Gå til innhold

Trenger et kamera til 50/50 ta bilder og filme i Full HD

Anbefalte innlegg

Panasonic GH2 har en "skjult" funksjon som jeg tipper skyldes at utvikler teamet ikke klarte å forklare de i##### som jobber på markedsføringsavdelingen hva denne gjør.

Extra Tele Conversion - forkortet ETC.

Foto bruker ca 16 mp på høyeste oppløsning av bildebrikken i kameraet, mens video bruker ca 2 mp (det er HD kvalitet...). ETC er kort fortalt en 2,6 X telekonverter UTEN TAP AV BILDEKVALITET, ett 100-300 mm objektiv blir nå ett 260-780mm objektiv i praksis. Hvis man overfører dette til gamle 35mm filmstandarden på speilreflekskameraer så tilsvarer dette 520-1560mm ! (For de som ikke har brukt 35mm film så tilsvarer 50mm objektiv på disse "normal" brennvidde eller det synsfeltet vi ser til vanlig.

Dette må ikke forveksles med "digital zoom" som feks noen videokameraer eller mobiltelefon bruker.

Her er orginalartikkelen på engelsk som forklarer dette litt mer i dybden inkl video.

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/panasonic_gh2_11_mode_revealed.shtml

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panasonic GH2 har en "skjult" funksjon som jeg tipper skyldes at utvikler teamet ikke klarte å forklare de i##### som jobber på markedsføringsavdelingen hva denne gjør.

Extra Tele Conversion - forkortet ETC.

Foto bruker ca 16 mp på høyeste oppløsning av bildebrikken i kameraet, mens video bruker ca 2 mp (det er HD kvalitet...). ETC er kort fortalt en 2,6 X telekonverter UTEN TAP AV BILDEKVALITET, ett 100-300 mm objektiv blir nå ett 260-780mm objektiv i praksis. Hvis man overfører dette til gamle 35mm filmstandarden på speilreflekskameraer så tilsvarer dette 520-1560mm ! (For de som ikke har brukt 35mm film så tilsvarer 50mm objektiv på disse "normal" brennvidde eller det synsfeltet vi ser til vanlig.

Dette må ikke forveksles med "digital zoom" som feks noen videokameraer eller mobiltelefon bruker.

Her er orginalartikkelen på engelsk som forklarer dette litt mer i dybden inkl video.

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/panasonic_gh2_11_mode_revealed.shtml

Vil Panasonic GH2 falle i pris hvis man venter 2-3 måneder?

Lenke til kommentar

Men hvordan er billedkvaliteten på GF-1 forhold til GH2 med tanke på video. Har jo slr 30D som leverer supre bilder, føler fotografen er begrensningen. Så da ønsker jeg meg et lite kamera som kan filme, med hovedvekt på bilder. Har tenkt på GF-2 som er rett rundt hjørnet, men der er det vel ingen sammenligning mellom GH2 og GF-2 eller mot videokamera.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Ca 3 - 4 timer regner jeg med. GH2 bruker ved AVCHD med bitrate på 22 - 23 Mbit/s (alternativt 17 Mbit/s), det skulle gi fra 3 til 4 timer. Men du klare ikke så mye i et opptak pga andre begrensinger, dvs 29.59 min er maks for et opptak i AVCHD. I Motion Jpeg er maks 2 GB.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg også litt usikker på hvorfor fasedeteksjon skulle være bedre enn kontrastdeteksjon, der man har sporing av bevegelse og gjenkjenning av ansikter, men jeg har ikke prøvd dem i praksis.

Fasedeteksjon har vel konkrete tekniske fordeler framfor kontrast-basert fokus.

-k

Lenke til kommentar

Fasedeteksjon har vel konkrete tekniske fordeler framfor kontrast-basert fokus.

-k

Fordelen med fasedetektert autofokus er primært hastighet. Ulempen er at af sensoren ikke ligger i samme plan som bildesensoren, slik at man kan få fokusfeil (for/bak fokus).

AF sensoren virker vel også kun på full blenderåpning?

Lenke til kommentar
Fordelen med fasedetektert autofokus er primært hastighet.

Fasedeteksjon gir deg vel svaret på "i hvilken retning, og hvor langt skal vi flytte fokus".

Kontrast-basert fokus gir deg svaret på "hvor mye mer høyfrekvente detaljer får vi når vi flytter fokus hit enn det vi hadde i sted".

Det første høres mye mer konkret og verdifullt ut enn det siste for meg. Så er det også øknomiske og praktiske argumenter mot fase-deteksjon.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...