Gå til innhold

Ledere avslører at somaliere kan returneres. Hva skal vi gjøre?

34 stemmer

1. 1. Hva bør vi gjøre nå som somaliere ikke trenger beskyttelse i Norge?

• Returner så raskt som mulig Somaliere som har fått opphold i Norge med beskyttelse som begrunnelse.
      27
    • Vet ikke
      3
    • Har de først sagt det magiske ordet "asyl" bør de få bli her så lenge de vil selv om de er på topp på alle negative statistikker og ikke trenger beskyttelse.
      4

Anbefalte innlegg

Lederen for somalisk-norsk kunnskapssenter og lederen for Antirasistisk Senter hadde en kronikk i Aftenposten hvor de forherliger det politive bidraget somaliere gir til Norge. I kronikken forsnakket de seg i søken etter noe positivt å si om somaliere:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3930297.ece

"Og hvem vet at Somaliland, i nord, nå er et av de fredeligste land i Afrika?"

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kommer veldig an på, dvs:

en somalier som har fått oppholdstillatelse med beskyttelse som grunn, som ikke har gjort noe galt. kan fint bli her i Norge for min del!

Mens somaliere som har begått lovbrudd i Norge, burde sendes tilbake! uansett om de trenger beskyttelse eller ikke! faktisk så vil jeg si, at dette burde gjelde uansett hvilket land de kommer i fra.

grunnen til dette er, at et lands oppgave, er og beskytte sin egen befolkning ikke kriminelle fra andre land. selv om de kanskje har det verre i sitt eget land, så skal de ikke få lov til og komme hit. og skape de samme problemene her!

• Liker 2
Lenke til kommentar

kommer veldig an på, dvs:

en somalier som har fått oppholdstillatelse med beskyttelse som grunn, som ikke har gjort noe galt. kan fint bli her i Norge for min del!

Mens somaliere som har begått lovbrudd i Norge, burde sendes tilbake! uansett om de trenger beskyttelse eller ikke! faktisk så vil jeg si, at dette burde gjelde uansett hvilket land de kommer i fra.

grunnen til dette er, at et lands oppgave, er og beskytte sin egen befolkning ikke kriminelle fra andre land. selv om de kanskje har det verre i sitt eget land, så skal de ikke få lov til og komme hit. og skape de samme problemene her!

Man får ikke asyl bare fordi man ikke er kriminell. Bytter vi den norske befolkningen ut med somaliere så vil Norge kollapse selv om de færreste av dem er kriminelle. Man får asyl, fordi man er på flukt. Hvis Somalia er så trygt som det hevdes, så har de ingenting i Norge å gjøre. Hvis de ønsker å bosette seg her så må de gå igjennom den normale veien som alle andre. Problemet er at norge har veldig forvirrende regler for de som ikke er asylsøkere, og det er lett å bli nektet selv om Norge trenger dem.

Lenke til kommentar

Jeg mener at alle utlendinger kan være her på prøvde tid (akkurat som ved førerkort). Begår de noe kriminelt innen den tiden, er det rett hjem. Dessverre er Norge et alt for snilt land som gjør at person får være/sone i Norge pga forholdene i hjemlandet er så dårlige og fare for liv/helse..

Flere kommer til dette flotte landet vårt for å svindle og drive med annen ulovlig drift, går det fint så er det kjempe bra. Blir det tatt og fengslet, så er det også helt greit. Gode boforhold, utdannelse og penger de kan sende til familien sin hjemme.. :S

• Liker 3
Lenke til kommentar
Jeg mener at alle utlendinger kan være her på prøvde tid (akkurat som ved førerkort). Begår de noe kriminelt innen den tiden, er det rett hjem.
Dette blir allerede misbrukt av folk med helt grunnløse asylsøknader som kommer hit kun for å drive kriminalitet. De prøver å få tak i så mye midler som mulig innen de sendes ut. Men selv kriminelle asylsøkere får som oftest bli i norge fordi man enten ikke finner dem, fordi sakene ankes i det uendelige, fordi man mener landet er utrygt eller fordi personen risikerer dødsstraff pga. kriminalitet begått før de kom til Norge eller på "ferie" i hjemlandet mens de hadde beskyttelse i Norge.
Lenke til kommentar

Helt sant, Norge blir kynisk utnyttet av veldig mange noe som er veldig synd pga det ødelegger inntrykket nordmenn får av innvandrere. Når man får så mye statistikk på overvekt av utlendinger i norske fengsel, innvandrere som er ulovlig i Norge, hvor mange millioner Norge bruker på behandling, oppsporing og følge ut av landet (hvis jeg ikke husker feil, vil det i noen tilfeller sitte to politimenn med ned til hjemlandet til en som har blitt nektet opphold i Norge, dvs lønn samt reiseutgifter for to personer i tillegg til flybilletten til vedkommende og de 15-20-30 000 personen får for å forlate.. Og i flere tilfeller er personen tilbake i Norge igjen før politiet kommer inn døren sin hjemme)

Jeg likte forslaget om å ha asylmottak i Afrika, vi vil spare penger i form av drift. Færre som ønsker å utnytte Norge vil prøve seg, samt mindre fare for at folk gjemmer seg i Norge hvis søknaden blir avslått.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å sende ut de som er aktive i samfunnet og jobber evt. er i samliv med en som er produktiv nok til at samfunnet for øvrig tjener på summen av begge.

I andre tilfeller så må det ses detaljert på hvorfor de kom hit i utgangspunktet, hva situasjonen deres er her nå, og hva slags sitausjon de vil ende opp i hvis vi sender dem ut.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

"De fleste somaliere lever nokså vanlige norske liv. De smører matpakker til barna og går på jobb

"

Er dette sant?

Hadde vært fint å få en bekreftelse på dette. De somaliere jeg kjenner lever ikke hva jeg vil kalle "vanlige" norske liv. De ser på nordmenn med forakt, de utnytter systemene, de holder seg innenfor sin egen kultur(åpenbart hovedproblemet). Selvsagt er ikke alle slik, men majoriteten.

Lenke til kommentar

"De fleste somaliere lever nokså vanlige norske liv. De smører matpakker til barna og går på jobb

"

Er dette sant?

Hadde vært fint å få en bekreftelse på dette. De somaliere jeg kjenner lever ikke hva jeg vil kalle "vanlige" norske liv. De ser på nordmenn med forakt, de utnytter systemene, de holder seg innenfor sin egen kultur(åpenbart hovedproblemet). Selvsagt er ikke alle slik, men majoriteten.

Sier meg veldig enig i dette, har akkurat det samme inntrykket av somalianere.

Lenke til kommentar

Lederen for somalisk-norsk kunnskapssenter og lederen for Antirasistisk Senter hadde en kronikk i Aftenposten hvor de forherliger det politive bidraget somaliere gir til Norge. I kronikken forsnakket de seg i søken etter noe positivt å si om somaliere:

Jeg er hvertfall mer enn villig til å være med på å sponse flybiletter tilbake...

• Liker 1
Lenke til kommentar

I kronikken forsnakket de seg i søken etter noe positivt å si om somaliere:

Tror at hvem har forsnakket seg her er du. Dette stemmer!

Jeg er hvertfall mer enn villig til å være med på å sponse flybiletter tilbake...

Merkelig? Var ikke du opproert over at de ikke slapp inn paa nattklubbene for litt siden? Og naa vil du kaste dem ut av landet? Er du villig til aa ty til vold for aa faa dem paa flyet, som siste utvei?

La dem bli og slipp inn alle som vil sier jeg. Og la de som vil ut av Norge slippe fri og la dem ta med seg sine eiendeler.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hvis det stemmer så skal de ikke få asyl i Norge, og de kan bli sendt tilbake til nordsomalia.

La dem bli og slipp inn alle som vil sier jeg. Og la de som vil ut av Norge slippe fri.

Ønsker du at Norge skal bli et nytt Venezuela? Venezuela var et av de rikeste landene i verden i 1950, og de hadde fri innvandring.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hvis det stemmer så skal de ikke få asyl i Norge, og de kan bli sendt tilbake til nordsomalia.

Somaliland (i Nord) er de facto uavhengig. Dvs det er ikke lenger Somalia.

La dem bli og slipp inn alle som vil sier jeg. Og la de som vil ut av Norge slippe fri.

Ønsker du at Norge skal bli et nytt Venezuela? Venezuela var et av de rikeste landene i verden i 1950, og de hadde fri innvandring.

Det tror jeg Politikerne klarer fint, med eller uten innvandring. Bare vent til oljen tar slutt du.

PS. USA var ett av de fattigeste landene paa 1800-tallet og de hadde fri innvandring (i praksis helt til 2001). Mon tro om det vil gaa likens med dem som med Venezuela etter at det ble slutt paa innvandringen?

Hva er viktigst Fri Innvandring eller Fri Utvandring?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Somaliland (i Nord) er de facto uavhengig. Dvs det er ikke lenger Somalia.

Ikke offesielt, så vi kan sende folk tilbake til nordsomalia. Mesteparten som kommer til Norge er sikkert fra nordsomalia uansett. Det er ikke hvem som helst som klarer å komme seg til Norge.

Det tror jeg Politikerne klarer fint, med eller uten innvandring. Bare vent til oljen tar slutt du.

PS. USA var ett av de fattigeste landene paa 1800-tallet og de hadde fri innvandring (i praksis helt til 2001). Mon tro om det vil gaa likens med dem som med Venezuela etter at det ble slutt paa innvandringen?

Hva er viktigst Fri Innvandring eller Fri Utvandring?

Du må nok lære litt mer historie. USA var ikke et av de fattigste landene på 1800-tallet. De fleste land var omtrent like fattige på den tiden, og USA var noe rikere. I tilegg var ikke USA så overbefolket, og det var lettere å unngå hungersnød.

Og USA hadde fri innvandring til 1882, på 1920-tallet begynte de med kvoter. USA er i dag et veldig vanskelig land å innvandre til og det skjedde ikke i 2001, men lenge før. USA er mye vanskligere å innvandre til enn andre engelsktalende lans som Australia, Kanada og New Zealand.

Norge er ikke på vei til å bli Venezuela uten innvandring. Selv om oljen blir borte så har man forsatt kunnskapen, infrastrukturen som vil holde landet oppe. I tilegg har man oljefondet. Dårlig politikk kan alltid reverseres og man få landet ut av gjørma igjen. Derimot en elendig innvandringspolitikk kan ikke reverseres og vil ha permanente effekter.

Det er bare forjævelige land som ingen vil bo i, som trenger å begrense utvandringen. Fri utvandring er langt viktigere enn fri innvandring. Jeg støtter ikke fri innvandring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er du villig til aa ty til vold for aa faa dem paa flyet, som siste utvei?

Jeg personlig må vel innrømme at jeg er villig til det.

Anyways, liker forslaget om prøvetid. Ser jo selvfølgelig ett problem med det: at de oppfører seg som ordentlige borgere helt fram til prøvetiden er over, og så er helvete løs. Nei, er man innvandrer burde man ikke ha prøvetid. Bedriver de grov/vinningskriminalitet så bør de sendes ut, uansett om de har vært her en måned eller 20 år, imo.

Lenke til kommentar
Selv om oljen blir borte så har man forsatt kunnskapen, infrastrukturen som vil holde landet oppe.
Skal dette være en spøk? Norsk skole er på jumboplass i Europa og det er også det meste av infrastrukturen i landet.

Ellers er det trist å se kommuner som har satset på mottak av asylanter og flyktninger som "vekstnæring". De får masse penger fra staten et par år men så er det slutt på pengene for da skal de være integrert. Problemet er at da er mange fremdeles sosialklienter og dyre for kommunen som da finner seg i en enda vanskeligere økonomisk situasjon.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...