Gå til innhold

Du kan ikke klage hvis du ikke stemmer

Tå.

Anbefalte innlegg

Demokrati er perifert.

"Demokratiet" er en svindel, spesielt fordi man ikke har demokrati i dagens Norge.

det er nok snusk som skjer om ikke jeg skal vise min støtte ved å stemme atpåtil.

nordmenn blir lurt og loppet for alt vi har av politikerene, og vi er f***n døtte meg for late til å sutre om det og. vi finner oss i alt for mye og tenker bare:"Det er bare sånn det er"

Om du stemmer FRP eller AP spiller ingen rolle overhode, disse politiske "uenighetene" er ikke noe mer enn et politisk skuespill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Demokrati er perifert.

"Demokratiet" er en svindel, spesielt fordi man ikke har demokrati i dagens Norge.

det er nok snusk som skjer om ikke jeg skal vise min støtte ved å stemme atpåtil.

nordmenn blir lurt og loppet for alt vi har av politikerene, og vi er f***n døtte meg for late til å sutre om det og. vi finner oss i alt for mye og tenker bare:"Det er bare sånn det er"

Om du stemmer FRP eller AP spiller ingen rolle overhode, disse politiske "uenighetene" er ikke noe mer enn et politisk skuespill.

Fra The Economist om Tunis og Araberlandene:

All the rest range from the nastiest of tyrannies, such as Libyaís, to the more benevolent autocracies, such as Qatarís, with shades of authoritarian and oligarchic regimes in between. Yet none gives its people the right to choose who will run their lives.

Jeg kunne ha skrevet det samme om de saakalte "demokratiene" men avsluttet med: "Yet none gives its people the right to run their own lives."

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Slutt å syte, begynn å yte!

Hva? du tror jeg ikke yter til samfunnet?

Jeg driver en dugnads klubb for ungdommen i lokal miljøet gratis, og med ingen inngangspenger, Jeg studerer til ingeniør innenfor Fornybar Enegi, og er veldig engasjert politisk, så du kan se til å gi F med å sette folk i bås.

Bare fordi jeg ikke har noen tro på systemet slik det er i dag betyr ikke at jeg AUTOMATISK er en trygdesnylter.

Lenke til kommentar

Er du misfornøyd med stavmikseren din, kan du enten sitte hjemme og syte over at den ikke er god nok, eller du kan ta den med i butikken bytte den i en annen.

Kort sagt, du kan ikke klage på noe du ikke gjør noe med. Det handler om at du har muligheten til å endre noe til slik du ønsker. Hvis du ikke benytter denne muligheten, kan du heller ikke klage på utfallet.

Hvis du synes rejeringen gjør en dårlig jobb, og lar være å stemme eller stemmer blankt, kan du ikke klage heller, da du selv har bidratt til at noen andre ikke har vunnet.

Lenke til kommentar

Så lenge du stemmer rødt kan du klage på rødt.

Stemmer du blått, bidrar du ikke til at rødt holder posisjonen, dermed ingen rett til å klage.

Hvordan kan du klage over rødt når du selv bidrar til rødt?

Din logikk skjønner jeg ikke.

Det er jo når du stemmer annet enn rødt du bidrar til at rødt ikke har makt.

Lenke til kommentar

La oss si at man er en del av en arbeidsplass.

Man skal arbeide med et projekt i en gruppe og man velger en gruppeleder Y. La oss også si at person x ikke er tilstede denne dagen.

De som velger Y får ikke klage over gruppeleders prestasjoner. De som ønsket en annen gruppeleder får klage over gruppeleders prestasjoner. Det er det du sier, ikke sant?

Bør ikke alle ha lik rett til å klage, uavhengig av hva som førte til valg av gruppeleder?

Hva med person x? (Han representerer åpenbart de som ikke stemmer). Har han noen rett til å klage på gruppeleders prestasjoner? Han er jo tross alt en del av gruppen han også. Ifølge mange, så mangler han denne "retten".

Lenke til kommentar

La oss si at man er en del av en arbeidsplass.

Man skal arbeide med et projekt i en gruppe og man velger en gruppeleder Y. La oss også si at person x ikke er tilstede denne dagen.

De som velger Y får ikke klage over gruppeleders prestasjoner. De som ønsket en annen gruppeleder får klage over gruppeleders prestasjoner. Det er det du sier, ikke sant?

Bør ikke alle ha lik rett til å klage, uavhengig av hva som førte til valg av gruppeleder?

Hva med person x? (Han representerer åpenbart de som ikke stemmer). Har han noen rett til å klage på gruppeleders prestasjoner? Han er jo tross alt en del av gruppen han også. Ifølge mange, så mangler han denne "retten".

Om du ikke liker alternativ Y (SV) så kan du stemme X (Frp). Om du ikke liker noen av de kan du stemme Z (SP). Om du ikke har alternativer kan du stille deg selv som kandidat A (lage ditt eget parti)

Om du ikke stemmer bidrar du til ikke-endring av posisjoner.

Lenke til kommentar

Jeg tror dere overvurderer verdien av en stemme. Om jeg stemmer på det ene eller det andre partiet eller ikke i det hele tatt, har absolutt ingenting å si for hvem som havner i regjering. Når jeg skal avgjøre hvorvidt og hvem jeg skal stemme på, er det således bare et spørsmål om hva som skaper det beste utgangspunktet for debatt. Dersom noen spør meg om hva jeg stemte, og jeg eksempelvis sier at jeg stemte Frp, blir det en debatt der jeg må forsvare meg mot rasistanklager. Dersom jeg derimot sier at jeg ikke stemte fordi jeg ikke ønsker å legitimere et system som handler om å bestemme over andres liv, får vi en langt mer fruktbar debatt, der jeg kan få frem poenger som er viktige for meg. Sett i lys av dette, bidrar jeg langt mer til å påvirke samfunnet ved ikke å stemme enn ved å stemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med PelsJakob,

Dere paavirker systemet mer ved aa diskutere alternativene (og overbevise andre om deres loesning) enn ved aa legitimisere dagens system ved aa stemme.

Dette tror jeg er gyldig uansett hvor man befinner seg politisk, inkludert de som stoetter dagens politikk.

Paa den annen side foelger det IKKE derav at man IKKE boer stemme, selv om man selvfoelgelig kan la vaere i protest mot systemet.

For aa si det slik: Det er viktigere at du klager enn at du stemmer.

(Muligens derfor politikerne enten mener:

1. Om du ikke har stemt kan du ikke klage (du har ikke deltatt for aa bedre systemet) eller

2. Om du har stemt kan du ikke klage (du aksepterte systemet)

Der er flere varianter, men det som er klart er at Politikerne ikke vil at du skal klage (ie kritisere dem)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...