karebo Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg skulle klone en systemdisk med Acronis True Image idag og kjøpte med meg en Seagate Barracuda 500 GB på veien hjem. Den er satt inn i Akasa Integral kabinett. Når jeg kopler til PC med USB installeres drivere, prosessen avsluttes på vanlig måte med beskjed om at enheten er klar til bruk. PCen finner imidlertid ikke disken, den er ikke synlig på "Min datamaskin", Acronis finner den heller ikke. Det er bare 2 uker siden jeg klonet en annen PC til en Hitachi disk i sammen Akasa kabinett uten slike problemer. Er det noe spesielt med Seagate Barracuda? Dyr var den også Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Den bør dukke opp i diskbehandling. Sannsynligvis må du initialisere den. Lenke til kommentar
karebo Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 Ja, jeg forsøkte initialisering også, men fikk til svar at det ikke gikk fordi disken ikke var klar(?) Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Kan du legge ut bilde av diskbehandlingen ? Lenke til kommentar
karebo Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Jeg har prøvt diskbehandling på 3 forskjellige PCer, en Vista, en XP med Acronis diskbehandlerprogram og nå en Win 7. Resultatet er det samme: kan ikke initialiseres fordi disken ikke er klar. Diskbehandling.docx Endret 2. desember 2010 av karebo Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Er ikke helt sikker på hva du mener , men noe slikt ? Deretter skal du trykke på "Legg ved denne filen " Endret 2. desember 2010 av johome Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Det er altså disk 2 du ikke klarer å initialisere ? Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Er OS'et ditt 32 eller 64 bit ? Lenke til kommentar
karebo Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 Den maskinen jeg bruker nå er Win 7 32 bit. En annen liten besynderlighet er at På XP og Vista maskinene dukket disken opp som "USB masselagringsenhet" uten stasjonsbokstav når jeg klikket på "Trygg fjerning av maskinvare". Det gjør den ikke på Win 7 maskinen. Er konklusjonen ganske enkelt at det er en defekt ved disken, at jeg nå har spilt nok tid til ingen nytte og bør gå tilbake til butikken og be om pengene tilbake? Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Kan du prøve dette programmet. Lenke til kommentar
karebo Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 Jo, men er det egentlig noen grunn til å tro at det går bedre? Det tilsvarende betal-programmet fra Acronis som jeg altså har på min Win XP og diskbehandlingsprogrammet på Win 7 klarer det ikke. Dessuten har dette problemet nå tatt store deler av dagen, mens selve kloningen jo bare hadde tatt en halvtime. Jeg takker for råd og tror jeg går tilbake til butikken og ber om pengene tilbake og skaffer meg heller en Hitachi. Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Acronis True Image klarer ikke å initialisere disken (tror jeg da). Har ikke brukt programmet på en stund. Dessuten er det innebygde diskbehandlingsprogrammet i W7 ikke helt bra. Endret 2. desember 2010 av johome Lenke til kommentar
karebo Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 Nei, ikke Acronis True Image, men Acronis Disc Director Suite som er et kraftig betal-program for diskbehandling, tilsvarende Paragon diskbehandling. Dessuten, jeg har ca 10 eksterne harddisker og flere interne som jeg plasserer i Akasa kabinettet, og jeg har aldri før opplevd at diskene ikke umiddelbart tildeles en stasjonsbokstav og lett aksesseres av diverse programmer. Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg lurer på en ting. Er disken splitter ny , eller er den "ny" Altså at den er pakket inn i plast ? Det kan faktisk tenkes at det har vært installert Linux på den. Acronis Disc Director Suite er jo et meget bra program. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 kva om den faktisk er raw og trengst en formatering? Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Ja, i diskbehandling : Høyreklikk på den : Lenke til kommentar
karebo Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 Ja, disken er ny, kjøpt hos Siba Sandvika igår 1. des 10, pakket i den vanlige antistatiske plasten, plombert etc. Om den er raw? Hverken interne eller eksterne disker er vel vanligvis formaterte, dessuten, hvordan skal jeg formatere en disk som ikke erkjennes av diskbehandlingsprogrammer? Den har altså drivere som lastes inn og det meldes på vanlig måte at den er klar til bruk. Hvilket den altså ikke er fordi den ikke får stasjonsbokstav, ikke kan initialiseres. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Ja, i diskbehandling : Høyreklikk på den : høgreklikk på disken og velg format. alle interne disker kommer uten filsystem, og er dermed raw, du kan velge filsystem, men ntfs er det vanlige windows filsystemet, fat32 fungerer også, men max 4gb filstørrelse. Prøv dette, du kan vel alltids koble den til som en intern disk og prøve format og så putte den tilbake i kabinettet, de fleste eksterne disker kommer vel med fat32 som fil sys. Kan vere att disker via usb ikkje kan vere raw. Har sjølv 6 stk seagate barracuda, ingen prob med dei Edit, skrifeleif og latskap endret. Endret 2. desember 2010 av ThaBear Lenke til kommentar
karebo Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 Takk for gode råd, men: Det er jo mye nklere da, å sette disken inn i et kabinett enn inn i PCen. Og som sagt: for 2 uker siden satte jeg en Hitachi interndisk inn i det samme kabinettet. Den fikk starks en stasjonsbokstav, ble erkjent i "min datamaskin" og av Acronis True Image slik at jeg straks kunne gå igang med kloningen. I diskbehandling får jeg altså dette bildet Takk for gode råd, men: Det er jo mye nklere da, å sette disken inn i et kabinett enn inn i PCen. Og som sagt: for 2 uker siden satte jeg en Hitachi interndisk inn i det samme kabinettet. Den fikk starks en stasjonsbokstav, ble erkjent i "min datamaskin" og av Acronis True Image slik at jeg straks kunne gå igang med kloningen. I diskbehandling får jeg altså dette bildet Takk for gode råd, men: Det er jo mye nklere da, å sette disken inn i et kabinett enn inn i PCen. Og som sagt: for 2 uker siden satte jeg en Hitachi interndisk inn i det samme kabinettet. Den fikk starks en stasjonsbokstav, ble erkjent i "min datamaskin" og av Acronis True Image slik at jeg straks kunne gå igang med kloningen. I diskbehandling får jeg altså dette bildet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå