Orwandel Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Hei, Denne tråden er startet for å fokusere på racingteknikk, instruksjoner og opplæring i racing som vil kunne overføres til Gran Turismo. Planen er å få en samling instruksjonsvideoer og tips om hvordan kjøre bedre, og generell annen informasjon som vil bedre rundetidene dine på banene i Gran Turismo. Det er ikke hovedsaklig en tuning-tråd, men tuningtips og oppsett kan også innkluderes. Kjøreteknikk Car Handling - Grip, Oversteer & Understeer http://www.youtube.com/watch?v=shwgNV36xFA Fast Driving Lesson with TVR Tuscan http://www.youtube.com/watch?v=n5rpFXdWtK4 Lamborghini Gallardo Driving Lesson http://www.youtube.com/watch?v=tP1IvRuP9qY Learning to Race - Real Life or Gran Turismo 5 http://www.youtube.com/watch?v=4sKpNIwQdxQ Powerslide tutorial RWD http://www.youtube.com/watch?v=7Le5JX0MdYY http://www.youtube.com/watch?v=6yS1ViNXg_E&NR=1 AWD http://www.youtube.com/watch?v=BXaCcQQ4-p0 FWD http://www.youtube.com/watch?v=Sbr1K3uuOPk Colin McRae Basic Rally Techniques http://www.youtube.com/watch?v=wrX2MuLej2M Baneguide Mazda Raceway Laguna Seca http://www.youtube.com/watch?v=cH9I3zbNvI4 Top Gear Track http://www.youtube.com/watch?v=0j_NIrTebts Oppdatert 12.12.10 med 1 ny videoer om rallykjøring. Endret 12. desember 2010 av Aurvan Lenke til kommentar
aJens1 Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Topp initiativ! Kan bli en spennende tråd. Har ikke annet og bidra med enn et spørsmål enda. Det gjelder når man skal ta lisenser så starter man alltid med en start stopp test. Her sliter jeg med å få gull. Noen som har tips til effektiv bremsingsing? Selv bruker jeg selfølgelig brems i kombinasjon at jeg girer ned, men føler ikke at jeg stopper fort nok. Kan det være en fordel og benytte brekk i tillegg, eller vil jeg da bare skli lenger? Lenke til kommentar
viuldriftking Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Topp initiativ! Kan bli en spennende tråd. Har ikke annet og bidra med enn et spørsmål enda. Det gjelder når man skal ta lisenser så starter man alltid med en start stopp test. Her sliter jeg med å få gull. Noen som har tips til effektiv bremsingsing? Selv bruker jeg selfølgelig brems i kombinasjon at jeg girer ned, men føler ikke at jeg stopper fort nok. Kan det være en fordel og benytte brekk i tillegg, eller vil jeg da bare skli lenger? Det er viktig å få en god start. Du må ha litt turtal på motoren når du tar i gang, men ikke får mye så du bare spinner. Også må du finne riktig punkt å bremse på, det viktig å ikke kjøre lenger en du må. Reva på bilen må akkurat inna for streken. Det er bare å bremse ned vanelig. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Se her ja, flott tråd. Har ikke noe å komme med, bortsett fra to spørsmål jeg sitter å funderer litt på. Først, giring, når bør man gire? Dette varierer sikkert fra bil til bil, men er vel noe form for "regler" man kan følge? Jeg pleier nemlig å dra gira nesten så langt som det går an, men vil tro at det ikke er det mest effektive. Andre, når løpet er i ferd med å starte, er det lurt å bare gi bånn gass med en gang, eller burde man finne et punkt hvor bilen akkurat ikke spinner av gårde? Også sakte men sikkert øke? Har drevet å testa litt forskjellig der, men uansett hva jeg gjør så virker det som jeg får en bedre start om jeg gir klampen i bånn og spinner unna, dette gjelder for det meste RWD biler. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Andre, når løpet er i ferd med å starte, er det lurt å bare gi bånn gass med en gang, eller burde man finne et punkt hvor bilen akkurat ikke spinner av gårde? Også sakte men sikkert øke? Har drevet å testa litt forskjellig der, men uansett hva jeg gjør så virker det som jeg får en bedre start om jeg gir klampen i bånn og spinner unna, dette gjelder for det meste RWD biler. Med spreke RWD biler hender det at jeg bare putter den rett i andregir før starten går, siden hjulene alikevel spinner da og. Slipper å miste tid på giring. Likevel, det lønner seg å regulere gassen om man klarer det. Men det kan faktisk ofte være vanskelig synes jeg, enten blir det så mye gass at hjulene spinner eller så blir det så lite at bilen knapt rører seg. Er vel øving, men enn så lenge er det klampen i bånn. 4WD er det bare bånn gass uansett. Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Det gjelder når man skal ta lisenser så starter man alltid med en start stopp test. Her sliter jeg med å få gull. Noen som har tips til effektiv bremsingsing? Bortsett fra en bra start (med traction control på, trenger du bare å holde gassen i bånn), trenger du bare å holde bilen rett, og trå bremse rett i gulvet. Finn deg et punkt på banen som gjør at du bremser opp litt for tidlig. Så brems litt etter det punktet neste gang. Fortsett helt til du såvidt får ræva innom. Først, giring, når bør man gire? Dette varierer sikkert fra bil til bil, men er vel noe form for "regler" man kan følge? Jeg pleier nemlig å dra gira nesten så langt som det går an, men vil tro at det ikke er det mest effektive. Andre, når løpet er i ferd med å starte, er det lurt å bare gi bånn gass med en gang, eller burde man finne et punkt hvor bilen akkurat ikke spinner av gårde? Også sakte men sikkert øke? Har drevet å testa litt forskjellig der, men uansett hva jeg gjør så virker det som jeg får en bedre start om jeg gir klampen i bånn og spinner unna, dette gjelder for det meste RWD biler. Ved siden av girtallet er det et lite lys som blinker. Gir når det blinker. Racingbiler i virkeligheten har ofte en rad med lys på rattet som har samme funksjon, bare at der skal du gire når lysene når et visst punkt. Med AWD er det bånn gass som teller. Med RWD kommer det litt an på dekk og hestekrefter. Det optimale er å havne akkurat på grensen der du får litt hjulspinn, men ikke så mye at turtelleren går rett på rødt. Jeg bruker å holde inne gasspedalen slik at jeg akkurat får fullt turtall (men ikke sånn at nåla står og hopper). Når starten går, og så snart turtelleren begynner å gå nedover, trykker jeg pedalen helt ned med en gang (ofte rett til bunns, igjen litt avhengig av motor). Biler med svak motor er det omtrent full pedal uansett, riktignok. De greier ikke å spinne noe særlig uansett. Endret 2. desember 2010 av Aurvan Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Angående giring igjen, så det lureste er å gire med en gang det blinker rødt? Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 Angående giring igjen, så det lureste er å gire med en gang det blinker rødt? Tja, det optimale er vel rett før turtallssperra vil jeg tro, men hvis du treffer den, vil den slå tilbake litt og du mister fart. Og på raske biler går det så fort (på de 3 første gira i alle fall) og spiller så liten rolle, at jeg girer i alle fall når det blinker. Men du kan godt vente litt før du legger den i 7. gir siden det da kan ha en liten effekt. Her er et eksempel på de lysa jeg snakka om, på en formel-bil rundt Top Gear-bana: http://www.youtube.com/watch?v=lbnH9EtFt7s Under 1 minutt! Yikes! Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 (endret) Angående giring igjen, så det lureste er å gire med en gang det blinker rødt? Tja, det optimale er vel rett før turtallssperra vil jeg tro, men hvis du treffer den, vil den slå tilbake litt og du mister fart. Og på raske biler går det så fort (på de 3 første gira i alle fall) og spiller så liten rolle, at jeg girer i alle fall når det blinker. Men du kan godt vente litt før du legger den i 7. gir siden det da kan ha en liten effekt. Her er et eksempel på de lysa jeg snakka om, på en formel-bil rundt Top Gear-bana: http://www.youtube.com/watch?v=lbnH9EtFt7s Under 1 minutt! Yikes! Er forsåvidt det jeg har gjort til nå, på biler jeg ikke kjører for førstegang hvertfall, da pleier jeg å dra gira så langt som mulig, altså rett før turtallsperra slår inn. Endret 3. desember 2010 av Nitrius Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Bra insj! Mye nyttig å hente her. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Se her ja, flott tråd. Har ikke noe å komme med, bortsett fra to spørsmål jeg sitter å funderer litt på. Først, giring, når bør man gire? Dette varierer sikkert fra bil til bil, men er vel noe form for "regler" man kan følge? Jeg pleier nemlig å dra gira nesten så langt som det går an, men vil tro at det ikke er det mest effektive. Andre, når løpet er i ferd med å starte, er det lurt å bare gi bånn gass med en gang, eller burde man finne et punkt hvor bilen akkurat ikke spinner av gårde? Også sakte men sikkert øke? Har drevet å testa litt forskjellig der, men uansett hva jeg gjør så virker det som jeg får en bedre start om jeg gir klampen i bånn og spinner unna, dette gjelder for det meste RWD biler. Det med giring er et vanskelig spørsmål, og kommer mye ann på bilen. Se for deg en bil med 200hk ved 7k RPM og turtallsperre på 7500rpm. Da har du maks effekt på 7k rpm, og etter det så synker effekten en del, og du har kansje bare 180-190hk ved 7500rpm, varierer veldig fra bil til bil. Turbobiler kan miste enda mer effekt etter peak, om turboen ikke klarer å levere nok luft. Da kan det virke lurt å gire på 7k RPM, etter som effekten synker etter det. Men når du girer til et høyere gir, blir utvekslingen høyere og bilen aksr tregere. Og når du girer opp et gir, ender du også opp på lavere turtall, hvor motoren er mindre effektiv, og yter mindre. Men om du ikke girer på 7k rpm, og drar den nesten helt til sprra, så vil motoren yte mindre etter 7k rpm, men du kjører i et lavere gir, med lavere utveksling. Så dette er veldig avhenig av bilen, og hvor du er på banen, (ikke lurt å gire opp på vei inn i en sving). Du må nesten teste dette ut med de bilene du bruker, og se hvordan du hvor du burde gire for å få mest aks. Det er somregel litt over peak, og litt før sperra. Når det kommer til starten på løpet, så er det kansje litt feigt å gjøre, men om du bruker Logitech driving force, så kan man stille på antispinn og masse andre setting mens man kjører. Så sett opp antispinn litt før du starter løpet, så er det bare å gi flat hammer, og når du er kommet opp i fart, kan du stille ned eller slå av antispinn :] Kjører du uten antispinn og bruker ratt, kan man ratte frem og tilbake fort mens man akser, da kjenner man igjennom rattet hvor mye grep du har på hjula, og man kan enkelt finne akkuratt riktig gasspårdag. Bare ikke sving så mye at bilen begynner å vingle, snakk om veldig små rattjusteringer frem og tilbake. Når det kommer til licens testene så er det bare å gi flatt med start, og full brems ved endes, ivertfall på de to første testene. Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 4. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2010 Først, giring, når bør man gire? Dette varierer sikkert fra bil til bil, men er vel noe form for "regler" man kan følge? Jeg pleier nemlig å dra gira nesten så langt som det går an, men vil tro at det ikke er det mest effektive. (...) Det med giring er et vanskelig spørsmål, og kommer mye ann på bilen. Se for deg en bil med 200hk ved 7k RPM og turtallsperre på 7500rpm. Da har du maks effekt på 7k rpm, og etter det så synker effekten en del, og du har kansje bare 180-190hk ved 7500rpm, varierer veldig fra bil til bil. Turbobiler kan miste enda mer effekt etter peak, om turboen ikke klarer å levere nok luft. (...) Godt poeng. Inne på tuningmenyen er det faktisk en kurve som viser ved hvilket turtall bilen har maks kraft. Sjekk den fort før løpet, og du vet hvor du bør gire (altså rett før kurven dupper nedover). Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Først, giring, når bør man gire? Dette varierer sikkert fra bil til bil, men er vel noe form for "regler" man kan følge? Jeg pleier nemlig å dra gira nesten så langt som det går an, men vil tro at det ikke er det mest effektive. (...) Det med giring er et vanskelig spørsmål, og kommer mye ann på bilen. Se for deg en bil med 200hk ved 7k RPM og turtallsperre på 7500rpm. Da har du maks effekt på 7k rpm, og etter det så synker effekten en del, og du har kansje bare 180-190hk ved 7500rpm, varierer veldig fra bil til bil. Turbobiler kan miste enda mer effekt etter peak, om turboen ikke klarer å levere nok luft. (...) Godt poeng. Inne på tuningmenyen er det faktisk en kurve som viser ved hvilket turtall bilen har maks kraft. Sjekk den fort før løpet, og du vet hvor du bør gire (altså rett før kurven dupper nedover). Ja den var ikke dum, blir jo litt gjetting da det bare står 0 og topp RPM men bedre enn gikk noe. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Godt poeng. Inne på tuningmenyen er det faktisk en kurve som viser ved hvilket turtall bilen har maks kraft. Sjekk den fort før løpet, og du vet hvor du bør gire (altså rett før kurven dupper nedover). Skal du gire fra 5 til 6 vil det normalt sett være best å dra den litt lengre, altså til du taper effekt. Slik at du får mest mulig ut av 6. gir. Da vil både utveksling og luftmotstand bremse deg ned uansett, og du får mest ut av motoren. Ang. effektiv bremsing vil du ha best bremseeffekt rett før hjulene låser seg. Ergo, det kan lønne seg å slakke litt av på bremseinnstillingene om man har stilt den på 10/10. Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 12. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2010 Har begynt å spille litt rally i GT5, så det var på sin plass å få opp en rally-video av og med legenden selv, Colin McRae. Se første post. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Ser på denne nå. http://www.youtube.com/watch?v=n5rpFXdWtK4&feature=related Om du ikke gidder se hele, spol i hvert fram frem til 6:30. Kort oppsumering: - Utgangen fra svingen er langt viktigere enn inngangen, spesielt ut mot langsider. Få med så mye fart som mulig ut fra svingen. Slow in, fast out. - Aldri press på gasspedalen før du vet at du ikke trenger å slippe den. - Vær så forsiktig som mulig med rattingen og pedalene (hint: 6:30 i videoen). En annen ting som jeg hørte for lenge siden og jeg er rimelig overbevist om at stemmer. "Slow cars teach you how to drive fast". Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 "Slow cars teach you how to drive fast". Et av mottoene mine. Lenke til kommentar
firkantspiker Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 (endret) Dette klippet med Stewart hvor han kjører sakte rundt ringen, og prater om banen er også priceless (kunne bare ønske det var hele runden). Kan det være i 73, da han vant formel 1-løpet der, som forøvrig blir kommentert av han selv , det er tre deler? En liten kommentar til, jeg mener at i racing, så bør man la bremse gjøre den jobben de kan best, nemlig bremse og la motoren ta seg av akslerasjonen. Dvs. la vær å motorbremse for mye, det er for det første belastende for en allerede hardt arbeidende motor og for det andre kan det virkelig ødelegge balansen du har i bilen under oppbremsing (det første er ikke nødvendigvis så aktuelt i gt5. Jeg har mange ganger i GTR 2 opplevd unødvendige piruetter fordi bakhjulene har låst seg, i det jeg går fra 3. gir til 2., pga. for ivrig nedgiring under hard bremsing, eks. inn mot sjikanen på Monzas start/mål-langside, hvis jeg klarer å tøyle meg og velger 2. gir når motoren er godt nede i turtall har jeg riktigere gir for å komme raskt ut av sjikanen og bilen blir ikke nevneverdig påvirket av turtallsforandringen. Endret 14. desember 2010 av firkantspiker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå