Daniboy89 Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 heisann. Hadde oppkjøring i dag, var sikker på å stå pga min kjørelærer har aldri oppdaget noe feil med min kjøring, faktisk ingen feil igjennom hele lappen. Fikk en relativt fersk sensor (dame). Kjørte med venstrehånden på rattet, midt på og godt grep om rattet. KJørte i 70 i 80 sonen pga at jeg følte at det var ganske glatt, ville ikke ta noen sjanser. Jeg strøk pga de to tingene, bortsett fra de sa hun at jeg kjørte perfekt og har veldig fin trafikkforståelse! KJørelæreren min ble fly forbannet på sensoren, hadde han grunn til det eller var det en rettferdig "dom"?? Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 høres litt strengt ut, men å kjøre i 70 på glatta med en hånd på rattet gir ikke et godt inntrykk akkurat. dette kommer selvsagt an på de spesifikke forholdene i dette tilfellet. 6 Lenke til kommentar
DCG Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 En hånd på rattet på glatta i 70 høres for meg ut som en grunn til å stryke, hvorfor brukte du ikke begge hendene? Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 10 på 2, 10 på 2! Evt 1350, 1350! Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 er det mulig å stryke for at man kjører for sakte om det hadde vært tørt? snakket med en sensor, han sa at man absolutt ikke skal stryke for dette, han mente det var latterlig!! Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 kjører du så sakte at du er til hinder for trafikken, og det er forsvarlig å kjøre nærmere fartsgrensa, så er nok det en grunn til å stryke. om du kan stryke på å kjøre 70 i 80-sone er vel ikke sikkert, men kjører du 50 i ei 80-sone der forholdene tillater å kjøre 80, så er ikke det korrekt oppførsel i trafikken. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Formålet med oppkjøring er jo å vise at man kan kjøre bil og ferdes i trafikken. Dersom man kjører i feks 50 i 80 sona uten noen åpenbar grunn, ville ihvertfall ikke jeg stolt på at føreren har de ferdigheter som trengs for å få førerkort. Å kjøre med en arm på rattet under førerprøven er jo i beste fall tåpelig, alle kjørelærere instruerer vel elevene om hvordan man skal holde på rattet. Hvis kjørelærene i dette tilfellet ikke har sagt ifra har h*n gjort en dårlig jobb. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Det høres veldig rart ut. Hvis det var veldig glatt, så kan det hende at sensor mente det var uforsvarlig å holde 70. På norske veier er det ikke alltid man bør holde fartsgrensen på vinterføre, og jeg har sneglet meg gjennom diverse svinger i 80-soner etter at jeg tok lappen i fjor. Det med hendene er visst noe enkelte legger veldig stor vekt på. Personlig kjører jeg med kun den høyre hånden, men har alltid den venstre paret - i tillegg til at jeg naturligvis legger den venstre hånden på rattet når jeg girer. Det er så vidt jeg vet ikke noen lov mot å kjøre slik, men det er helt klart en uvane og jeg kan til en viss grad forstå at sensor vektlegger det. Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 om jeg hold et godt grep om rattet var det godt nok. er det mulig å spørre om en annen sensor ved neste oppkjøring? Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Det står i trafikkreglene at man skal kjøre etter forholdene. Dette gjelder ikke bare fart, men også feks hvordan man holder rattet. Og, ikke tenk "faen, han er 15 år, og vet ikke en dritt om bil", men det var min far som sa det Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Føler du virkelig at du er klar for enhver situasjon som kan oppstå i trafikken med en hånd på rattet på glatt føre ? Har ikke tall på hvor mange ganger to hender på rattet har reddet meg fra fadese på glatta. Hjelper ikke å holde hardere. Noe strengt var det kanskje, men en uholdbar grunn var det ikke. Men 70 i 80 sonen var noe mer merkelig, pleier ikke sensor å kommentere dette vanligvis underveis, eller var det null kommunikasjon ? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 om jeg hold et godt grep om rattet var det godt nok. er det mulig å spørre om en annen sensor ved neste oppkjøring? Har ikke kjørelærer instruert om at du skal ha begge henda på rattet under kjøring? Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 er viktig å huske på at det er begrensa med kjøreerfaring du får ved å ta lappen. som min gamle kjørelærer sa til meg etter jeg fikk lappen; "det er nå den virkelige læringa begynner". så å ligge 70 i 80 sona hvis du mistenker det er glatt ser jeg ikke noe problem med. better safe than sorry. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 (endret) Å ikke holde 10 på 2 er grunn nok for å stryke ble jeg fortalt av min kjørelærer da jeg tok lappen. edit: Hvis du kjører under fartsgrensen så har du lov til å fortelle sensor om hvorfor du kjører så sakte. Jeg valge å kjøre i 30 i en 50 sone pga uoversiktlige hekker på en strekning. Men sa noe slik som "Jeg kjører så sakte siden jeg ikke vet om det plutselig kan komme en unge løpende utav hekken". Sensor var helt enig med meg at fartsgrensen på den strekningen var helt feilvurdert utav de som setter fartsgrensene, og aksepterte min forklaring. Endret 3. desember 2010 av Flodec Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 er viktig å huske på at det er begrensa med kjøreerfaring du får ved å ta lappen. som min gamle kjørelærer sa til meg etter jeg fikk lappen; "det er nå den virkelige læringa begynner". så å ligge 70 i 80 sona hvis du mistenker det er glatt ser jeg ikke noe problem med. better safe than sorry. Å ligge i 70 på glatt føre med en hånd på rattet viser faktisk ikke at man har kontroll eller er klar over hva man driver med. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Sensor kommenterer normalt ingenting. Men førerkandidaten kan "snakke seg ut" av en blemme. Gjør førerkandidaten en blemme som h*n blir/er klar over, (og den ikke er graverende) så kan man lett snakke seg ut av knipa. Når det gjelder trådstarter, så kan man vel si at her har nok sensor jobbet etter "alle monner drar". Sensor fant flere ting som i seg selv kanskje ikke var graverende, men tilsammen mente sensor at dette var nok til å stryke kandidaten. Hvorvidt det var korrekt har jeg ingen formening om, men å kjøre "fort" på glatt føre og med én hånd på rattet kan være noe sensor har lagt inn i "den + den = dråpen i begeret". Trådstarter kan selvfølgelig klage på avgjørelsen (koster ikke noe) og h*n kan i tillegg forlange annen sensor ved neste oppkjøring. Stryker h*n denne gangen også, kan h*n forlange at sjåførlærer skal være med ved evt 3. oppkjøring. Selv er jeg "ekspert" på å holde på ekene til rattet og da jeg kjørte opp til C1E (med alle uvaner etter over 20 år med B) fikk jeg "hoinnkjæft" av sjåførlæreren ang min måte å holde rattet på. Da jeg spurte om denne uvanen kom til å stryke meg, svarte han; "den + den + den ..." Underforstått at om jeg fortsatte min (idiotiske) håndstilling, så hadde jeg "en tabbe mindre" å "gå på". (Jeg sto på første forsøk og skjerpet meg radikalt mhp rattholding, i tillegg til at jeg kommenterte som en foss med munndiaré). Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Kan man ikke ha med lærer på første (og eventuelt andre) forsøk? Ikke at det var aktuelt for min egen del, men jeg trodde at det var mulig om man ønsket det. Lenke til kommentar
-sparks- Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 (endret) Vær åpen og forklar spesielle avgjørelser i trafikken. Hvis du gjør en feil, nevn det og si mulige konsekvenser av slike feil. Da viser du ivertfall at du forstår prinsippet. Jeg synes det er litt rart at kjørelæreren din synes det er greit med en hånd på rattet på vinterføre. Endret 3. desember 2010 av -sparks- Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 føler meg urettferdig behandlet, siden jeg ikke fikk forklare meg på noen som helst måte, hun sa bare velkommen tilbake. Har sendt en klage etter tips fra kjørelærer. Denne sensoren jeg fikk har vist et dårlig Ut i fra det jeg har lært, så skal man ikke stryke før man gjør en større feil og sensoren eller andre trafikanter må bryte inn for å avverge fare. Å holde en arm på rattet er ikke en fare for andre traffikanter, jeg for min del føler meg tryggere når jeg kjører med en hånd. Har alltid den andre armen klar! Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Du sikter til feil som man ikke kan en eneste en av. Mindre alvorlige feil kan i større antall føre til stryk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå