Sk!ppy Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Hei, Har programert PHP i ganske mange år nå, og har tenkt å gå over til Java for litt mer applikasjonsutvikling + utvikle apps til mobil. Jeg har lastet ned Eclipse, og ser ut til å funke fint. Jeg har satt meg et mål å nå nå med å starte med: Lage en kalkulator i terminalvindu. Dessverre er alt jeg kan innen Java System.out.println("Hello World");, og er usikker på hvordan ejg skal forsette nå. Jeg tenkte at jeg lagde to vars (int number1, int number2) og startet med å bare plusse de sammen. Når jeg googler får jeg bare GUI-kalkukatrer som jeg ikke vil prøve på enda. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Her er jo tenkikken akkurat som i PHP, eneste forskjellen er at Java er statisk typet og objektorientert. Ellers er tankegangen akkurat helt lik. Hvordan ville du gjort det i PHP? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 I php vil jeg gjort noe så enkelt som <?php if(isset($_POST['submit'])) { echo "Svaret er ".$_POST['tall1'] + $_POST['tall2']."<br>"; } ?> <form method="POST" action=""> <input type="text" name="tall1"> + <input type="text" name="tall2"> <input type="submit" name="submit" value="Regn ut"> </form> Problemet er at jeg vet ikke syntax- eller noe i java. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Tja, del det opp litt mer. Du har ikke POST i Java, du må lese ifra consolen (System.in, du må kikke litt etter hvordan du leser strings fra denne) Når du har to strings, kan du parse disse og konvertere dem til integer (Integer.parse) Deretter er du i mål hvis du skriver ut summen av de to integerne. edit: du burde få deg en bok eller noe. Endret 2. desember 2010 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Har du brukt objektorientert programmering i PHP? Det vil nok nemlig gjøre overgangen mye lettere. Dessuten følger det en del dårlige vaner med PHP om man ikke passer, ettersom man egentlig ikke trenger noen struktur på koden for småting. Det kan gjøre det litt vanskelig når man går over til slik programmering. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 Ja, det har jeg. Syns riktignok det var ganske bortkastet for slike småapps.. Lurer mest på hvordan man får brukerinput? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Ja, det har jeg. Syns riktignok det var ganske bortkastet for slike småapps.. Da har du ikke brukt det nok. En OOP-tilnærming vil gjøre det hele mye lettere. Dessuten er den tankegangen bak ganske grei å ha med seg. Et eksempel på å lese fra console: http://www.java-tips.org/java-se-tips/java.util/how-to-read-input-from-console.html Hvor bra det er aner jeg ikke, da jeg ikke har mye erfaring med console. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Så kanskje jeg bare skal drite i console, og gå rett til GUI? Eller burde jeg kanskje lære litt console og? Woho, mitt første "program" import java.util.Scanner; public class Calculator { /** * @param args */ public static void echo(double var) { return System.out.println(var); } public static void main(String[] args) { int num1; int num2; int sum; Scanner in = new Scanner(System.in); System.out.println("Skriv inn tall1: "); num1 = in.nextInt(); System.out.println("\n\nSkriv inn tall2: "); num2 = in.nextInt(); in.close(); sum = num1 + num2; System.out.println("\n\n Tallet er :" +sum); } } Der har jeg jo ikke brukt OOP da forsåvidt? Endret 2. desember 2010 av Sk!ppy Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg burde kanskje presisert at det er fra java jeg ikke har mye erfaring med console. Like greit å holde seg til console og gjøre grunnleggende ting før man legger på mer. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 GUI kan kanskje være litt komplekst å gi seg i kast med med en gang. Men når du har fått javasyntaxen i fingrene kan det være en fin måte å venne seg til OO. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 Har funnet en ganske bra kanal på youtube nå, Thenewboston. er på video 20 nå, . Har allerede kommet på punktet hvor jeg lurer på hva jeg skal lage (men har bestemt meg for å gå igjennom alle filmene først) Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Har ingen erfaring med de videoene. Så bare en potensiell dårlig vane i videoen; fortsett å gi klassenavn stor forbokstav, sånn som du har gjort i koden du har postet over. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 Hehe, det var første gang jeg lagde: Eclipse har en funksjon som er "new class", hvor man kan gi navn til klassen som bare brukes i programmet, en som står i koden og en på fila. Og der tok jeg feil, men det er noe som skal huskes på ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå