fredrikgr Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Hei Jeg har nylig kjøpt en seagate 7200.7 disk på 120GB med 8mb cache, men etter å ha installert den er oppgir windows den samlede kapasiteten til ca. 111gb (har to partisjoner). Er det vanlig at man ikke nødvendigvis får brukt 120gb på en 120gb harddisk? Ellers kan jeg nevne at jeg brukte fdisk istedenfor Seagate's DiscWizard verktøy, men dette skulle vel ikke ha noe å si? Kan andre med samme disk komme med noen kommentarer? Lenke til kommentar
brune-ha Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Det er normalt å miste noe ja... 9gb kan stemme det Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Det har med korleis hd-produsentene "reknar" storleiken Er vel ein del gamle poster på dette temaet. Viss du ser på scsi disker er desse oppgitt i f.eks Seagate Cheetah 15K.3 18.4GB med desimal dette er rett storleik. mens ide disken ville ha stått som 20GB Rett meg viss eg tar feil men er ikkje det 1000 / 1024 "problematikken" som ligger bak dermed vil ein "120" GB bli lik 111,7GB reelle. mvh JanEirik Lenke til kommentar
Slartibartfast Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 heilt korrekt.. det burde være ulovleg å forvirre folk slik Lenke til kommentar
svas Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Det står om dette i testen av en tilsvarende disk på hardware.no Har klippet ut avsnittet her: For de som ikke skulle ha fått det med seg: Harddisker som reklamerer med 120 GB gir deg ikke 120 "ekte" GB, men gir deg 120 GB i det metriske systemet. Man kan i grunn lure på hvorfor diskprodusenter oppgir IDE-disker i det metriske systemet og SCSI-disker i "ekte" verdier. Svaret ligger trolig i markedsføring. Bilde av disk på 120GB: Link til siden dette står på: http://www.hardware.no/tester/harddisk/sea...a_v/index2.html Lenke til kommentar
fredrikgr Skrevet 2. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2003 Takker for svar! Da er det i hvertfall ingen ting i veien med min disk... Lenke til kommentar
PekkaTH Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Har 2 stk. 120 gb S-ATA(striped) og 1 120 gb ATA Barracudaer, og alle 3 kommer opp med 111.79 gb. Så da er alt som det skal være. Veldig fornøyd med kvalitet og pris på disse(ITbutikken). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå