Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bestille fiber linje, hvilken leverandør?

Anbefalte innlegg

Bestille fiber linje, hvilken leverandør?

Bredbåndservice ( gamle bredbåndsbolaget) her i Oslo har iallefall bra linjer. Jeg får ca 97 Mbit i gjennomsnitt opp og ned og 0.8ms i ping til nix :cool:.

Til private så er det vel ikkje så mange som leverer noe særlig bedre enn dette til 800kr/mnd

Vet at Lynet.no ligger under det i pris, men ellers er det nok dårlig. GET skal jo ha over tusenlappen for halve hastigheten.

Olja Lyn 100 Mbit/s 25 Mbit/s 599 Kr ---> Epic fail med bare 25mbit upload ;)

Altså et elendig tilbud i forhold til BBSE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å holde seg unna Altibox/Lyse om man liker å spille over nett hvertfall, peeringen dems er intet å skryte av pr dags dato (les: de mister meg som kunde asap når jeg flytter).

Skulle gjerne kunnet fått BBSE utenfor Oslo og ;)

Endret av trollhatt
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

har trådstarter flere valg enn telenor?

Ang. høye hastigheter:

Per dags dato vet jeg ikke om NOEN leverandører som leverer standard utstyr til privatpersoner, som klarer å levere 100mbit synkront opp og ned. Det er stort sett lavere opplasting enn nedlasting.

Skal dette skje, må det utrolig mye dyrere utstyr til. Husk at bare en GBIC kan koste mange tusen kroner for dette.

For høyere hastigheter begge veier, burde det også være to fiberkabler. En inn og en ut. En fiber leder lyset bedre en vei enn den andre, derfor kan det lønne seg å ha en til hver vei.

Mange trur at fiber er ubegrenset hastighet og alt er rosenrødt, men det er mange ting å ta hensyn til.

Lenke til kommentar

Ang. høye hastigheter:

Per dags dato vet jeg ikke om NOEN leverandører som leverer standard utstyr til privatpersoner, som klarer å levere 100mbit synkront opp og ned. Det er stort sett lavere opplasting enn nedlasting.

Skal dette skje, må det utrolig mye dyrere utstyr til. Husk at bare en GBIC kan koste mange tusen kroner for dette.

For høyere hastigheter begge veier, burde det også være to fiberkabler. En inn og en ut. En fiber leder lyset bedre en vei enn den andre, derfor kan det lønne seg å ha en til hver vei.

Mange trur at fiber er ubegrenset hastighet og alt er rosenrødt, men det er mange ting å ta hensyn til.

Altibox leverer i alle fall dette. De har symmetriske produkter (ikke synkrone) opp till 400 mbit.

Da er det snakk om en hjemmesentral med gbit uplink mot omverdenen. 1000 / 1000 full duplex.

Når det gjelder den siste påstanden din så får den stå for din regning. Jeg har aldri opplevd noe sånt i alle fall, og vi kjører gigabit på enfiber uten problemer. Vi bruker da optikk som sender og mottar på forskjellige bølgelengder, slik at egenskapene på fiberen nok vil bli litt forskjellig avhengig av retning. Men at fiberen skulle "lede lyset" forskjellig avhengig av retning har jeg aldri hørt om.

Og for å kunne levere gbit til fildelingssultne privatpersoner så trenger man heftigere fiberringer enn 10gbit som stamnett.

Kommer nok an på. Hvis man ikke fyller 10 gbit så behøver man vel ikke 40 gbit med en gang. Men hvis man fyller pipen i dag, så er jeg enig.

-KJ

Lenke til kommentar

Altibox består av flere forskjellige partnere som står fritt til å velge sine peeringer som de vil. Det kan derfor lønne seg å sjekke den partneren som leverer i ditt område før du avskriver dem. :)

-KJ

Jaså? Nytt for meg da jeg hele tiden har hatt inntrykk av at det KUN er videresalg av Lyse sine linjer - mao. de lokale resellerne har ingen direkte innvirkning på peering etc, men står fortsatt for kundeservice ol. til sine kunder.

Lenke til kommentar

Ang. høye hastigheter:

Altibox leverer i alle fall dette. De har symmetriske produkter (ikke synkrone) opp till 400 mbit.

Da er det snakk om en hjemmesentral med gbit uplink mot omverdenen. 1000 / 1000 full duplex.

Når det gjelder den siste påstanden din så får den stå for din regning. Jeg har aldri opplevd noe sånt i alle fall, og vi kjører gigabit på enfiber uten problemer. Vi bruker da optikk som sender og mottar på forskjellige bølgelengder, slik at egenskapene på fiberen nok vil bli litt forskjellig avhengig av retning. Men at fiberen skulle "lede lyset" forskjellig avhengig av retning har jeg aldri hørt om.

Skal ikke si for mye om det andre da du sikkert vet mer.

Men, at lyset går fortere den ene veien enn den andre er faktisk sant. Og det er tap i en lang fiber selv om fiberen er rett. Selv om det ikke er skjøter. Dette går an å lese seg til, og regne seg fram til. Optiske lover går det ikke an å gjøre om på.

At de leverer er helt klart, men da er det ikke normalt utstyr. Så betaler man stort sett 6000 kroner i mnd(altibox 400mbit).

Jobber du med dette eller?

Endret av spax
Lenke til kommentar

Skal ikke si for mye om det andre da du sikkert vet mer.

Men, at lyset går fortere den ene veien enn den andre er faktisk sant. Og det er tap i en lang fiber selv om fiberen er rett. Selv om det ikke er skjøter. Dette går an å lese seg til, og regne seg fram til. Optiske lover går det ikke an å gjøre om på.

At de leverer er helt klart, men da er det ikke normalt utstyr. Så betaler man stort sett 6000 kroner i mnd(altibox 400mbit).

Jobber du med dette eller?

For å svare på det siste først; ja. :)

Alle hjemmesentraler levert av Altibox i det siste takler hastigheter på opp til 1000 / 1000. Man skifter kun optikk for å gå opp fra 100 til 400.

Jeg betviler ikke at det kan være små forskjeller i lysets hastighet spesielt i enfiberløsninger da man som sagt bruker forskjellig bølgelengde på RX og TX, men uten at jeg kjenner detaljene så ser det ut til at produsentene av optikk har løst problemet.

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...