre på fotgjengeren. Sensor kommenterte at det var bra jeg sa ifra, ellers hadde jeg strøket. ;)

 

Synes forresten trådstarter har fikk dårlige hint fra kjørelæreren sin. Jeg husker ihvertfall disse to: hold begge henda på rattet og ikke kjør sakte.

 

Å kjøre saktere enn det som folk med lappen gjør er typisk et tegn på dårlig selvtillit og at man kanskje trenger litt mer tid før man får lappen?

Lenke til kommentar

Noe du må forstå, kjære trådstarter - er at det er irrelevant hva du føler er trygt. Det er irrelevant hvordan du mener man skal kjøre bil. Du er uerfaren, og du må innse at dette vet du rett og slett ingenting om. Du kjører som de aller fleste på din egen alder som nettopp har tatt lappen; Dere er verdensmestre i trafikken. Dere har sett på andre og dannet dere et bilde at sånn og sånn vil jeg også kjøre når jeg får meg bil..

 

Saken er, at under oppkjøring skal du kjøre slik at du er en sikker og trygg medtrafikant. Når du kjører med to hender på rattet, så er det ikke bare for at du skal holde det godt fast, nei det er også fordi du har forskjellig reaksjonstid på høyre og venstre-svinger med bare en hånd. Det i tillegg til at du får påslag for reaksjonstiden det tar å få den andre hånda på rattet i en nødssituasjon.

 

Beklager, men med den innstillingen er du en trafikant man helst ikke bør møte på der du kommer i BMW'en din, sitter med setet i baksetet så du såvidt ser over dashbordet - med en hånd på rattet.. fordi det er kult. Og fordi du mener det er trygt å kjøre slik. Men hva vet egentlig du? Er du klar over hvor ung du er?

 

Kjør med begge henda på rattet gutt!!

 

Hilsen en som har kjørt skadefritt i over 16 år :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Noe du må forstå, kjære trådstarter - er at det er irrelevant hva du føler er trygt. Det er irrelevant hvordan du mener man skal kjøre bil. Du er uerfaren, og du må innse at dette vet du rett og slett ingenting om. Du kjører som de aller fleste på din egen alder som nettopp har tatt lappen; Dere er verdensmestre i trafikken. Dere har sett på andre og dannet dere et bilde at sånn og sånn vil jeg også kjøre når jeg får meg bil..

 

Saken er, at under oppkjøring skal du kjøre slik at du er en sikker og trygg medtrafikant. Når du kjører med to hender på rattet, så er det ikke bare for at du skal holde det godt fast, nei det er også fordi du har forskjellig reaksjonstid på høyre og venstre-svinger med bare en hånd. Det i tillegg til at du får påslag for reaksjonstiden det tar å få den andre hånda på rattet i en nødssituasjon.

 

Beklager, men med den innstillingen er du en trafikant man helst ikke bør møte på der du kommer i BMW'en din, sitter med setet i baksetet så du såvidt ser over dashbordet - med en hånd på rattet.. fordi det er kult. Og fordi du mener det er trygt å kjøre slik. Men hva vet egentlig du? Er du klar over hvor ung du er?

 

Kjør med begge henda på rattet gutt!!

 

Hilsen en som har kjørt skadefritt i over 16 år :)

 

Det at du sier at det å være trygg er irellevant sier meg det at du ikke vet hva du snakker om!

Lenke til kommentar

Jeg synes han sa mye riktig, jeg, daniboy.

Enig. Alle som tar lappen kjører som de skulle vært proffe rallykjørere i flere år.

 

Noen nevnte 100.000-200.000km på hjula for at skal kunne kalle deg erfaren sjåfør, som tar alt fra 5 år til 20 år.

Lenke til kommentar

klart han sa masse riktig, men mye usaklig og! Siden dere er så erfaren bør dere skjønne at slik er ungdommen før de får lappen, tøff i trynet osv osv, så når de endelig får lappen og kjører selv, får noen skrekkopplevelser så roer man seg, slik er livet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...