Johsse Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Hei! Jeg er totalt ukjent innen vannkjøling så jeg trenger stor hjelp til få laget et oppsett som gir gode resultat. Det som trengs: CPU-Block til i7-960. (Liker veldig godt EK blockene, EK-Supreme HF, mulig å få tak i i Norge?) GPU Block til 2xGTX 470 (Fullcover blocker er foretrukket!!) Chipset Block til ASUS Rampage III Extreme (Fullcover EK block foretrukket! F.eks. EK-FB RE3) God og anbefalt radiator med plass til 3 vifter. (Har selv gode stillegående vifter.) Blanke eller fargede slager er det samme for meg, så lenge det er "anti-knekk" funksjon. Pumpe ser jeg for meg noe slikt: Koolance Pumpe (Helst en pumpe som kan monteres i 5,2" CD-rom rack.) En vanntank av god kvalitet som folk vil anbefale. Alt ekstra utstyr som trengs for å montere dette. Dvs. nipler, slangeklemmer og annet viktig utstyr av høyest mulig kvalitet. Er det noe av det jeg alt har sett meg ut bra? og hva kan jeg ellers mangle for å få et bra system? Prøvde meg tidligere å lage et emne men var litt kort i informasjonen. Her er da litt utfyllende informasjon rundt det jeg trenger. Har lest rundt på diverse guider og funnet ut hvilket vann som er best og hvilke tilsetninger som fungerer best. Og har mest lyst til å bruke utstyr som andre har brukt og vil anbefale. Tenkte meg da jeg lagde det tidligere emnet at vannkjølings utstyr ikke var så dyrt, men det viste seg at min prisklasse ble i minste laget. Derfor gir jeg litt friere hender til de som har tid og lyst til å gi meg noen forslag, da til en pris som de syns er overkommelig for en meget bra vannkjøling system! Skal jo ikke ha noe dårlig i min PC. Så folkens, bare å komme med forslag. Og er det noen spørsmål rettet til dette så svarer jeg på dem fortløpende. Takker selvfølgelig for alle svar!! Mvh Johsse (Min PC: i7 Kongen) Endret 2. desember 2010 av Johsse Lenke til kommentar
Føss Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Hei. 1. 2. 3. & 4. Digitalimpuls har alt sammen. Radiator må du nok bestille fra det store utland hvis du ønsker en tykkere eller bedre tilpasset lowflow vifter enn EK sin. 5. Med litt planlegging og kreative vinkel bruk så er faren for knekk på slangen et veldig liten. 6. Har ingen ting å anbefale der. 7. Har god erfaring med EK-multioption x2 res, men hvis du bruker pumpe i 5,25" bay kan du sikkert få tank sammen med pumpen. 8. Slangekoblinger og en pose strips gjør det meste. Kansje du vil ha en "Fillport" til å fylle systemet, da bør du ha en "T-kobling" hvis ikke fillporten blir koblet rett på tanken. alt jeg kom på i farten, ta en titt på det kalde galleriet, så kanskje du ser noen løsninger du liker. Endret 2. desember 2010 av Føss Lenke til kommentar
randknu Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 (endret) Jeg tok en titt på digitalimpuls, og jeg så ingen blokker til GTX470, bare 460 og 480. Jeg ville heller bestilt rett fra EK direkte. så lenge 470 kortene har stock kjøler, nvidia sin egen design, så skal blokkene passe. Jeg bestilte derfra og fikk tingene ca 1 uke etterpå. Men det krever forhåndsbetaling da. Synes heller ikke at utvalget til digital impuls var imponerende. like middelmådig som microplex/netshop. og en ting til, en tynn radiator fungerer best med stillegående vifter, siden den har minst luftmotstand og lufthastigheten er lav. Tykkere radiatorer er for bedre kjøleevne med kraftigere vifter. Endret 3. desember 2010 av randknu Lenke til kommentar
Føss Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Temlig sikker på at Digitalimpuls kan få bestillt inn en 470 blokk hvis du sender en mail til de. Resten av EK delene hadde de vel, hvis du ønsket å bestille fra norsk butikk. Når det kommer til radiator, så kommer det litt ann på om du skal kjøre push / pull vifter, altså om viftene skal dytte luft på radiatoren, blåse bort fra eller begge deler. Jeg mener at å kjøre pull er det som vil være mest stille, og da lønner det seg å prøve på en tykkere radiator med lav "fpi" (fins per inch). Om du skal bruke vifter under 1000RPM er det XSPC sin RX-serie som er best, den yter ikke like bra som TFC xchanger og thermochill PA. med 1500+rpm vifter. Kan se en mer utfyllende test her på kjøleevne av et utvalg populære radiatorer. Lenke til kommentar
opticus Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 enkleste måten å finne antall nipler er å gange antall slangebiter i systemet med 2. Sett av nok tid til å planlegge så du ikke sitter igjen med så mange deler når du er ferdig med å bygge, alt koster ganske mye. Les rundt på nettet ang radiatorer og sjekk de opp mot om de er beregnet for lite luftgjennomstrøming eller stor i forhold til viftene dine. Det står også i noen tester hvor mye watt de klarer å kvitte seg med. Det er jo vanlig å klokke litt når man først har satt igang med skikkelig kjøling og da kan det være greit at radiatoren klarer kvitte seg med varmen. Ellers er jeg personlig strålende fornøyd med EK sine blokker. Av ren nysgjerrighet, hvorfor vil du montere pumpa i cdrom bay? Har liten erfaring med forskjellige pumper, men har selv 2 forskjellige Laing D5/Swiftech MCP655 pumper som er meget stillegående og driftssikre. Vet at det er kommet en slags 5 1/4 tank/pumpetilkobling som man kan montere mcp655 pumpe® i, der man kan velge om man vil ha 1 eller 2 pumper. koolance dings har selv god erfaring med "compression fittings"feks disse fra bitspower Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå