abene Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Mac-brukere skal nå fristes av en spesielt tilpasset harddiskserie. Les mer Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 En disk som ikke kjører NTFS som filsystem default? Hva kjører den igjen? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Er vel sannsynligvis HFS+ da, hvis den er beregnet for bruk på Mac. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Mac-filsystemet er HFS+, men Mac-er kan også lese FAT32 og NTFS. Utseende, overflatefinish og fysisk størrelse minner forøvrig sterkt om LaCie Little Disk, jeg har en sånn tilkoblet Mac-en min nå. Den ble levert med NTFS filsystem, men jeg har reformatert den til HFS+. Endret 2. desember 2010 av SeaLion Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Pakningen ser ikke akkurat ut som noe som vil appellere til designbevisste Mac-brukere... Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Den kan vel ikke noe en normal disk ikke kan? ser ikke hva som gjør den "spesielt" beregnet for mac Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Hva er poenget med å snevre inn markedet? Det eneste som kan appellere til Apple-brukere er om disken har børstet aluminium og en hvit Apple-logo på seg. Jeg lager ikke sjokolade for å kun selge sjokoladen til dem med blå øyne, selv om den passer perfekt til alle. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Det som gjør den spesielt beregnet på Mac-brukere er vel nettopp at den er formattert sånn... Så slipper de å gjøre som SeaLion har gjort, å formattere den om dersom de vil ha HFS+. De kunne jo hatt en Mac-versjon, en Windows-versjon og en Linux-versjon, som kom preformattert med forskjellig filformat. Så ville alle Linux-brukerene kjøpt Windows-versjonen sånn at de kunne formattert den om selv. Endret 2. desember 2010 av tommyb Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Det som gjør den spesielt beregnet på Mac-brukere er vel nettopp at den er formattert sånn... Så slipper de å gjøre som SeaLion har gjort, å formattere den om dersom de vil ha HFS+. De kunne jo hatt en Mac-versjon, en Windows-versjon og en Linux-versjon, som kom preformattert med forskjellig filformat. Så ville alle Linux-brukerene kjøpt Windows-versjonen sånn at de kunne formattert den om selv. Rimlig minimal jobb å formatere da? Dessuten er det vel ikke neo nytt? Har hatt eksterne disker før jeg som kommer med et lite program der man får spørsmål om man har MAC eller PC, så formaterer den for deg i riktig filsystem (evt med en fat32-partisjon som kan skrives til av begge i tillegg) AtW Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 De kunne jo hatt en Mac-versjon, en Windows-versjon og en Linux-versjon, som kom preformattert med forskjellig filformat. Det høres bare tullete ut spør du meg. Selv Apples egne iPoder kommer preformattert for Windows, hvis man kobler den til en Mac første gangen blir den automatisk reformatert til Mac-formatering. Hvis Apple hadde gjord det omvendt, preformatert de for Mac, så ville de være usynlig for de fleste Windowsmaskiner, unntatt for de brukerne som hadde installert tredjepartsprogrammer som tillater Windows å se og bruke HFS+-disker. Mac OSX er nemlig laget for å være kryssplattformkompatible, Windows er ikke det, Windows er en lukket og begrenset plattform. Det som ikke er Windows-tilpasset fungerer ikke på Windows-maskiner. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Mac OSX er nemlig laget for å være kryssplattformkompatible, Windows er ikke det, Windows er en lukket og begrenset plattform. Det som ikke er Windows-tilpasset fungerer ikke på Windows-maskiner. Det er omtrent like morsomt å bruke HFS(+) i Windows som det er å bruke NTFS eller ext2 i OS X. Begge deler fungerer langt fra tilfredsstillende. Jeg kan ikke se at noen av plattformene har gjort noe særlig for å være kryssplattformkompatible. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Rimlig minimal jobb å formatere da? Javisst. Men kanskje noe ikke alle som ikke er interessert i datamaskiner trenger å bruke tid på å forstå/gjøre? Spesielt hvis man skal gjøre en full formattering så tar det jo også noe tid. Hvis hvem som helst kan plugge inn disken og bare begynne å bruke den (med et optimalt FS for deres OS) så er det jo lettvint og raskt. For meg personlig bryr jeg meg katta. Ville ikke tatt det som et fortrinn om disken kom ferdigformattert. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 ... en Mac-versjon, en Windows-versjon og en Linux-versjon, som kom preformattert med forskjellig filformat. Det høres bare tullete ut spør du meg. (...) Hvis Apple hadde gjord det omvendt, preformatert de for Mac, så ville de være usynlig for de fleste Windowsmaskiner (...) La meg fikse det utsagnet... Hvis Apple hadde gjord det omvendt, preformatert de for Mac, så ville de være usynlig for de fleste datamaskiner (...) Sånn, ja. Joda, jeg skjønner at du synes det er tullete, men jeg har blitt tryglet av en Mac-bruker som skulle ha hjelp til å koble til en skriver og var fortvilet, men aldri vurderte å lese bruksanvisninga. Mange (ikke alle) som har hoppet over til Mac, har tradisjonelt gjort det fordi de er blitt forespeilet en verden der ting "bare virker". At en disk er klar til å brukes når man kjøper det, er en sånn ting. Apple har historisk sett vært flinke til å forme en brukeropplevelse hvor man skal abstraheres fra hardware, så da er det fornuftig at tredjepartsleverandører forsøker å være med på dette. Personlig synes jeg det er tullete at folk velger Ipods. Men det finnes jo folk med forskjellig POV. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Rimlig minimal jobb å formatere da? Javisst. Men kanskje noe ikke alle som ikke er interessert i datamaskiner trenger å bruke tid på å forstå/gjøre? Spesielt hvis man skal gjøre en full formattering så tar det jo også noe tid. Hvis hvem som helst kan plugge inn disken og bare begynne å bruke den (med et optimalt FS for deres OS) så er det jo lettvint og raskt. For meg personlig bryr jeg meg katta. Ville ikke tatt det som et fortrinn om disken kom ferdigformattert. Man trenger ikke å forstå særlig mye, man trenger kun et OS som sier at formatering er nødvedeig, og gir beskjed når man stapper inn en uformatert disk. Å få noe preformatert erstatter ikke full formatering, som sjekker for bitfeil. Det du slipepr er å hurtigformatere. AtW Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Hva er poenget med å snevre inn markedet? Det eneste som kan appellere til Apple-brukere er om disken har børstet aluminium og en hvit Apple-logo på seg. Jeg lager ikke sjokolade for å kun selge sjokoladen til dem med blå øyne, selv om den passer perfekt til alle. Jeg er ingen mac bruker, men alle jeg kjenner, inkludert min far, de bruker Lacie sin eksterne HDD, og et par Western Digital, så ser ikke poenget med denne kommentaren din. Eneste jeg fant fra apple sin sider som er laget av Apple selv, var time capsules, som er trådløs hdd. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Designen er ihvertfall helt skivebom. De kan da umulig ha sett en Mac? Hvem ville hatt en sånn foran G-Drive eller Lacie? Lenke til kommentar
findon Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Man trenger ikke å forstå særlig mye, man trenger kun et OS som sier at formatering er nødvedeig, og gir beskjed når man stapper inn en uformatert disk. Å få noe preformatert erstatter ikke full formatering, som sjekker for bitfeil. Det du slipepr er å hurtigformatere. AtW Det finnes en liten brukergruppe hvor verden raser sammen ved første melding på skjermen de faktisk må lese og ta stilling til, det blir tross alt endel fremmedord å forholde seg til underveis, og de har null interesse for hva som egentlig skjer på maskinen bare de får gjort det de må gjøre og intet mer. Elektronikk utover lysbryter er ganske enkelt en psykisk barriere. Da tenker jeg at det må være greit for selgere i butikk å kunne pushe tilpassede produkter til disse, dvs at mest mulig er ferdig satt opp og bare fungerer. Produktet har ellers ingen ulemper for andre macbrukere. Windowsbrukerne styrer jo lett unna bare man skriver en liten kommentar om "mac edition" etc, og har nok annet å velge blandt. For å si det sånn, senest denne uka måtte jeg hjelpe en person å sprette opp plasten rundt eska til en ny iPhone, og når det var gjort og telefonen aktivert så skulle den ligge i et skap en uke, før man fikk samlet nok energi til å begynne å se på menyene. Der ligger lista Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 For å si det sånn, senest denne uka måtte jeg hjelpe en person å sprette opp plasten rundt eska til en ny iPhone, og når det var gjort og telefonen aktivert så skulle den ligge i et skap en uke, før man fikk samlet nok energi til å begynne å se på menyene. Der ligger lista iPhone er ikke alltid så lett å forstå seg på selv for erfarne folk. Den gjør mange ting ganske annerledes enn hva man tradisjonelt har pleid å gjøre på en telefon. En spesiell historie for min egen del var da jeg skulle gjøre første kjøringen av en ny iPhone (ikke min) som kom i hus. Førstemann ut var selvfølgelig SIM-kortet, og jeg hadde allerede funnet frem skrutrekker for å skru opp de to skruene nederst. Heldigvis klarte en av mine medboere (som hadde sett i bruksanvisningen) å stoppe meg tidsnok. Makan til bortgjemt SIM-kortholder skal man lete lenge etter. Jeg må bare understreke at iPhone (for min egen del) ikke er vanskelig, men den er annerledes enn hva man har pleid å gjøre tidligere. Jeg pleier å åpne bakdeksler for å komme til SIM-kort, og da var selvfølgelig skruene det mest naturlige. Lenke til kommentar
chma Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Det er omtrent like morsomt å bruke HFS(+) i Windows som det er å bruke NTFS eller ext2 i OS X. Begge deler fungerer langt fra tilfredsstillende. Jeg kan ikke se at noen av plattformene har gjort noe særlig for å være kryssplattformkompatible. Macdrive løser de fleste problemer med macdisker på windows, men koster penger. På mac finnes software for skriving til NTFS disker. Ut over det så frister hverken verbatim, western eller andre produsenter som hverken bruker skikkelig kontrollere i diskene sine eller har noe kvalitetsjekk av disker de putter i kabinettene. Synd G-Technology skal være så dyre i Norge, men det er definitivt blant de bedre eksterne diskene som lages. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Macdrive løser de fleste problemer med macdisker på windows, men koster penger. På mac finnes software for skriving til NTFS disker. Det er jeg fullt klar over. Men det gjør ikke plattformene mer kryssplattformkompatible av den grunn. Filsystemer er en såpass grunnleggende kjernefunksjon at det burde hatt høyere prioritet hos de respektive OS-produsentene. Finnes det f.eks noen god grunn til at ntfs-3g ikke er bundlet med OS X? Eller at HFS+-driveren fra Apple bare er read-only? De kommersielle produsentene har langt mer fokus på lock-in enn å tilby brukervennlighet (bred støtte), og folk flest biter dessverre på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå