Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bestille fiber linje, hvilken leverandør?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, ja det kan du si.. Dette er en helt ny 4 manns bolig da, så de har vel tenkt litt fremtidsiktig, hehe..

Nei det er vel ikke så gærn pris. Vi har denne linjen nå delt på alle 4. Men det blir for ustabilt de 2 leilighetene på vår side dessverre.

Lurte bare på om det fantes ett bedre alternativ enn telenor : )

Lenke til kommentar

Hvis du snakker om teknisk stabilitet på fiberlinje så er det en ikke-faktor. Dvs. i motsetning til DSL og kabel teknologier og trådløse ting osv. osv. så er signalet du får via fiber vanvittig rent og helt rent for støy eller andre forstyrrelser i signalet. Dermed har man også nestne ingen av de vanlige grunnene til ustabilitet og det er utrolig lett å lage en linje som knallstabil. teknisk ustabilitet på en fiberlinje er omtrent som sjansene for teknisk ustabiliet på en cat6 LAN-kabel (faktisk kanskje litt bedre) - kort sagt en ikke faktor. Det er dette - vel så mye som hastighetsmulighetene - som gjør at fiber sees på som det optimale vi bør satse på for fremtiden.

Kort sagt - det som må til for at en fiberlinje skal gå ned er at en montør gjør en kjempefeil eller at noe graver over kabelen eller at noe sentralutstyr slutter å fungere - og dette vil skje helt uavhengig av leverandør.

Velg i forhold til pris og produktutvalg primært er mitt råd. Service kan selvfølgleig også variere mellom ISPene, men skal du velge på det grunnlaget så gjør deg selv en tjeneste og se på en faktisk forbrukerundersøkelse fremfor å velge på bakgrunn av 2-3 forskjellige random opinions av folk på forumet. Slikt sier deg ingenting av statistisk signifikans og du kan da like gjerne kaste en mynt for å velge. Prisene og produktutvalg/muligheter er objektive og lett sammenlignbare derimot, så selv om det er andre faktorer å vurdere også så er det dette du primært bør basere valget på (in my humble opinion).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

@ Stigma: OT: Jeg vet at telepriser fins for xdsl, men finnes det en liknende side for fiberleverandører?

Ikke så langt jeg vet ihvertfall. Situasjonen for fiber er fundamentalt anderledes enn for DSL. For DSL eksisterer kabelene allerede og er fritt tilgjengelig for alle å bruke (gitt linjeleie altså) så du har stort utvalg av leverandører som regel på samme fysiske kabel. For fiber så er det som regel slik at når det først er noen som legger ned kabel så er du ihvertfall minimum bundet til det selskapet for en stund før du kan velge noen andre - og jeg vil tro det finnes leverandører som krever abbonement hos dem for at tilkoblingen skal fungere i det hele tatt (ikke fri aksess til nettverket for konkurrenter altså). Jeg vet dog ikke lovverket rundt sånt...

Poenget er ihvertfall at om du har tiglang på fiber så er sansynligvis antall mulige leverandører du har meget begrenset anyway. Du vil ikke trenge noen listeoversikt for å få oversikt over valgene dine.

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er Telenor som har bygd ut FTTH der du bor så er det Telenor du får linje fra. Telenor deler ikke FTTH anlegga sitt med noen andre.

Og at en annen fiberleverandør bygger ut på et allerede utbygd sted anser jeg for veldig lite sannsynlig, men kan jo hende du har flaks.

Lenke til kommentar

Det står nå en boks på fiberuttaket i leiligheten min som ble montert av et firma gjennom telenor i sommer. Så det gjenstår bare for en leverandør å sende et signal. (jeg bestiller fibernett)

Telenor skal som sagt ha 549 i mnd for 25/25, ikke så gærnt. Men så kommer vistnok tilegg på 300 i engangsavgift, og 900 kr for en nødvendig modemboks. Og skal du ha hjelp til å montere, koster det 700 kr. Så her snakker vi plutselig 2000 kr for å få nett ! Så, er det kanskje noen bedre alternativer? : )

Sliter egentlig litt med å finne ut hvem som leverer fibernett her hehe

Lenke til kommentar

Fibernett er ikke åpnet for operatøraksess slik kobbernettet er. Dermed kan du normalt ikke få leveranse fra andre enn dem som har gravd seg inn hos deg.

Det er også uvanlig at flere operatører bygger ut de samme feltene, da dette er såpass dyrt at det krever en stor andel av kundene i feltet for å kunne ha mulighet til å lønne seg, selv på lang sikt.

Vær glad du kan få fiber og kos deg med stabiliteten og hastigheten du får. Jeg driter i hvem som kommer først, bare jeg får fiber selv.

-KJ

• Liker 2
Lenke til kommentar

teknisk ustabilitet på en fiberlinje er omtrent som sjansene for teknisk ustabiliet på en cat6 LAN-kabel (faktisk kanskje litt bedre) - kort sagt en ikke faktor.

Enig i det meste du skriver her.

De ulike teknologiene har imidlertid sine svakheter. Fiberens største svakheter er mangelen på fagmessige montører kombinert med kabel som lett ødelegges. Begge deler lar seg løse ved rutiner og tekniske forbedringer, men enn så lenge er veldig mange av de anleggene som er montert av den typen med lav bruddstyrke og konnektorer som lett lar seg tilsmusse.

-KJ

Lenke til kommentar

Telenor skal som sagt ha 549 i mnd for 25/25, ikke så gærnt. Men så kommer vistnok tilegg på 300 i engangsavgift, og 900 kr for en nødvendig modemboks. Og skal du ha hjelp til å montere, koster det 700 kr. Så her snakker vi plutselig 2000 kr for å få nett ! Så, er det kanskje noen bedre alternativer? : )

2000 kr for hva egentlig? Om fiberen er terminert inn i boligen din trenger du ikke montør til noe som helst hjemme hos deg, plug and play.

Om den derimot ikke er terminert så må du ha montør uansett, noe du også vil måtte ha med en evt. dsl linje med mindre du har fasttelefon fra før. SÅ de 2000 er ikke så ille i det lange løp egentlig, men jeg stusser ved at du må betale for en modemboks som du "ikke" kan ta med deg om du flytter.

Endret av trollhatt
Lenke til kommentar

Hehe .. jeg sveiser fiber nesten daglig. Ja det er noe dritt at det er så ømfintlig :) men gjelder bare finne teknikken på det. Og jeg holder meg til hjemmeinnstallasjoner og koblings"bomber" som klargjøres til drift, og ikke er i kritisk drift :)

25/25 til 549 er en grei pris, Etableringen får du bare bite i deg, du vil ikke angre

når det er oppe og kjører. Er som en ny verden, om du er vandt til dsl fra før av.

Lenke til kommentar

Bredbåndservice ( gamle bredbåndsbolaget) her i Oslo har iallefall bra linjer. Jeg får ca 97 Mbit i gjennomsnitt opp og ned og 0.8ms i ping til nix  :cool:

Til private så er det vel ikkje så mange som leverer noe særlig bedre enn dette til 800kr/mnd

Lenke til kommentar

Bredbåndservice ( gamle bredbåndsbolaget) her i Oslo har iallefall bra linjer. Jeg får ca 97 Mbit i gjennomsnitt opp og ned og 0.8ms i ping til nix :cool:.

Til private så er det vel ikkje så mange som leverer noe særlig bedre enn dette til 800kr/mnd

holy shit! å jeg kan nesten ikke vente lenger til vi får koblet opp fiber neste ukenew_woot.gif. Vi går for 15/15 som er fortnok egendlig, men hadde det gått etter meg ville jeg har valgt ihvertfall 50/50, men det ikke jeg som betale regninga så^^. Mrn 97/97 er ganske heftig for en privatperson, prisen var ikke ille heler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Bredbåndservice ( gamle bredbåndsbolaget) her i Oslo har iallefall bra linjer. Jeg får ca 97 Mbit i gjennomsnitt opp og ned og 0.8ms i ping til nix  :cool:

Vet at Lynet.no ligger under det i pris, men ellers er det nok dårlig. GET skal jo ha over tusenlappen for halve hastigheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...