Thitorkin Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Hvem har bevisbyrden? Ateister eller religiøse? grunngji svaret ditt. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Enkelt: Den som hevder en påstand har bevis byrden. Trenger ikke engang å begrunne svaret... 4 Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Er det nå du skal dra fram argumentet om at det er han kristne som må stå til rette siden det er han som påstår at Gud eksisterer? Har ikke det blitt nevnt i omtrent hver eneste tråd her på forumet? Så unødvendig tråd. Ellers da Gabbe? Klar for jul nå? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Er det nå du skal dra fram argumentet om at det er han kristne som må stå til rette siden det er han som påstår at Gud eksisterer? Har ikke det blitt nevnt i omtrent hver eneste tråd her på forumet? Så unødvendig tråd. Ellers da Gabbe? Klar for jul nå? Hvorfor drar du frem at det er kristne som står for bevis byrden? Det er DEN som kommer med påstandene som har byrden med å komme med bevisene også... Er ikke alltid dette kommer klart frem.... For påstander uten bevis kan også avfeies uten bevis også... Noe religion helt opp til nå har vært forskånet for, men ikke nå lenger... Tror ikke det vil bli så lett å kalle vissvasset hellig for å få være i fred heller, da folk på langt nær har den samme respekten for religion i dag som før i tiden... Så la oss feie alle slike påstander vekk og heller bruke kunnskap og viten i våre avgjørelser heretter... La bevisene tale og påstandene ligge skulle vært et motto flere tok i bruk... Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 Er det nå du skal dra fram argumentet om at det er han kristne som må stå til rette siden det er han som påstår at Gud eksisterer? Har ikke det blitt nevnt i omtrent hver eneste tråd her på forumet? Så unødvendig tråd. Som RWS sa, men ja, det er vel det. Ellers da Gabbe? Klar for jul nå? Seff Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Vel, jeg som ateist trenger ikke bevise at jeg ikke tror på gud, akkurat som en kristen heller ikke trenger å bevise at h*n tror på gud. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Ettersom du nå har fått det svaret på spørsmålet av RWS som du hadde ventet og håpet på å få, kan du trykke på LØST-knappen Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) For påstander uten bevis kan også avfeies uten bevis også... Noe religion helt opp til nå har vært forskånet for, men ikke nå lenger... Tror ikke det vil bli så lett å kalle vissvasset hellig for å få være i fred heller, da folk på langt nær har den samme respekten for religion i dag som før i tiden... Så la oss feie alle slike påstander vekk og heller bruke kunnskap og viten i våre avgjørelser heretter... Med den logikken ville vi aldri visst for sikkert at: der Endret 2. desember 2010 av wingeer Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Ettersom du nå har fått det svaret på spørsmålet av RWS som du hadde ventet og håpet på å få, kan du trykke på LØST-knappen Enig med deg for en gang skyld Unødvendig tråd...alle vet svaret. Det som er mer interessant er hvorfor gud ikke er bevist etter alle disse årene, og hvordan så mange kan tro uten bevis?(jada, vet at det ikke ville vært tro dersom det var bevist) Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 Ettersom du nå har fått det svaret på spørsmålet av RWS som du hadde ventet og håpet på å få, kan du trykke på LØST-knappen Hviss du tror det var det eg håpet på tar du feil, eg håpet det skulle utvikle seg til noe litt mer. Det som er mer interessant er hvorfor gud ikke er bevist etter alle disse årene, og hvordan så mange kan tro uten bevis?(jada, vet at det ikke ville vært tro dersom det var bevist) Som er dette. Selfølgelig håpet eg på en konflikt. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Ikke for bevisgjøring, men heller sannsynliggjøring med objektive indiser. Så, det blir vel for den som åpner muligheten for noe som trår utenfor normen. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Jeg er egentlig veldig uenig i at bevisbyrden ligger hos den som fremmer en påstand. Det er ikke hensiktsmessig, og i matematikken fungerer det i alle fall ikke! Som regel har vi to positive påstander som møter til konflikt. Et eksempel er der f.eks. en tilhenger av lorentztolkningen av relativitetsteori vil hevde at verdensbildet satt frem av denne teorien bedre beskriver verden enn relativitetsteorien. Det er ikke min påstand, men den mest hensiktsmessige løsningen på uenigheten er at den som støtter relativitetsteorien illustrerer hvordan einsteins tolkning redegjør for mer og besvarer problemstillinger lorentz-tolkningen ikke kan stå til rede for. Et eksempel som går andre veien, er der en homeopatør hevder at hans "medisin" har en klar virkning, og til og med bedre effekt enn moderne medisin. Her er det helt klart mest hensiktsmessig at homeopatøren legger frem beviser for sin påstand for å få klarhet i spørsmålet. Debatten om Gud er en helt annen. Debatten om ikke-sannsynliggjorte entiteter, ukjente fenomener, ukjente skikkelser, ukjente variabler og andre ubeskriveligheter - her faller det på sin egen urimelighet å kreve noe fra et annet hold. 1 Lenke til kommentar
fuzzyboots Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Vet man hvorfor man bruker bevisbyrde, så vet man gjerne når den bør anvendes. cuadro: Er ikke enig når du sier at det faller på egen urimelighet å kreve noe fra påstander som i seg selv er "urimelige". Du begynner i feil ende. Når man sier at religiøse, for å bruke dem som eksempel, har bevisbyrden, så er ikke det en forespørsel om bevis, men snarere å deklarere at dersom dette skal bære noen troverdighet for min del, så må det underbygges ytterligere. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) Da ser det ikke ut til at vi er uenig i det hele tatt, fuzzyboots. Det jeg etterspør når jeg sier at et fenomen er ukjent, ubeskrivelig og ikke-sannsynliggjort, er nettopp at de må sannsynliggjøre hendelsen eller fenomenet med å validere dets eksistens. Det jeg sier er altså at i mange tilfeller er det hensiktsmessigheten som bestemmer hvor bevisbyrden faller, men imøte med helt ukjente fenomener kreves det en klargjøring fra påstanderhavers side, før bevisbyrden faller i samme retning. Endret 5. desember 2010 av cuadro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå