Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Flasha bios, nå vil ikke Win7 loade til desktop, hjelp.

Anbefalte innlegg

Sitter og bruker safe modus med nettverk nå. Jeg flasha biosen etter at Pc'n har vært litt trøblete i det siste, at den bare henger seg og jeg må resette pcn manuelt. Så jeg tenkte at en bios flash kunne hjelpe.

Har Gigabyte X58A-UD3R, gigabyte har et program @bios som lar deg oppdatere bios i windows enkelt og greit. Så jeg gjorde dette og alt gikk fint, fortalte meg til å restarte PC'n. Alt gikk som det skulle helt til jeg kommer til "velkommen" i Win7, hvor det bare henger seg og den kommer ikke vdere. Prøvde og reinstallere windows, men når drivere var installert og jeg reboota så henger den seg på samme sted.

Aner ikke hva jeg skal gjøre. Safe modus virker helt fint med nettverk på.

All hjelp vil jeg være takknemlig for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du booter opp helt greit, men det faktisk crasher i windows startup et sted kun etter BIODS flashen til og med etter resintallasjon?

Det høres uvanlig ut, men en dårlig flash høres usasnsynlig ut dersom maskinen booter (og til og med fungerer i safemode).

På F8 menyen under oppstart skal det være muig å velge en form for oppstart der den leser opp alle systemfilene etterhver som den laster den når windows starter. Husker ikke helt hva det heter, men det ser du fikkert av menyen. Det kan du bruke for å se HVOR i oppstarten det stopper opp - og når du vet hvilket systemkomponent som gjør at det stopper opp så vil du ha en bedre idè om hvor problemet ligger.

Men for å rette problemet over lenge sikt så høres det ut som om den nye BIOSen får en konflikt med en av driverene. Dette kan være en bug i BIOSen (eller evt. en delvis dårlig flash om du har vært veldig uheldig) eller det kan kanskje enkelt rettes ved å bruke noen alternative drivere på det komponentet som er berørt.

Håper det hjelper deg litt på vei.

-Stigma

Lenke til kommentar

Antagelig, som Stigma sier, at det er konflikt med en windowsdriver (siden det fungerer i safe-mode).

I safe-mode:

Start - Run - Msconfig.

I Startup tab: Velg Disable All.

Lagre og restart på vanlig måte (ikke safe-mode).

Fungerer det nå, så er det bare å aktivere Start up programmer (en og en) til du finner synderen..

post-20353-4324_thumb.png

Lenke til kommentar

Til ditt siste spørsmål: Nei.

Prøve en litt eldre driver kanskje?

Alternativt avinnstallere helt og innstallere på nytt.

Kan også være du skulle forsøke DriveCleaner (google den).

Lykke til.

Edit: for ordens skyld - det er hovedkortet (og ikke skjermkortet) du har flashet?

Endret av Vargtass
Lenke til kommentar

Ja, var hovedkortet jeg flashet.

Prøvd 5 forskjellige drivere, alle gjør at jeg ikke kommer inn til desktop. Hadde et 9800GTX liggende. Tok ut GTX480 satt inn det gamle, installerte drivere og nå funker det. Har ikke prøvd å sette 480 tilbake enda.

Lenke til kommentar

Funnet ut hva som er galt, med en gang jeg installerer skjermkort drivere så fryser den på velkommen logoen.

Kan et skjermkort gå fyken når man flasher bios? alt er installert nå utenom skjermkort drivere.

Nei - du kan ikke gjøre noen permanent skade, men BIOS styrer til en viss grad instillinger for lydkort som er integrert på hovedkortet - så det er fullt mulig at biosflashen kan henge sammen med problemet ja - uten tvil. I aller værste tilfelle er det ikke værre en å reflashe en annen BIOS.

Men... før du gjør det så ville jeg først og fremst tatt en reset til default på BIOS. Det bør du egentlgi alltid gjøre ved hver bios-flash fordi det kan henge igjen gamle verdier fra forrige BIOS, og i værste tilfeller kan disse verdiene peke på brytere som ikke lenger eksisterer i den nye BIOSen (eller peker på noe annet) = crash og andre problemer.

Resetter du til defautl i bios og så setter det opp som du vil ha det på nytt (hvis du skal justere noe spesiellt vel og merke) så utelukker du denne mulighe feilkilden. Du kan resette enten via reset CMOS bryteren på hovedkortet, eller inne fra BIOS menyen. Bør være ett-fett.

Det er ihvertfall det første jeg ville testet. Etter det, om du har utelukket at problemet kan ligge driverene du bruker - så ville jeg testet en reflash av BIOS - og så evt. reflash av alternativ eller gammel BIOS dersom ingenting av dette fører frem. (du trenger ikke flashe fra windows forøvrig)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hørtes ut som den nye biosen har endret irq tabellen på hovedkortet. noe som får windows til å monge. tror du trenger en reinstall av windows eller en "repair"

vil si dette fikser problemet uansett =) og det er jo altid digg med en fresh windows installasjon.

uansett så kan jeg ikke si det dette sikkert, men tror det ut av intuisjon

edit :

Prøv å reinstaller Chipset driverne dine.

Endret av Lurifax85
Lenke til kommentar

Hørtes ut som den nye biosen har endret irq tabellen på hovedkortet. noe som får windows til å monge. tror du trenger en reinstall av windows eller en "repair"

vil si dette fikser problemet uansett =) og det er jo altid digg med en fresh windows installasjon.

uansett så kan jeg ikke si det dette sikkert, men tror det ut av intuisjon

edit :

Prøv å reinstaller Chipset driverne dine.

Har gjort 2 reinstalls av windows etter bios flashen, skjermkortet vil fortsatt ikke komme lengere enn "velkommen" under oppstart av win7

Lenke til kommentar

Sjekket du med å tilbakestille BIOS til default verdier etter flashingen? Det er verdt å forsøke selv om det evt. er skjermkortet som kan være kilden. Dersom det har noe å gjøre med BIOSen i det hele tatt altså. Det er en god vane å alltd sette default settings hver hver nye BIOS versjon flashet.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...