Gå til innhold

HJELP! Skal bygge en 'debian-webserver', anbefalinger ønskes

Anbefalte innlegg

Skal bygge en 'server':

Den skal ha 2 cpu hovedkort, S-ATA, RAID 1, Linux Debian OS, MySql database og PHP4.

Skal kjøres primært som webserver. Mest dynamiske sider (PHP).

Ønsker på sikt å kjøre RAID 1 på alle disker.

Kan noen anbefale ett bra men rimelig hovedkort som støtter:

Opp til 2 CPU

S-ATA

(Helst on board 4 channel RAID 1)

(helst 5 PCI plasser)

(helst 1 firewire)

Kan noen med erfaring vennligst komme med anbefalinger.

Hvis noen har erfaringer med Debian og S-ATA så kom med tips..

Skal senere utvide RAID 1 til å gjelde flere disker, via PCI (adaptec 1210SA eller 1224SA, eller HighPoint RocketRaid).

Kan jeg starte med en CPU og senere oppgradere til 2? Eller må begge CPU'en inn med en gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svarer på litt jeg

Ønsker på sikt å kjøre RAID 1 på alle disker.  

Speile to og to disker? mener du raid 1+0?, ie stripe på toppen av speiling.

Eller skal du installere to og to disker og speile de og så montere opp etter behov? Isåfall bør du seriøst kikke på lvm/evms

Kan jeg starte med en CPU og senere oppgradere til 2? Eller må begge CPU'en inn med en gang?

Ja, du kan starte med en cpu og så oppgradere til to cpu-er. Husk å skifte til smp kjerne når du oppgraderer til to cpu-er.

Personelig ville jeg ha droppet billige raidkontrollere og kjørt sw raid (md) i linux, eller kjøpt ordentlige raidkontrollere.

Udokumentert sw raidkontrollere er _kjipt_ å berge data på.

Lenke til kommentar

Er du et troll? ;)

Så du er sånn rasist som kaller folk troll bare fordi de har et grantre på nesen, hæ?! :lol:

Nei helt alvorlig... er ganske sikker på at for dual Pentium 3-hk med bare én CPU må du har terminator... men men, siden jeg aldri har sett en dual-maskin en gang, så kan jeg ikke akkurat krangle om saken. :)

Lenke til kommentar

gspr:

Nei, det stemmer nok det du sier, du er ikke et troll :)

Men, jeg har bare sett slike terminatorer på Slot- hovedkort (altså, av den gamle typen P3, samt P2.

nyere socket kort trenger ikke terminatorer SVJV ... Jeg har i alle fall ikke sett det vært brukt.

--

Dozer - Med 3 dual maskiner - alle Slot :)

Lenke til kommentar
Kan noen utdype hvorfor de ville velge software raid fremfor hw raid?

1. Det er billigere (har det noe å si), fordi viss du skal ha HW raid så kjøp noe skikkelig noe.

2. Det er godt testa, og du avhenger ikke av at raid-kortet fortsatt går

Lenke til kommentar

1 - Billge raidkontrollere gjør raid i sw.

2 - De jukser, f.eks disk a og b i raid 1 skal i bios bli en disk, hd0, mens en billig raidkontroller skjuler hd1 og bare viser hd0. Prøv å skriv bootinfo på hd0 og du overskriver raid data. (kan bare snakke for en promise kontroller)

3 - i sw raid så har du mye bedre sjanse å rekonstruere data ved feil i hardware, i stedet for å prøve å få tak i en lik raidkontroller.

4 - ingen merkbar forskjell, nevnte jeg billige kontrollere gjør det i sw?

5 - Skal man ha fart så må man ha raidkontroller med minne og batteri, gjerne 128mb eller mer.

Off topic :

Det jeg stusser på er bløggest mulig boks til minst mulig penger og datasikkerhet (raid).

Minst mulig penger og oppetid/datasikkerhet er litt uforenelige.

Desverre så sniker det seg litt for mye hyllehw inn som servere, og man blir sjokkert over nedetid/tap av data etc. uten å ha backupløsning/failover etc. 99% oppetidsgaranti er enkelt, den siste 0.997% koster penger, mye penger.

Men lykke til =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...