Kosedyret Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Hei. Jeg har noen spørsmål angående hurtigheten på rambrikker. Hvis vi sier at en gitt rambrikke har parametrene 4096 MB, og 1600MHZ, når vil det være en fordel å kjøpe en brikke med mer MHZ? Jeg har hørt rykter om at dette slår inn ved overklokking fordi at det er en mer "slitsom" prosess for brikken, men hvordan fungerer dette i praksis? Jeg vil gjerne også vite hvorfor dette slår inn, og i hvilke andre sammenhenger man får bruk for en større mengde med MHZ kontra MB / GB. Hva betyr egentlig cache og bushastighet, og når slår dette inn? Jeg har også noen spørsmål angående denne finurlige tallrekken vi har, f.eks 2-3-2-8. Så vidt jeg har forstått er dette klokkeslag som avgjør latency på brikken, og dette er noe man kan regulere på maskinen. Hvis man har en rekke som sier 8-8-8-24, og du manuelt setter denne til 5-7-7-24 hva vil da skje? Vil man merke noen effekt av det? Vil MHZ slå inn da? Avslutningsvis har jeg et siste spørsmål. Hvis man har en gammel brikke som sier 400MHZ, 512MB, og 2-3-2-4 vil det jo si at denne prosessen går på 10 NS. For å stille et idiotisk spørsmål, vil denne brikken da være raskere enn en brikke som har 1333MHZ, 2048MB, og har 8-8-8-24 ? (12 NS) Vil gjerne høre litt om hva som er forskjellen her, og hva som gjør en brikke bedre enn en annen, i tillegg til litt om de tingene som jeg lurte på i spørsmålene over. (Svar gjerne i abstrakte eksempler, som for eksempel: Se for deg en en speedometer. La oss si at strålingsdose er antall kilometer kjørt, og at strålingseffekt er hurtigheten på bilen, feks 60KM i timen.) Takker for alle svar. EDIT: La til et spørsmål til. Endret 2. desember 2010 av Kosedyret Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Hvis man har en rekke som sier 8-8-8-24, og du manuelt setter denne til 5-7-7-24 Da vil maskinen krasje under oppstart og resette BIOSen. Brikker av høyere kvalitet beregnet på overklokking kan ofte klare litt lavere minnetider (gir lite rom for overklokking av frekvens), men de er i utgangspunktet satt så lavt det går. Jeg har hørt rykter om at dette slår inn ved overklokking fordi at det er en mer "slitsom" prosess for brikken, men hvordan fungerer dette i praksis? Jeg vil gjerne også vite hvorfor dette slår inn, Under overklokking kan høy frekvens ha flere fordeler, en er at du har mer å gå på når du klokker prosessoren. Om du feks bruker 1600 MHz RAM, mens hovedkortet er laget på å støtte 1066 MHz RAM kan du klokke prosessoren ganske mye før RAMen har kommet opp i 1600 MHz. og i hvilke andre sammenhenger man får bruk for en større mengde med MHZ kontra MB / GB. Antall GB du trenger kommer jo an på hva slags programmer du bruker... Programmer som kjøres kjøres fra RAM, om du da bruker flere tunge programmer må du ha nok RAM for at det ikke skal gå i sirup, og at page filen blir brukt så lite som mulig. Avslutningsvis har jeg et siste spørsmål. Hvis man har en gammel brikke som sier 400MHZ, 512MB, og 2-3-2-4 vil det jo si at denne prosessen går på 10 NS. For å stille et idiotisk spørsmål, vil denne brikken da være raskere enn en brikke som har 1333MHZ, 2048MB, og har 8-8-8-24 ? (12 NS) Nei, ikke nødvendig vis... Mener du DDR2 mot DDR3? DDR3 var et stort hopp fra DDR2 i hvordan data ble overført. DDR3 har dobbelt så rask data rate over DDR2, altså kan DDR3 brikker overføre (teoretisk) dobbelt så mye på like lang tid som DDR2. Lenke til kommentar
Kosedyret Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 Så i praksis vil det si at for å kjøre tyngre / flere prosesser trenger man mer GB for at rammen skal kunne drive prosessen fremover, men MHZ gjør bare at dette skjer fortere? (Blir jo nesten ummerkelig med mindre man har en stor forskjell på MHZ fra en brikke til en annen?) For eksempel vil jeg jo da tenke at en brikke som har 2048GB, 800MHZ, og kjører på 8-8-8-24(20 NS), vil være merkbart treigere enn en brikke som har 2048GB, 1600MHZ, og kjører på 8-8-8-24 (10 NS) hvis man kjører en prosess som krever mye av rammen. Si BF2 da. Men på en annen side, om begge brikkene var DDR3 så ville man jo allikevel kanskje ikke merket det så mye, fordi at med 3x ekstra hastighet fra gamle brikker blir jo den lille tiden (Ikke som i om man måler tiden, men slik man føler den.) prosessen faktisk tar allikevel ganske liten. Har jeg forstått dette riktig da? Hvis ja, da kjører jeg bare på med neste spørsmål: Hva har volten å si? Jeg tenker også i henhold til klokking og slikt. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 MHz kan du si hvor raskt en brikke jobber, men før du får den ideen om å handle 2000 MHz brikker for å få skikkelig rask maskin så skal jeg skyte den myten ut av vannet for deg. Det har seg slik at reelle forskjellen er MINIMAL i det virkelige liv, 1-2 FPS i spill på ekstrem tilfellene, da 1066 MHz DDR3 med super slappe timings og opp til 2000 MHz med så stramt som det går på timings siden. Men! Man handler ikke disse raske brikkene for å få en raskere maskin, på langt nær, eneste plassen hvor man ser forskjellen er i benchmarks generelt sett. Man handler disse brikkene for større overklokkingsrom som Kakeshoma her nevner, du øker oddsen for at CPUen stopper på sin max overklokk før RAMen gjør det ved å bruke RAM med mye MHz. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå