Gå til innhold

Geirs statistikkhjørne: Hvem bruker hvilket OS?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gruppert på OS pr. kilde i november 2010

post-52698-0-25682200-1298206518_thumb.png

Her er tallene for januar 2011:

post-52698-0-61496800-1298206540_thumb.png

Hva kan vi lese av dette:

1. Mac øker litt blant Google-brukerne, og synker litt blant Amobil-brukerne.

2. Linux står på stedet hvil.

3. iPhone faller tydelig, og gir fra seg andeler til iPad, som mer enn dobler sine andeler. Med andre ord: Når iPhonebrukerne får seg iPad, så bruker de den istedet.

4. Android vokser marginalt, bortsett fra blant Amobil-brukerne der den står stille. Her kan vi desverre ikke skille mellom telefoner og lesebrett, så den utviklingen er mer usikker. (Edit: Om noen vet en måte, f. eks. på OS versjonsnummer, så si fra.)

Windows er forøvrig fortsatt enerådende (godt over 80%) i alle kategorier, med samme omtrent prosenter som for to måneder siden.

Geir :)

Lenke til kommentar

Er det en måte å se bare brukere som har flere poster enn 100 eller noe lignende? Jeg antar at mange av disse bare er gjester som ikke har noen poster eller?

Nei. Google har ikke adgang til postestatistikkene våre eller annen info om brukerne, og jeg regner med at de fleste er glade for det.

Haha ok. Jeg tenkte at statistikken kom fra webserver logger og ikke Analytics, jeg ville ikke at Google skulle ha adgang til infoen.

Lenke til kommentar

Og nettlesere:

I november 2010:

post-52698-0-80320300-1298281715_thumb.png

I januar 2011:

post-52698-0-53125700-1298281730_thumb.png

Bare en signifikant endring her: Blant de direkte brukerne har Chrome øket på bekostning av Safari og Opera. Og muligens litt på bekostning av IE hos Googlebrukerne. Ellers er fordelingen stort sett den samme som for to måneder siden.

Som alltid: Grafene viser prosentvis fordeling av nettleserbruk for en kilde, ikke noe om størrelseforholdet mellom kildene. Google er fortsatt størst (3/4 av de besøkende.)

Lenke til kommentar

La oss heller ikke glemme at mange surfer på jobb og skole, og får ikke lov av IT-ansvarlig til å installere FireFox på firmaets/skolens maskin.

Har du noen statestikk som viser bruk av Internet Explorer vs. alternativene innenfor og utenfor tidsrommet 0900 til 1600?

Mao. Bruker folk andre nettlesere når de kommer hjem?

En ting til:

Hva med Symbian og iPhone? Er iPhone og iPad slått sammen til den søylen som viser iPad?

Og hvem får poeng hvis du bruker mobil nettleser?

Opera mini = Opera?

Innebygget nettleser = Safari?

Mange innebygde nettlesere er basert på Safari.

Jeg gikk inn på en side hvor man får lese den infoen som nettstedet kan se om meg. Det stod at jeg bruker Safari på mobilen.

Jeg prøvded et en gang til med min nyeste mobil, men den sier at jeg kjører Mozilla 5 på Symbian.

Finnes det skikkelige svar?

Tjenesten jeg prøvde heter aruljohn.com

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Har du noen statestikk som viser bruk av Internet Explorer vs. alternativene innenfor og utenfor tidsrommet 0900 til 1600?

Skal se hva jeg kan få til. :)

Hva med Symbian og iPhone? Er iPhone og iPad slått sammen til den søylen som viser iPad?

Iphone og Ipad har hver sin søyle i grafen om du ser nøye etter. I tillegg kommer iPod Touch, som jeg droppet, fordi det var såpass få.

Og hvem får poeng hvis du bruker mobil nettleser?

De mobile leserne har ofte egne tall, men de er små (under en prosent) at jeg ikke gidder å ta de med.

Opera mini = Opera?

Nei. Men Opera Mini har så små tall at det ikke gir noen merkbar forskjell på grafen. (Godt under en prosent.)

Innebygget nettleser = Safari?

Mange innebygde nettlesere er basert på Safari.

Ja, som jeg har sagt før så gjør ikke Analytics forskjell på ulike webkit-baserte lesere. Jeg vet desverre ikke om noen enkelt måte å sjekke det på. Kanskje hvis jeg driller ned på versjonsnummer eller noe sånt. Eller browser pr. OS. Skal se.

Lenke til kommentar

Jeg ser nå at iPhone hadde en egen graf. Min feil.

Vil "Safari" som nettleser automatisk gi poeng til Apple-produkter, eller vil Symbian-telefonen min bli registrert som Symbian-telefon med Safari?

Hvis alt som bruker Webkit blir registrert som Safari, og det ikke er mulig å skille dem, kunne ikke da grafen blitt omdøpt til "Diverse WebKit"?

Lenke til kommentar

post-52698-0-12748000-1298303103_thumb.png

Som vi ser: Andelen av IE-brukere øker i arbeidstiden. Vi ser også at FF-brukere i minst grad av alle sover om natten. (Kanskje de ikke jobber...?)

Igjen, det er snakk om prosentvis andel dette. I faktiske tall ser trafikken slik ut:

post-52698-0-23416800-1298303291_thumb.png

Edit: Det er snakk om de "direkte" brukerne dette. Tallene er tatt fra en annen periode enn grafene lenger oppe, og kan derfor ikke sammenlignes direkte. Klokken 22:00 er forøvrig peak, etter det faller aktiviteten utover natten.

Edit 2: De omfattede nettleserne utgjør egentlig ikke 100% tilsammen, bare nesten. Det er noen få brukere som sitter med andre systemer. (F. rks. Playstation 3.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...