fo2re Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Panasonic GH2 har en "skjult" funksjon som jeg tipper skyldes at utvikler teamet ikke klarte å forklare de i##### som jobber på markedsføringsavdelingen hva denne gjør. Extra Tele Conversion - forkortet ETC. Foto bruker ca 16 mp på høyeste oppløsning av bildebrikken i kameraet, mens video bruker ca 2 mp (det er HD kvalitet...). ETC er kort fortalt en 2,6 X telekonverter UTEN TAP AV BILDEKVALITET, ett 100-300 mm objektiv blir nå ett 260-780mm objektiv i praksis. Hvis man overfører dette til gamle 35mm filmstandarden på speilreflekskameraer så tilsvarer dette 520-1560mm ! (For de som ikke har brukt 35mm film så tilsvarer 50mm objektiv på disse "normal" brennvidde eller det synsfeltet vi ser til vanlig. Dette må ikke forveksles med "digital zoom" som feks noen videokameraer eller mobiltelefon bruker. Her er orginalartikkelen på engelsk som forklarer dette litt mer i dybden inkl video. http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/panasonic_gh2_11_mode_revealed.shtml Lenke til kommentar
Welcome2Brazil Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2011 Panasonic GH2 har en "skjult" funksjon som jeg tipper skyldes at utvikler teamet ikke klarte å forklare de i##### som jobber på markedsføringsavdelingen hva denne gjør. Extra Tele Conversion - forkortet ETC. Foto bruker ca 16 mp på høyeste oppløsning av bildebrikken i kameraet, mens video bruker ca 2 mp (det er HD kvalitet...). ETC er kort fortalt en 2,6 X telekonverter UTEN TAP AV BILDEKVALITET, ett 100-300 mm objektiv blir nå ett 260-780mm objektiv i praksis. Hvis man overfører dette til gamle 35mm filmstandarden på speilreflekskameraer så tilsvarer dette 520-1560mm ! (For de som ikke har brukt 35mm film så tilsvarer 50mm objektiv på disse "normal" brennvidde eller det synsfeltet vi ser til vanlig. Dette må ikke forveksles med "digital zoom" som feks noen videokameraer eller mobiltelefon bruker. Her er orginalartikkelen på engelsk som forklarer dette litt mer i dybden inkl video. http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/panasonic_gh2_11_mode_revealed.shtml Vil Panasonic GH2 falle i pris hvis man venter 2-3 måneder? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Det er vanskelig å si, det er såpass nytt at tilgjengeligheten er dårlig for øyeblikket. Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Men hvordan er billedkvaliteten på GF-1 forhold til GH2 med tanke på video. Har jo slr 30D som leverer supre bilder, føler fotografen er begrensningen. Så da ønsker jeg meg et lite kamera som kan filme, med hovedvekt på bilder. Har tenkt på GF-2 som er rett rundt hjørnet, men der er det vel ingen sammenligning mellom GH2 og GF-2 eller mot videokamera. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 GH2 er bedre enn GF2 på video. GH2 er det Lumix kameraet som har best video i G serien til Panasonic. Jeg har ikke sett video med GF2 så vet ikke hvor stor forskjell det er, men GF2 har også fått mye skryt på video delen. Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Har Canon 60D. Er veldig fornøyd med video. Men man må bruke manuell fokus. Det vil si at man må planlegge hva man skal filme før man starter. Har testet zoom og autofokus uten hell. Det fungerer sikkert bedere med zoom hvis man bruker stativ. Lenke til kommentar
Welcome2Brazil Skrevet 3. april 2011 Forfatter Del Skrevet 3. april 2011 Noen som vet hvordan styrkeforholdet er mellom Panasonic DMC-GH2K og Canon EOS 600D angående videokvalitet og bildekvalitet? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Bildekvalitet - seier 600D. Videokvalitet - ca. lik (tror jeg). Video - betjening og funksjonalitet, blant annet autofokus i videomodus - klasseseier GH2. Lenke til kommentar
Welcome2Brazil Skrevet 4. april 2011 Forfatter Del Skrevet 4. april 2011 Bildekvalitet - seier 600D. Videokvalitet - ca. lik (tror jeg). Video - betjening og funksjonalitet, blant annet autofokus i videomodus - klasseseier GH2. Tror jeg går fort GH2 Andre som har erfaring med GH2? Lenke til kommentar
Welcome2Brazil Skrevet 28. april 2011 Forfatter Del Skrevet 28. april 2011 Hvis jeg kjøper Panasonic DMC-GH2K og minnebrikke på 32 GB, hvor mange minutter kan jeg filme i maks kvalitet? SanDisk Secure Digital Ultra® 32GB http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604552 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Ca 3 - 4 timer regner jeg med. GH2 bruker ved AVCHD med bitrate på 22 - 23 Mbit/s (alternativt 17 Mbit/s), det skulle gi fra 3 til 4 timer. Men du klare ikke så mye i et opptak pga andre begrensinger, dvs 29.59 min er maks for et opptak i AVCHD. I Motion Jpeg er maks 2 GB. 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Eneste grunn til at Panasonic GH2 har fått noe oppmerksomhet i det hele Hva gjelder aliasing er såvidt jeg forstår GH bedre enn noe Canon/Nikon DSLR. -k Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Jeg også litt usikker på hvorfor fasedeteksjon skulle være bedre enn kontrastdeteksjon, der man har sporing av bevegelse og gjenkjenning av ansikter, men jeg har ikke prøvd dem i praksis. Fasedeteksjon har vel konkrete tekniske fordeler framfor kontrast-basert fokus. -k Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Tror jeg går fort GH2 Andre som har erfaring med GH2? Jeg har GH2 og er meget fornøyd. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Fasedeteksjon har vel konkrete tekniske fordeler framfor kontrast-basert fokus. -k Fordelen med fasedetektert autofokus er primært hastighet. Ulempen er at af sensoren ikke ligger i samme plan som bildesensoren, slik at man kan få fokusfeil (for/bak fokus). AF sensoren virker vel også kun på full blenderåpning? Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Fordelen med fasedetektert autofokus er primært hastighet. Fasedeteksjon gir deg vel svaret på "i hvilken retning, og hvor langt skal vi flytte fokus". Kontrast-basert fokus gir deg svaret på "hvor mye mer høyfrekvente detaljer får vi når vi flytter fokus hit enn det vi hadde i sted". Det første høres mye mer konkret og verdifullt ut enn det siste for meg. Så er det også øknomiske og praktiske argumenter mot fase-deteksjon. -k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå