Gå til innhold

Er dette grunn nok til å stryke på oppkjøring?


Daniboy89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å holde en arm på rattet er ikke en fare for andre traffikanter, jeg for min del føler meg tryggere når jeg kjører med en hånd. Har alltid den andre armen klar!

Akkurat den uttalelsen der beviser vel at du ikke er klar for trafikken riktig enda. Kjører man med lavprofil er det ekstra viktig å holde to hender på rattet. Hva om du for eksempel punkterer?

 

kjører du med to hender på rattet til en hver tid? NEI, ingen gjør det!!

Ingen? Beklager, men med dine uttalelser virker du ikke spesielt moden for trafikken. Jeg vil anslå at jeg kjører med to hender minst 80% av tiden jeg kjører. For min del syns det er mest avslappende og behagelig med begge hender på rattet. Å kjøre med begge hender på rattet konstant er praktisk umulig, spesielt om man har en bil uten automatgir.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Det er nok en grunn til 10 på 2 reglen finnes... Det kan godt hende at du har funnet ut at det er tryggere å kjøre med en hånd på rattet, men inntil videre velger jeg å stole på hva fagfolk sier.

 

Faktum er at du kan strykes når du gjør dette på oppkjøringa, det var spm ditt og svaret har du fått flere ganger.

 

Vi kan godt diskutere om det er en dum regel eller ei, men det gir deg ikke lappen, og jeg vil anbefale deg å bruke 2 hender på neste oppkjøring.

 

Vet ikke om jeg har oppført meg umodent mot deg, men jeg har nå iallefall lappen, og den fikk jeg delvis fordi jeg brukte begge henda på rattet under oppkjøringen.

Lenke til kommentar

Er noen par år siden jeg tok lappen, men jeg fikk hvertfall beskjed om at jeg skulle bruke BEGGE henda på ratte. Spilte ikke noe rolle hva jeg gjorde når jeg kjørte med foreldra mine men når jeg kjørte meg kjørelærer/sensor så var det veldig viktig.

At din kjørelærer ikke spesifiserte at dette er noe du bør være obs på er vel hans problem, som i mine øyne lærte deg opp på en feil måte.

 

Det er heller ingen "unnskyldning" med at alle andre gjør det.

 

Og kommentarene dine i denne tråden har ikke fått deg til å se noe mer moden ut, heller det motsatte. Du kunne hvertfall vist et snev av ydmykhet og innse at du kanskje har gjort en feil angående håndplasseringen din på rattet.

 

I min mening så gjorde sensoren din rett. Man må også være spesielt obs når man kjører på glatt vei og én hånd på ratte er ikke bra nok.

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

poenget mitt er at de fleste kjører med en hånd, men er ikke av den grunn trafikkfarlig!

diskusjon.no er en merkelig plass, sier man noe galt eller spørr om tips etc. blir man angrepet med en gang.. fantastisk modne folk det er her inne! hahaha

 

Du er ikke så veldig moden du heller. "De fleste kjører med en hånd" er da en merkelig påstand. Jeg vil si at maks 5% av alle kvinner gjør det. Min mor, som har kjørt bil i 25 år, har alltid to hender på rattet, bortsett fra når det ikke er mulig, som når man skal gire. Jeg har sittet på med flere mødre av vennene mine, og det ser ut som de gjør det samme.

 

Min far, og andre menn, derimot, kjører som regel med en hånd. Her vil jeg gjette på litt over halvparten.

Lenke til kommentar

poenget mitt er at de fleste kjører med en hånd, men er ikke av den grunn trafikkfarlig!

diskusjon.no er en merkelig plass, sier man noe galt eller spørr om tips etc. blir man angrepet med en gang.. fantastisk modne folk det er her inne! hahaha

Du spurte et spørsmål, og du fikk mange seriøse og godt begrunnede svar. Det er dermed en dårlig beslutning av deg å angripe de som prøver å hjelpe deg og kalle de umodne.

 

Jeg vil gå så langt som å påstå at så lenge du ikke innser at du kan ha gjort noe feil, så bør du vente noen år med å ta lappen. Om man ferdes trygt i trafikken går ikke bare på kjøreferdigheter alene, men også modenhet og en evne til å se at man selv ikke er ufeilbarlig. Før du faktisk klarer å innse det, vil jeg, for både din egen og andres sikkerhet, på det sterkeste fraråde at du setter deg bak rattet på en bil. Dette er ikke nødvendigvis noe en sensor vil kunne se, så det er noe du selv må føle på og avgjøre.

 

Nei, dette er ikke et angrep på deg, men på måten du skriver og svarer i denne tråden, ser jeg at du ikke nødvendigvis er en trygg bilist selv om du skulle få 0% feil på neste oppkjøring.

 

Jeg strøk faktisk på mine to første oppkjøringer. Jeg var irritert da, men det gjorde at jeg skjerpet meg bektraktelig, og i etterkant er jeg glad for at jeg ikke ble sendt ut på veien alene før noen med peiling mente jeg var klar for det. Som 18-åring er man ikke alltid voksen nok til å kunne se dette selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1) Du kan be om å få ny sensor ved andre gangs oppkjøring, hvis ikke det er særlige hinder for det. Hvis du stryker to ganger kan du kreve å få avlegge førerprøven for to sensorer (anbefales ikke). (Trafikkopplæringsforskriften § 29-9)

 

2) Å klage på dette vil åpenbart ikke føre frem, da det ikke er klagerett på sensors skjønnsmessige vurdering av din kjøreevne. (Trafikkopplæringsforskriften § 31-6)

 

3) Du er ikke trygg nok på føret til å holde fartsgrensen, men du er trygg nok på egne kjøreevner, bilen, og føret til å ta en hånd av rattet? Det er fastslått i vegtrafikkloven § 6 første ledd siste punktum at du alltid skal ha fullt herredømme over kjøretøyet når du kjører.

 

Som katta over meg strøk jeg to ganger, i mitt tilfelle da jeg var 18. Jeg tok ikke førerkortet før åtte måneder etter siste gangen jeg strøk. I mitt tilfelle tok jeg ganske lett på kjøreopplæringen, og hadde et klart attitude-problem som jeg måtte fikse før jeg var klar. Førerprøven skal ikke bare teste dine ferdigheter, men også hvordan du tenker. Vurderingstemaet for om du har bestått førerprøven er faktisk om du fyller "Hovedmål for klasse B" i trafikkopplæringsforskriften § 11-1:

 

§ 11-1. Hovedmål for klasse B

 

Etter å ha gjennomført trafikkopplæringen i klasse B skal eleven ha den kompetansen som er nødvendig for å kjøre bil på en ansvarlig måte.

 

Eleven skal ha de kunnskaper og ferdigheter, den selvinnsikt og risikoforståelse, som er nødvendig for å kjøre på en måte som:

- er trafikksikker

- gir god samhandling

- fører til god trafikkavvikling

- tar hensyn til helse, miljø og andres behov

- er i samsvar med gjeldende regelverk.

 

Velkommen til voksenlivet. Her er det ingen som fikser ting for deg, dette må du gjøre selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
føler meg urettferdig behandlet, siden jeg ikke fikk forklare meg på noen som helst måte, hun sa bare velkommen tilbake. Har sendt en klage etter tips fra kjørelærer. Denne sensoren jeg fikk har vist et dårlig

 

Ut i fra det jeg har lært, så skal man ikke stryke før man gjør en større feil og sensoren eller andre trafikanter må bryte inn for å avverge fare. Å holde en arm på rattet er ikke en fare for andre traffikanter, jeg for min del føler meg tryggere når jeg kjører med en hånd. Har alltid den andre armen klar!

For meg høres det ut til at du har godt av en ny kjøretime med en annen kjørelærer. Eg var selv innom tre forskjellige kjørelærere når eg tok sertifikatet og lærte mye bare ut i fra det. At du ikke er blitt lært elementære ting som at du SKAL holde begge hendene på rattet, forklare tankegangen din mens du kjører og andre lignende ting vitner om en dårlig kjørelærer eller en veldig umotivert elev.

 

Ellers går det alltid "rykter" om at den eller den sensoren er dårlig/slem/vanskelig/hard/skummel osv. Ikke hør på disse ryktene. Disse ryktene starter alltid via folk som stryker og bør av den enkle grunn tas med ei stor klype salt. I tillegg skal ikke sensorer prate så mye(da dette kan forstyrre konsentrasjonen din) så for veldig mange kan dette virke veldig bryskt.

 

Mao du skal ikke få "forklare meg på noen som helst måte". Er få sensorer som spør eleven sin om hva de synes om sensoren sin vurdering. Når man sitter i bilen så skal man forklare ting man gjør og begrunnelsen for hvorfor man gjør slik man gjør. Sensor visste ikke hvorfor du kjørte i 70 når fartsgrensa var 80. Eller kanskje sensor synes 70 var litt vel fort allikevel? Spesielt med ei hånd på rattet?

Lenke til kommentar

Med det inntrykket som eg får av trådstarter på bakgrunn av postane her så synest eg ikkje det er rart at sensor også har fått eit dårleg heilheitsinntrykk basert på holdningar.

 

Dersom det berre har ei hand på rattet så bør du ha ein god grunn til det. Ein god grunn til å ikkje ha begge hendene på rattet er f.eks når du girer, setter på tåkelys eller justerer varmen (sjølv om dette eigentleg skal gjerast før du starter å kjøyre), men i dei fleste andre tilfeller skal begge hendene være på rattet.

Det er ingen grunn til at det skulle være hensiktsmessig og "være klar med den andre handa", det går like raskt å flytte handa fra rattet til girspaken som det går å flytte handa frå "ingenting" til girspaken. Normaltsett bør resverehanda kvile på rattet sidan dette då bidrar til at du har betre kontroll.

 

Kan f.eks også nemne at svenskane har funnet ut at den gamle 10 og 2 regelen bør utgå til fordel for kl 4 og kl 8 posisjon. Dette fordi det er tryggare å ha hendene lavt når du kjøyrer ein bil som er utstyrt med airbag då hendene dine ellers kan bli slått opp imot ansiktet ditt og forårsake skader dersom du held hendene dine for høgt.

 

Eit anna godt tips er å alltid begrunne kvifor du gjer det du gjer på oppkjøyringa.

Dersom du kjøyrer i 70 i 80 sona så fortell sensor at du er klar over at du er i ei 80 sone med på grunn av føret vil holde ein fart på 70 for å kompansere for dårlig føre (du bør også nemne kva du planlegger å gjere dersom det skulle oppstå kø bak deg).

På samme måten bør du argumentere for kvifor du berre har ei hand på rattet (sjølv om som eg har påpeikt ikkje er så mange gode argument for dette).

Lenke til kommentar

Eg husker og godt det at alle kjørelærerene eg var borti pirket på dette. Så eg holdt godt i rattet med begge hendene når eg hadde oppkjøring. I tiden etter det så gikk eg over til å bruke kun ei hånd av en eller annen grunn. Nå i de senere år så har eg gått tilbake til å stort sett kjøre med begge hendene på rattet. Stort sett, spesielt på langkjøring, men ikke alltid. Anslagsvis 70-80% er med begge hender.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

10 på 2 har eg fått inntrykk av er internasjonalt blant kjøreskolers holdning. Og av de viktigste tingene eg måtte huske på når eg skulle ha oppkjøring.

 

I tida etter jeg tok lappen mer eller sluttet eg å bruke høgrehanda på rattet.

Bruker mye mer 2 hender på rattet i dag. Spesielt når meteret bikker 50-60km/t og ved dårlig føre. Ikke bare snø, men like fullt ved regn og situasjoner med dårlig sikt.

 

Du vil nok ikke komme noen som helst vei med en klage. Har hørt folk stryke for mindre ting enn det du strøyk på. (eksempelvis, skitten frontrute)

 

Lykke til med ny oppkjøring og ikke vær redd for å forklare. Kontre med en gang om du gjør ein feil, det kan redde deg.

Lenke til kommentar

poenget mitt er at de fleste kjører med en hånd, men er ikke av den grunn trafikkfarlig!

diskusjon.no er en merkelig plass, sier man noe galt eller spørr om tips etc. blir man angrepet med en gang.. fantastisk modne folk det er her inne! hahaha

 

Det har overhode ingenting med hva folk gjør "til daglig". Du skal bestå en eksamen med et visst pensum som inneholder en del essensielle og viktige momenter som man bare må ha med. Å ha begge hendene på rattet er en av de. Hva du føler og mener påvirker ikke hva du skal ha/har lært. Det er dermed sensor helt likegyldig hva du synser om temaet, det du skal kunne er å kjøre etter det lærebøkene knyttet til oppkjøring klasse B inneholder. Der står det temmelig klart at man skal ha begge hendene på rattet til enhver tid...

 

Det er vel også viktig å poengtere at det er du som er den mest umodne her inne etter massevis av poster som ganske enkelt forteller deg at ja, du har driti på draget og ikke bare fortjener du å måtte ta ny oppkjøring, men helst et par kjøretimer i forkant. Du har på ingen måte blitt angrepet av noen, bare gjort oppmerksom på dine feil. Når svarene ikke stemmer overens med din egen oppfatning er det værste du gjør å blåse ut at alle de andre har feil...

Lenke til kommentar

poenget mitt er at de fleste kjører med en hånd, men er ikke av den grunn trafikkfarlig!

diskusjon.no er en merkelig plass, sier man noe galt eller spørr om tips etc. blir man angrepet med en gang.. fantastisk modne folk det er her inne! hahaha

ja du har nok rett i det, mange kjører med en hånd på rattet, selv gjorde jeg det mye før(for øyeblikekt kjører jeg ikke i det hele tatt :p ), men for ca 2 - 3 år siden begynte jeg bevist å bruke begge hender på rattet alltid.

 

begrunnelsen er veldig enkel. en hånd på rattet blir i riktig/feil situasjon vektstang på den ene siden av rattet som kan forsterke den rotasjonen rattet får når du kjører over en dump eller på ujevn vei og jeg merket at kontrollen min over bilen var mye bedre med begge hender på rattet.

 

kjøringen min ble mindre vinglete og med mye bedre flyt etter jeg begynte å kjøre med begge hender på rattet.

 

jeg lurer også veldig på hva er det du skal være klar til å gjøre? du gir gass, bremser og eventuelt clutcher vel med beina? blinklys, fjernlys og horn skal du da klare å bruke med hendene på rattet. ikke trenger du å være redd for at girspaken skal stikke av så den trenger du ikke å holde fast... ;)

 

har du forresten noen gang forsøkt å kjøre på ujevn vei først med bare en hånd på rattet så to?

Lenke til kommentar

jeg for min del føler meg tryggere når jeg kjører med en hånd. Har alltid den andre armen klar!

 

For å si det sånn. Det er en grunn til at folk som kjører racing, uansett om det er Formel 1 eller rally, alltid har to armer på rattet.

 

Du har armen "klar", men om det skulle skje noe tar det gjerne to sekunder før den er på rattet siden det tar tid for hjernen å reagere og det tar tid for deg å flytte armen fra fanget (eller girspaken), om du kjører i 80kmt har du allerede kjørt 44 meter og det vil veldig sannsynlig være for sent allerede.

 

Synes det er helt greit å gi stryk for å holde rattet feil. Ofte jeg sitter på med en kompis som har en hånd på rattet mens den andre ligger på girspaken (skikkelig kult esse), merker at han ikke er "smooth" gjennom svingene, blir veldig rykk og napp.

 

 

 

Edit: Når det er sagt bruker jeg ikke to hender ved enhver anledning, kommer selvfølgelig an på føret, veien og trafikken++. Men når du opplever veien som såpass glatt at du føler du må holde 70 i 80 sona kan det være en idé å bruke to armer, ikke bare fordi reglene sier det, men fordi det faktisk er bedre.

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Kompis av meg strøk på akkurat det samme. Feil rattgrep (en hånd under venstre eik, en klokka 2. 10 over halv to rett og slett), samt at han kutta en EKSTREMT oversiktlig sving inn til et lite tettsted. Disse to samme strøk ham.

Lite kult å stå klar med bilen min der så han skulle få kjøre hjem xD

 

For min del kjører jeg med to hender på rattet om sommeren på tightere veier med mye svinger, og på vinteren på rette strekker (i tilfelle spor ol.)

 

Men i svinger på vinteren holder jeg bare svakt med høyrehånda, da jeg som de fleste andre, kjører framhjulstrekk. Saken min er at jeg har en bil som er så overstyrt at Solberg hadde hatt problemer med å kjøre den. Så å være klar til å gire ned og botne gassen i tilfelle overstyring er nødvendig.

 

Ja, Toyota epicfaila når de lagde en bil med vektfordeling 70/30.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...