Jørgen Sørheim Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Ellers selger Scandinavianphoto GH1 med 14-140mm til 7795kr, ca 800kr mer enn objektivet koster nytt. I tillegg har Panasonic cashback-kampanje, så man får refundert 500kr. http://www.scandinavianphoto.no/product/item.aspx?itemID=9149340 Vel og bra at GH2 er et par hakk bedre på alle punkter, men steget fra kompaktkamera til GH1 ville uansett vært et sinnsykt hopp opp. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 man må opp i 8k med 14-42: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619075&cks=ASS&assoc=20ACC316-0E63-43E2-9BBE-D2583A1CB52E Steike, det var pen pris. Fotovideo skal ha 9990,- bare for huset Lenke til kommentar
Welcome2Brazil Skrevet 7. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2010 Jeg vil påstå at 550D er ekstremt mye bedre enn Canon PowerShot til filming. Hm.. Jeg har både 5DII, 7D og nå også Powershot S95. Selv får jeg bedre til å filme med s95 enn de andre to klumpene. Jada, muligens - og sikkert kan bildekvaliteten bli noe bedre med speilrefleksene, men man skal tross alt få fokus på motivene og helst balansere rolig, begge deler er noe dritt med speilrefleks. Jeg tror hvis folk først fikk prøve et speilrefleks til filming (uten å kjøpe), så ville flertallet levert det tilbake og heller kjøpt seg et videokamera. Speilrefleks til video funker rett og slett ikke godt nok for normal bruk slik det er i dag. Tor Takk for bra svar. På tekno på nrk idag snakket man om speilreflekskamera og det å filme http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/690097/ De sa at man kun er i startfasen med speilreflekskamera og HD filming og at dette ville komme mye mer av framover. Jeg er litt usikker på 550d angående filming. Jeg frykter 550d ikke har god nok på filming og jeg må kanskje vurdere et annet kamera eller vente på noe bedre i den prisklassen. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 (endret) Hvert eneste år vil det komme en ny modell som er "litt bedre". Produsentene kunne komme med kameraer som var "mye bedre" hvert år, de har teknologien klar, men det er ikke den forretnings modellen/filosofien de følger. Oppfordrer alle til å se denne gode dokumentaren om hvordan markeds filosofien hos industri produsenter fungerer i praksis; http://www.nrk.no/ne.../prosjekt/1948/ Hvis du venter et år så vil du få et bedre kamera, men med den innstillingen så har du også mistet et år hvor du kunne lært deg mye om filming. Canon 550D er et utmerket start punkt for å lære seg alle sider av filmfaget. Da har du også kjøpt deg inn i verdens mest brukte kamera system og kan begynne å investere i Objektiver. Når fremtiden kommer og du er klar for den, så vil du oppgradere kamera til det siste og beste kamera som kan bruke de objektivene du allerede har. Du har altså ingenting å tape på å starte med 550D. Vær modig og hopp i det. Endret 7. desember 2010 av arthon Lenke til kommentar
Cax Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Ellers selger Scandinavianphoto GH1 med 14-140mm til 7795kr, ca 800kr mer enn objektivet koster nytt. I tillegg har Panasonic cashback-kampanje, så man får refundert 500kr. http://www.scandinavianphoto.no/product/item.aspx?itemID=9149340 Vel og bra at GH2 er et par hakk bedre på alle punkter, men steget fra kompaktkamera til GH1 ville uansett vært et sinnsykt hopp opp. Ja, det vil jeg si. Ikke dårlig pris det. GH1 er fremdeles bedre enn alle speilkameraer på filming, særlig med det objektivet. Dette vil være mitt forslag rundt det budsjettet. Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Er 1920 x 1080 - 30 fps det vanlige å filme med? Hva med HD videokamera? Ser at også Canon EOS 7D SLR til 12 000 kr har 1920 x 1080 - 30 fps Hvorfor har ingen 60 fps? Når man går ned i 720p så kan man jo få 60 fps. Er litt usikker. i Norge\europa, tror jeg at det er vanlig at man bruker 24 eller 25 FPS, mens USA bruker 30fps (Godt mulig jeg tar feil). Selv recorder jeg i 25FPS. TV programmer i norge spilles iallefall av i 24 eller 25fps (om jeg ikke tar feil nok en gang da.. :!: ) Gleder meg bare til den dagen man kan få kameraer som tar 1000, eller 10000 FPS billig TV sender på 25FPS i Norge og veldig mange andre land. Grunnet gammel teknologi og det at vi har 50Hz benyttes 25FPS (halvparten av 50). Først ble halve bildet skiftet, så den andre halvdelen. Dette gjentok seg 50 ganger pr sekund (50Hz), altså hver halvdel ble byttet 25 ganger. I USA har man 60Hz, samme der at halve bildet ble byttet annenhver gang 30FPS. Kino kjører 24FPS. Bekrefter herved at du har rett. 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) .... snip. Takk for bra svar. På tekno på nrk idag snakket man om speilreflekskamera og det å filme http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/690097/ De sa at man kun er i startfasen med speilreflekskamera og HD filming og at dette ville komme mye mer av framover. Jeg er litt usikker på 550d angående filming. Jeg frykter 550d ikke har god nok på filming og jeg må kanskje vurdere et annet kamera eller vente på noe bedre i den prisklassen. Det vil nok ta betydelig med tid før det er store forbedringer. Ja, de vil komme - primært når det gjelder bedre algoritmer og bildeprosessorer for å håndtere all informasjonen på bildebrikkene - samt høyere fps på 1080p. I dag brukes bare 1/4 del av informasjonen. Når det gjelder autofokus vil man få den til å fungere på blenderåpning f/7-8 og mindre. For store blendeåpninger må man nok regne med manuell fokusering pga DOF på så store sensorer (liten dybdeskarphet). Ellers er man nesten samstemt enig om at når det gjelder kvalitet og kreative muligheter er 550D klart det beste når det gjelder video - ja det er gjort relativt seriøse tester av filmfotografer. Ergonomiproblemene er enkle å løse, en monopod til 500 - 800 kr hjelper godt, montere en ca 0,5 kg i stativfestet på kamera hjelper også. Skulderrigg får man for en 1 500 kr. Men for filming med dSLR er det viktig å ha rett optikk, dvs i hovedsak god manuell optikk og ikke rimelig kitoptikk. Til Canon kan man med et rimelig adapter bruke omtrent alt av eldre Nikon optikk. Noe faktisk mange av de som filmer med Canon dSLR faktisk gjør. Men er man ikke interessert i utfordringen med å jobbe manuelt så er det uten tvil Sony SLT A33 som er det beste alternativet (omtrent samme pris). Etter min mening klart bedre enn Panasonic sine kamera på dette området, og det har et godt tilfang av optikk. Et annet alternativ er å kjøpe et dedikert videokamera og et bedre kompaktkamera. Endret 8. desember 2010 av Bolson Lenke til kommentar
Cax Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 ja det er gjort relativt seriøse tester av filmfotografer. Volvo FH16 er den beste bilen - ja, det er gjort relativt seriøse tester av profesjonelle sjåfører. Lenke til kommentar
Welcome2Brazil Skrevet 16. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2010 (endret) #1 Jeg var på elkjøp og snakket med en selger. Han sa at alle speilreflekskameraer/fotokameraer som man kan filme med kan maks filme i 10 minutter før den stopper. Dette var pga en lov i Norge som sa at man max kan filme 10 min sammenhengende med et fotokamera ellers vil det produktet bli beskrevet som et videokamera. Stemmer dette? Jeg synes det er en latterlig lov. Av og til kan det jo være greit å filme noe i eks 15-20 min uten stopp. #2 Hvis man filmer med et speilreflekskamera, deles videoene automatisk opp i 4 GB filer eller er det 1 stor fil? Jeg leste en kommentar på komplett om Canon 550d: "Filmer er redusert til 4gb og filmer maks 12 minutter på HVERT opptak " http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585660#reviews Er ikke dette en ulempe at filmene blir delt opp i 4 GB og man kan max filme i 12min? Er dette tilfelle på alle fotokameraer? Jeg bestilte mitt Canon Powershot s5 i 2007 fra Komplett og det kan filme sammenhengende i 60 min på 8 GB memory card. Endret 16. desember 2010 av Welcome2Brazil Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Maks for Canon er 4GB på grunn av valgt teknisk løsning og filstørrelse. På grunn av EU-politikk er maks lengde 29:59 - et sekund under en halv time. Du får altså filmet i maks 4GB eller 29 min 59 sek, hva som nå inntreffer først. I full HD er det førstnevnte. Lenke til kommentar
Welcome2Brazil Skrevet 16. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2010 Maks for Canon er 4GB på grunn av valgt teknisk løsning og filstørrelse. På grunn av EU-politikk er maks lengde 29:59 - et sekund under en halv time. Du får altså filmet i maks 4GB eller 29 min 59 sek, hva som nå inntreffer først. I full HD er det førstnevnte. Du skriver at man får filmet i maks 4 GB på Canon. Mener du da 4GB er maks for en fil før den starter på en ny fil, slik som i Fraps hvis du er kjent med det. Eller mener du at du kan maks filme 4 GB før filmingen stoppes automatisk? Å kun få lov å filme 4 GB i 1080p kan vel ikke være mange minuttene? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Canon starter ikke ny fil i speilrefleksene. Men - har en mer effektiv komprimering enn Fraps - stopper typisk etter ca. 12 minutter. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 4GB er ca. 12 minutter. 12 minutter sammenhengende opptak er sjeldent noe man har lyst til å vise frem uansett - for de aller fleste vil det ikke være noe problem. Unntaket er om man ikke har muligheten til å starte nytt opptak nå og da. Lenke til kommentar
Welcome2Brazil Skrevet 16. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2010 4GB er ca. 12 minutter. 12 minutter sammenhengende opptak er sjeldent noe man har lyst til å vise frem uansett - for de aller fleste vil det ikke være noe problem. Unntaket er om man ikke har muligheten til å starte nytt opptak nå og da. Har ikke tenkt til å vise frem så mye, det meste er til personlig bruk Jeg liker å ha friheten til å filme sammenhengende i 20-30 min. Hva med sony sine speilreflekskameraer? Sony Alpha 55? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Hvorfor ikke like da kjøpe videokamera? 29:59-begrensningen får du nok på alle fotokamera. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Hvorfor ikke like da kjøpe videokamera? 29:59-begrensningen får du nok på alle fotokamera. Amen - fatter ikke denne troen på/maset om speilrefleks og dets mongoløsning for å få en filmsnutt som stadig flere og flere innlegg dreier seg om, hvor får disse folkene den ideen i fra? Tor Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Amen - fatter ikke denne troen på/maset om speilrefleks og dets mongoløsning for å få en filmsnutt som stadig flere og flere innlegg dreier seg om, hvor får disse folkene den ideen i fra? Vel - for en videoentusiast, som har tenkt til å studere film, vil gå dypt ned i materien, kjøpe følgefokus og steadycam-rigg og/eller i alle fall lære seg å filme skikkelig - så anbefaler jeg mer enn gjerne en speilrefleks - såfremt man er klar over begrensningene. Men - det krever at man er godt mer enn gjennomsnittet interessert - for de aller, aller fleste: Som du sier - kjøp heller et videokamera. Lenke til kommentar
Welcome2Brazil Skrevet 17. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2010 Hvorfor ikke like da kjøpe videokamera? 29:59-begrensningen får du nok på alle fotokamera. Amen - fatter ikke denne troen på/maset om speilrefleks og dets mongoløsning for å få en filmsnutt som stadig flere og flere innlegg dreier seg om, hvor får disse folkene den ideen i fra? Tor Jeg vet ikke hva du tenker med, men det er vel lett å skjønne at folk flest vil ha et kamera som både kan ta gode bilder og filme bra i full HD. Folk flest gidder ikke å drasse rundt på et videokamera og et fotokamera når man kan ha begge ting i ett kamera. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Jeg vet ikke hva du tenker med, men det er vel lett å skjønne at folk flest vil ha et kamera som både kan ta gode bilder og filme bra i full HD. Folk flest gidder ikke å drasse rundt på et videokamera og et fotokamera når man kan ha begge ting i ett kamera. Og det kan du med et videokamera. De bedre modellene kan også ta bilder i høy oppløsning. Skal du filme med en speilrefleks gjør du det vanskelig for deg selv å filme - det blir altfor lav dybdeskarphet for den gjengse snapshot-familiefilm, og det er vanskelig å få fokus riktig. Har du forsøkt selv? Lenke til kommentar
Welcome2Brazil Skrevet 17. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2010 Jeg vet ikke hva du tenker med, men det er vel lett å skjønne at folk flest vil ha et kamera som både kan ta gode bilder og filme bra i full HD. Folk flest gidder ikke å drasse rundt på et videokamera og et fotokamera når man kan ha begge ting i ett kamera. Og det kan du med et videokamera. De bedre modellene kan også ta bilder i høy oppløsning. Skal du filme med en speilrefleks gjør du det vanskelig for deg selv å filme - det blir altfor lav dybdeskarphet for den gjengse snapshot-familiefilm, og det er vanskelig å få fokus riktig. Har du forsøkt selv? Nei, det var derfor jeg skrev dette innlegget. Så hva er vits med denne hypen for speilreflekskamera og filming i Full HD når man knapt kan filme med det? Det virker som noen her inne er meget fornøyd med filmingen mens andre sier det nærmest er som å filme med et kamera fra 1800 tallet. Hva er rett? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå