Gå til innhold

Du kan ikke klage hvis du ikke stemmer

Tå.

Anbefalte innlegg

Virker som halve forumet burdet sette seg inn i konseptet "toleranse".

Tuller du? Hva med alt det staten gir oss innenfor helse, utdanning, trygd, infrastruktur, subsidier og lignende? Er ikke det å "gi"? Det er slik velferdsstaten fungerer. Du gir og du får når du trenger det. Dette er bare utakknemlighet.

Forklar meg hvorfor dette er en god ting? Seriøst! Gi meg gode argumenter med basis i fornuft.

Norge ligger på topp innen HDI, så NOE må vel ha gått bra? Regner med du tenker at jeg skal argumentere for velferdsstaten? Se i USA hvordan helseordningen har vært der. De fattige har ikke hatt råd til helseforsikring. Trenger vi helseforsikring i Norge - nei.

Takket være dagens utdanningsordning kan jeg ta en utdanning GRATIS på videregående skole som ellers hadde kostet mange hundre tusen. Tror en elev på linjen jeg går på, koster rundt 100 000 kroner for staten i året. For dette er jeg takknemlig og jeg forstår faktisk at selv om jeg må betale en del til staten i form av skatter og avgifter, så kan jeg også forvente å få noe tilbake i form av andre ting.

Infrastruktur: Min personlige mening er at midler til infrastruktur generelt blir fordelt dårlig. I Oslo-området er det fantastiske veier, i hvert fall i forhold til kommunen jeg er oppvokst i. Men likevel, staten gir faktisk årlig veldig mye penger til veiprosjekter og annen styrking av struktur. Det er ikke nødvendigvis slik at staten ikke gjør noe i det hele dersom DU ikke merker noe fysisk til det.

Velferdsstaten fungerer i prinsippet veldig godt. Vi har jo tross alt verdens høyeste levestandard. Men for all del, det kan diskuteres med god samvittighet om dagens rødgrønne er det beste for Norge.

Personen jeg siterte mener at staten ikke gir NOE tilbake, og dette stemmer IKKE. Det er det jeg reagerer på!

Jeg sier ikke at Norge er kun en fryd å leve i. Det er veldig mye som kan effektiviseres og gjøres bedre. Men å komme her og si at Staten ikke gir noe tilbake blir bare for dumt å høre på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge ligger på topp innen HDI, så NOE må vel ha gått bra? Regner med du tenker at jeg skal argumentere for velferdsstaten? Se i USA hvordan helseordningen har vært der. De fattige har ikke hatt råd til helseforsikring. Trenger vi helseforsikring i Norge - nei.

Har du sett hvordan HDI måles? Grunnen til at Norge havenr på topp er på grunn av oljen, som gir oss høy BNP og at antallet som tar videregående og universitet er høyt. FNs målinger er ofte veldig svake.

HDI hadde tidligere tre måleenheter.

Levealder - Her gjør Norge det middels, men forskjellene gir lite differense. I tilegg har levealder mye med kosthold og ikke hvordan helsevesnet er.

BNP - Her gjør Norge det bra fordi vi har olje

Skoledeltagelse - Her er Norge i toppen, men det har absolutt ingenting med skolesystemet å gjøre. PISA-undersøkelser har ikke vist at skolesytemet i Norge har særlig høy kvalitet.

De la til noen ekstra måleenheter i år, ellers ville ikke Norge ha vært nummer en lenger. Det viser klart at den HDI er humbug, fordi ellers hvorfor gikk New Zèalnd fra 20plass til tredje plass? Ikke stol på noe, bare fordi det kommer fra FN. Kommer det fra FN bør du være skeptisk.

Takket være dagens utdanningsordning kan jeg ta en utdanning GRATIS på videregående skole som ellers hadde kostet mange hundre tusen. Tror en elev på linjen jeg går på, koster rundt 100 000 kroner for staten i året. For dette er jeg takknemlig og jeg forstår faktisk at selv om jeg må betale en del til staten i form av skatter og avgifter, så kan jeg også forvente å få noe tilbake i form av andre ting.

Og du kan få samme kvalitet på skolesystemet, eller enda bedre i andre vestlige land GRATIS. Grunnen til at folk går på privatskole er fordi privatskole er bedre, men det betyr ikke at deres offentlige skole er dårligere enn norsk offentlig skole. I mange land er deres offentlige skole bedre enn offentlige skoler i Norge.

Velferdsstaten fungerer i prinsippet veldig godt. Vi har jo tross alt verdens høyeste levestandard. Men for all del, det kan diskuteres med god samvittighet om dagens rødgrønne er det beste for Norge.

Men nå er Norge et oljeland, selvfølgelig har vi høy levestandar. Se på nabolandene, de har ikke spesielt høy levestandar.

Du er et typisk eksempel på nordmenn som har fått masse propaganda mot seg, og det er ikke galt at Norge er et godt land å bo i. Men hvis Norge går til helvete så vil du forsatt prøve å overbevise deg selv om Norge er ikke så ille og at selv om ..., så er da Norge et fantastisk land å bo i. Akkuratt som du gjør nå, vil du plukke ut en undersøkelse som viser at Norge er i verdenstoppen, selv om de fleste indikatorene tyder på at landet er ikke verdens beste land å bo i.

Problemet kommer når man ikke kan overbevise seg selv lenger at Norge er verdens beste land, da havner man i deprisjon, fordi hvis Norge feiler så føler man at man selv har feilet. Bare se på islenderene.

Lenke til kommentar

Men nå er Norge et oljeland, selvfølgelig har vi høy levestandar. Se på nabolandene, de har ikke spesielt høy levestandar.

Og vil ikke høy levestandard være et tegn på at vi faktisk har det bra her i landet? Norge er et oljeland - og hva så? Jeg vil frem til at vi ikke har det så dårlig som mange antyder her.

Nå tar jeg våre nærmeste naboer:

Sverige: 9. plass

Danmark: 19. plass

Finland: 16. plass

Dette i følge HDI-målingene.

Føler denne off topic-diskusjonen blir dratt litt langt her..

Lenke til kommentar

Og vil ikke høy levestandard være et tegn på at vi faktisk har det bra her i landet? Norge er et oljeland - og hva så? Jeg vil frem til at vi ikke har det så dårlig som mange antyder her.

19 plass er ikke spesielt godt. Uansett, hva er det som gjør Sverige som et bedre land enn Danmark. Er det deres lavere lønninger, deres høye kriminalitet, deres høye arbeidsledighet? HDI er ikke en god måleenhet på levestandar som jeg viste over, så slutt å bruk HDI.

Og det er greit at du mener Norge er et godt land å bo i, og at folk presenterer Norge i et dårlig lys, men måten du gjorde det på var feil. Først henviste du til HDI, og dereter sa du at Norge er et fantastisk land å bo siden vi har offentlige skoler som alle andre vestlige land i verden.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

19 plass er ikke spesielt godt. Uansett, hva er det som gjør Sverige som et bedre land enn Danmark. Er det deres lavere lønninger, deres høye kriminalitet, deres høye arbeidsledighet? HDI er ikke en god måleenhet på levestandar som jeg viste over, så slutt å bruk HDI.

Og det er greit at du mener Norge er et godt land å bo i, og at folk presenterer Norge i et dårlig lys, men måten du gjorde det på var feil. Først henviste du til HDI, og dereter sa du at Norge er et fantastisk land å bo siden vi har offentlige skoler som alle andre vestlige land i verden.

19. plass er fremdeles innenfor "Meget høy HDI".

Forstår at det jeg skrev om offentlige skoler kan misforstås.

Personen jeg siterte svarte på følgende:

"Alle tror staten "stjeler" fra oss"

Han svarte: "Det er ikke "tror", det er ett fakta"

Jeg mener at staten faktisk gir oss noe. Og er ikke gratis videregående skolegang noe staten faktisk gir oss? Om alle andre vestlige land i verden har det, er irrelevant. Faktum er at mange land ikke tilbyr gratis skolegang i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Alle tror staten "stjeler" fra oss

Det er ikke "tror", det er ett fakta

Tuller du? Hva med alt det staten gir oss innenfor helse, utdanning, trygd, infrastruktur, subsidier og lignende? Er ikke det å "gi"? Det er slik velferdsstaten fungerer. Du gir og du får når du trenger det. Dette er bare utakknemlighet.

Nei, jeg tuller ikke, og jeg foretrekker aa ikke ta imot tyvegods, medmindre det er gjennvinning av det som ble stjaalet fra meg tidligere.

Fra www.ordnett.no :

stjele stjal, stjålet; -ing (se også stjålen)

1 ta noe som hører en annen til

2 ( refl.) liste; lure

, uten å forstå hva vi får tilbake.

Dux i det minste hvirker som om han har forstaatt at Staten ikke bare gir, men ogsaa tar. Quote ser det ut som bare mottar og har derfor ikke (enda) oppdaget at Staten ogsaa tar, noe som om noen andre gjorde det samme ville bli beskrevet som tyveri, ran, utpressing, etc.

At Staten bruker endel av byttet til aa kjoepe stoette blandt folk som Dux og Quote er vel ikke overraskende ettersom staten vil kollapse om folket trekker tilbake sin stoette.

Hvorfor har du ikke flyttet til et bedre land dersom det er så fælt her i Norge?

Det har jeg forlengst gjort, kanskje "Skatte-Flyktning" burde satt de smaa graa i drift?

Vanskelig aa forstaa at noen faktisk flykter fra "arbeidernes paradis"?

Var det en vits?? Eller jobber du i Staten, i saafall er DITT liv lettere!

Livet blir enklere for veldig mange her i landet. Åpne øynene dine, les litt nyheter.

Joda jeg er klar over at der er "veldig mange" som jobber i Staten, faktisk er ett av problemene at det stadig blir fler som har et "enkelt liv".

Ja, vi faar vaare muligheter begrenset.

Feil, vi får mulighet til mye. Du høres ut som en anarkist, noe som i hvert fall ikke fungerer.

Selvfoelgelig er jeg Anarkist, dvs jeg tror det er bedre aa leve i frihet enn som en slave! Antar det ogsaa er vanskelig aa forstaa?

Foreloebig er Staten den eneste som har demostrert at den "ikke fungerer" paa tross av flere tusen forsoek paa aa faa den til aa fungere. Eller vil du si at Norge "fungerer" naa, eller noen gang har "fungert"? Hvor lenge skal dere proeve aa faa Staten til aa "fungere" foer du innser at det er en umulighet?

Naar noen fortsetter aa gjenta samme eksperimentet igjen og igjen uten aa lykkes men insisterer at det "kan" fungere om man bare justerer litt, hva tror du man boer beskrive disse "vitenskapsmennene" som om ikke gale?

Einstein:

Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Ja, det hadde vaert en enorm forbedring

Igjen, hvorfor flytter du ikke bort og lever som du vil?

Hvorfor kommer ikke Staten seg bort fra min eiendom, ettersom den er uoensket og kun ute etter aa stjele det som er mitt?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Denne tråden sporer litt av, og domineres av delvis trangsynte folk uten noen som helst form for ydmykhet. Og det er kanskje det som skiller meg fra de fleste "ekspertene" på diskusjon.no – at jeg er litt mer ydmyk. Jeg studerer økonomi på masternivå (ikke samfunnsøkonomi), og kanskje det viktigste jeg har lært er hvor lite jeg faktisk kan. Det vi diskuterer er svært komplekst og trekker på kunnskap fra så mange forskjellige fagområder, og dette bør vi ha i bakhodet.

Jeg vil også ha meg frabedt den overbærende holdningen deres, og insinuering om at vi er indoktrinerte tullinger som bare står der med lua i hånda – helt ukritiske til staten. Jeg er helt overbevist om at det er rom for forbedringer, men jeg ser kanskje ikke så svart på situasjonen som dere. Anarki er litt drøyt spør du meg.. Men jeg er heller ikke en av dem som mener å kaste mer penger på f.eks politiet og helsevesenet er den eneste løsningen – hvordan ressursene brukes er MINST like interessant som hvor mye de har tilgang på. Problemet med offentlig ansatte er at det er så jævla mange av dem, og at denne maktkonstellasjonen virker avskrekkende for politikere og ledere som egentlig burde strammet inn og effektivisert.

Camlon:

Du slakter jo HDI-ratingen totalt, men jeg tror den fortsatt kan brukes som en indikator på visse ting. F.eks: å ha høy BNP per innbygger er i hvert fall ikke negativt.

Du kommer også med masse interessant statistikk om USA, men vi misforstod hverandre litt. Det jeg sikter til er at man i USA kan risikere å stå uten helseforsikring (sånn som mange av dem gjør), eller at forsikringsselskaper tar uheldige avgjørelser ettersom full dekning ikke er hovedmålet deres (profitt er målet). Dessuten så kan jo selskapet ditt gå konkurs, uansett hvor stort det er..

Videre så kommer du med noen ganske luftige påstander om at utdanning er bedre i vestlige land. Du som er så opphengt i måling og dårlige målekriterier, hvordan måles egentlig dette med undervisningskvalitet?

Skatteflyktning:

Jeg vet svært lite om din økonomiske situasjon, men jeg antar at du var bortskjemt som barn. I dag driver du kanskje litt med selvstendig næring også? Jeg kunne gjerne kommet med flere antagelser, men dette er nok to mulige grunner til dine holdninger. Folk som blir født med nok penger klarer sjelden å se poenget med velferdsstaten, for de hadde jo klart seg bra uansett (tror de). De har naturligvis som en følge av dette færre innvendinger mot å legge ned staten og gå over til anarki – de står jo tross alt med en viss sikkerhet (les formue). Det sånne folk glemmer gang på gang er at deres formue mest sannsynlig eksisterer pga. av mulighetene som staten har vært med å legge til rette for dem. Ditt forhold til dine eiendeler helt sykt (at staten "stjeler" fra deg), og du bør faktisk moderere deg med mindre du kan bevise at din slekt var Norges første innbyggere og i den anledning har en eller annen sær eiendomsrett. Dersom du ikke kan bevise dette, så foreslår jeg at du er litt mer ydmyk og takknemlig – dine eiendeler er nemlig et resultat av flere århundrer med hardt arbeid fra både private og statlige aktører. Og har du noen gang regnet ut hva verdien av det staten gir deg tilbake i bytte for skatten du betaler? Du får nok mer enn du betaler for ;)

Og når det kommer til definisjon av å stjele så skal du vite at loven er laget av folket, og folket mener ikke at skatt er stjeling. Det er kun et mindretall gjerrige og trangsynte friker som mener det!

Endret av Dux ducis
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dux Ducis,

Lykke til med din MBA, haaper det gaar bra paa tross av situasjonen i har idag.

Du burde kanskje overveie muligheten for at indoktrinering skjer i det norske skoleverket, eller er det helt utenkelig?

Ellers bare paapeke at din beskrivelse av meg nok er feilaktig saa du faar proeve igjen.

Naar det gjelder tyveri/ran foreslaar jeg at du kikker i en ordbok etter definisjonen.

Lenke til kommentar

Denne tråden sporer litt av, og domineres av delvis trangsynte folk uten noen som helst form for ydmykhet. Og det er kanskje det som skiller meg fra de fleste "ekspertene" på diskusjon.no – at jeg er litt mer ydmyk. Jeg studerer økonomi på masternivå (ikke samfunnsøkonomi), og kanskje det viktigste jeg har lært er hvor lite jeg faktisk kan. Det vi diskuterer er svært komplekst og trekker på kunnskap fra så mange forskjellige fagområder, og dette bør vi ha i bakhodet.

Det er jeg ikke noe jeg er uenig i, men det jeg har lært av å studere forskjellige fag også økonomi. Er at noen ting er svært komplisert og noen ting er pølsevev. Generelt sett, det som forskes på og har lite med politikk å gjøre er veldig komplisert. F.eks. en ordentlig forståelse av hvordan banksystemet fungerer (noe som du selvfølgelig kan masse om) er komplisert. Det som kommer fra diverse aktivistgrupper, topppolitikere i FN og lignende kan fort vøre pølsevev. De prøvde vanntrikset ved å kalle vann dihydrogenmonoksid og det funket på klimakonferansen i Mexico. http://cnews.canoe.ca/CNEWS/Environment/2010/12/14/16543821.html

HDI er helt ubrukelig til å bestemme hvilket land som er best i verden og det trenger man ikke mye utdannelse til å forstå.

Utdannelse gir deg ofte forståelse over hva som er galt, men ikke hva som er riktig.

Du slakter jo HDI-ratingen totalt, men jeg tror den fortsatt kan brukes som en indikator på visse ting. F.eks: å ha høy BNP per innbygger er i hvert fall ikke negativt.

Det meste kan brukes til indikator på visse ting. Men det er ikke en god måte å måle hvilket land som er best i verden. Statistikken er egentlig basert på fattige land. Fordi i fattige land så kommer lav levealder av et svakt helsesystet og da er antall som går på skole veldig relevant. I rike land er ikke det relevant.

Du kommer også med masse interessant statistikk om USA, men vi misforstod hverandre litt. Det jeg sikter til er at man i USA kan risikere å stå uten helseforsikring (sånn som mange av dem gjør), eller at forsikringsselskaper tar uheldige avgjørelser ettersom full dekning ikke er hovedmålet deres (profitt er målet). Dessuten så kan jo selskapet ditt gå konkurs, uansett hvor stort det er..

Jeg sier ikke at USA er et system vi skal emulere. Har aldri forstått hvorfor det er så viktig med å ha privat helsesystem i USA. Det koster ikke en gang mindre for staten. På andre måter er andre land som Kanada, Australia, og New Zealand friere.

Men jeg bare fokuserte på hvorfor USA ikke er et godt eksempel. Det er altfor mange som bruker argumentet. USA er mer høyrevridd enn Norge. Styrer høyresiden Norge, eller om vi så fører USA-politikk så får vi USA-tilstander. Noe som er helt feil, fordi Norge er et svært homogent samfunn, mens USA er ikke det.

Videre så kommer du med noen ganske luftige påstander om at utdanning er bedre i vestlige land. Du som er så opphengt i måling og dårlige målekriterier, hvordan måles egentlig dette med undervisningskvalitet?

Det er masse internasjonale undersøkelser som viser at utdanningen er bedre i mange andre vestlige land. Og erfaringen jeg og mange andre har hatt, tilsier at det norske skolesystemet henger etter og er svakt.

Men det som sjokkerer meg mest er all propagandaen. Jeg har f.eks. møtt så mange nordmenn som er overbevist at FN har rett i alt. Og at overbefolkning vil rasere jordkloden. Men de vet ikke hvor mange mennesker FN forventer at det skal bli i fremtiden og at hvis FN har rett i alt så er overbefolkning ikke et problem. Det tyder på at folk har ikke tenkt igjennom saken, de har bare pugget det som står i bøkene. I bøkene står meningene til forfatteren som fakta, og det fører til at nordmenn blir intolerante mot andre meninger enn deres egne fordi hvis de har lært det så må det være riktig. Det synes jeg er synd og det kan hindre nødvendige forandringer.

Utenom dette, så hjelper det ikke at norsk elever er svært bråkete, lite av timen blir brukt på konstruktivt arbeid, og elevene er faglig svake.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Dux Ducis,

Lykke til med din MBA, haaper det gaar bra paa tross av situasjonen i har idag.

Du burde kanskje overveie muligheten for at indoktrinering skjer i det norske skoleverket, eller er det helt utenkelig?

Ellers bare paapeke at din beskrivelse av meg nok er feilaktig saa du faar proeve igjen.

Naar det gjelder tyveri/ran foreslaar jeg at du kikker i en ordbok etter definisjonen.

Tusen takk for den hjertevarmende lykkeønskningen! ;) Det finnes dog ingen skikkelige MBAs i Norge, men mastergradene vi har er omtrent tilsvarende.

Denne indoktrineringen må du gjerne utdype litt rundt, for mine lærere/foreleserer har praktisk talt vært livredde for å ta politiske standpunkter. Mitt ønske om å bidra til samfunnet gjennom skatter og avgifter er rotfestet dypt i samvittigheten og medmenneskeligheten min. Jeg vil at enhver nordmann skal ha det relativt bra, og jeg er ikke så respektløs at jeg klinger meg fast til det som er "mitt" og roper "tyveri, tyveri"! Stein Erik Hagen provoserer meg noe så forferdelig når han snakker om hvor forferdelig det er å drive næringsvirksomhet i Norge, men han glemmer kanskje at staten sørger for at bedriftene hans har kanskje VERDENS BESTE rammevilkår. Norge er et marked som renner over av penger og betalingsvillighet, sammenlignet med verden.

Mitt poeng var at folket er de som har laget ordene, og at hva som rettslig ansees som tyveri avhenger av folket.

Endret av Dux ducis
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for den hjertevarmende lykkeønskningen! ;) Det finnes dog ingen skikkelige MBAs i Norge, men mastergradene vi har er omtrent tilsvarende.

Kjenner ikke noe saerlig til de norske alternativene. Selv tok jeg min ute.

Denne indoktrineringen må du gjerne utdype litt rundt, for mine lærere/foreleserer har praktisk talt vært livredde for å ta politiske standpunkter.

Idag er det vel kjent at man drev religioes inndoktrinering i den norske skole tidligere, dog mens man drev med denne aktiviteten var dette ikke annerkjent som "inndoktrinering". Tilfellet er det samme idag.

Fagene du boer kikke kritisk paa er samfunnsfag og historie. (Makro-economics paa det nivaa du befinner deg naa er saerdeles relevant aa kikke kritisk paa)

At dine laerere er redde for aa ta politiske standpunkter kan vaere ett tegn paa selvsensur. Men i alle tilfeller er det ikke de som setter pensum paa lavere nivaaer, det er det staten som gjoer.

Mitt ønske om å bidra til samfunnet gjennom skatter og avgifter er rotfestet dypt i samvittigheten og medmenneskeligheten min.
Ingen oensker aa bruke vold (eller trusler derav) for aa hindre deg i aa gi dine penger og tid til Staten om du oensker det, saa hvorfor stoetter du bruken av vold (eller trusler derav) mot de som ikke oensker aa gi sine penger og tid til staten?

Jeg vil at enhver nordmann skal ha det relativt bra, og jeg er ikke så respektløs at jeg klinger meg fast til det som er "mitt" og roper "tyveri, tyveri"! Stein Erik Hagen provoserer meg noe så forferdelig når han snakker om hvor forferdelig det er å drive næringsvirksomhet i Norge, men han glemmer kanskje at staten sørger for at bedriftene hans har kanskje VERDENS BESTE rammevilkår. Norge er et marked som renner over av penger og betalingsvillighet, sammenlignet med verden.

Tja, de vilkaarene er saa bra at jeg har valgt aa flykte fra det paradiset.

Mitt poeng var at folket er de som har laget ordene, og at hva som rettslig ansees som tyveri avhenger av folket.

Saa det er ett spoersmaal om hvor mange som er med paa tyveriet?

Om jeg tar sykkelen din (uten lov) saa er det tyveri, men om jeg kommer med en kompis og vi tre gjoer en avstemning foer jeg tar sykkelen din saa er det plutselig OK (og ulovlig aa motsette seg at jeg tar sykkelen)?

Lenke til kommentar

1: Jeg fikk fortsatt ikke noe konkret eksempel på hvordan staten "lurer" oss.. Vet du hva jeg tror? At du og likesinnede gjør hva som helst for å skatte mindre - for eksempel å plante løgner om det norske skolesystemet, eller å kalle oss samvittighetsfulle borgere for indoktrinerte tullinger (i håp om at vi skal ta oss nær av det og endre mening).

2: Din vurdering av rammevilkårene i Norge er nok svært mangelfull, så det er godt mulig at du har flyktet fra paradis uten å være klar over det. Du angrer tydeligvis på ditt valg om å å bli skatteflyktning ettersom du engasjerer deg så mye i gamlelandet fortsatt. Hvis det er så utrolig ille så foreslår jeg at du setter i gang med å nyte det mye livet ditt i paradis!

3: Eksempelet ditt med sykkeltyveri viser hvor hjelpeløs du er i denne diskusjonen. Du snakker om en skatteflyktning (eller "skatteallergiker") og de to kompisene hans på stjelerunde, mens jeg snakker om en hel nasjon (les: flere millioner). Stor forskjell!

Videre så vil jeg si at staten handler i tråd med legalitetsprinsippet når de krever inn skatt, og at skatt faller utenfor definisjonen av å stjele fordi folket har bestemt det. Stortinget (den lovgivende makt) har sin fulle rett til å gjøre om på dette. Inntil det skjer så må gjerrigknarkene finne seg i hvordan folket har bestemt at landet skal fungere. Dessuten er jeg rimelig sikker på at hvis de i et lite øyeblikk slutter å høre på lommeboken sin, så forstår de hvorfor vi betaler skatt, og setter pris på alt staten har gjort for dem (effektivisering av statens drift er en annen sak - en reell sak).

Endret av Dux ducis
  • Liker 2
Lenke til kommentar

2: Din vurdering av rammevilkårene i Norge er nok svært mangelfull, så det er godt mulig at du har flyktet fra paradis uten å være klar over det. Du angrer tydeligvis på ditt valg om å å bli skatteflyktning ettersom du engasjerer deg så mye i gamlelandet fortsatt. Hvis det er så utrolig ille så foreslår jeg at du setter i gang med å nyte det mye livet ditt i paradis!

Det går ann å engasjere seg i hjemlandet uten å angre på at man har flyttet og ikke nyter hvert øyeblikk. Han har sikkert forsatt et sterkt forhold til sitt hjemland og da er det naturlig å engasjere seg i sitt eget hjemland. Jeg engasjerer meg her, men angrer ikke et sekund på å ha flyttet.

Lenke til kommentar

Et kort innspill bare: å stemme blankt vil si at man ikke vil velge mellom X antall dårlige valg. Hvis nok folk stemmer blankt, er det tydelig at partiene ikke gjør det riktig.

PS: Veien til det perfekte er ikke målet til ett eneste politisk parti. De spiller bare etter velgere. Det er nemlig spillet de spiller, de som virkelig vil gjøre en forskjell gjør det selv istedenfor å vente på at lover, regler og statsbudsjett skal løse alle problemene, for det er det eneste regjeringen kan påvirke.

PS2: Alle skatter og avgifter fører til at vi har gratis helsesystem, forsvar, politi, brannvesen, biblioteker, skoler, videregående skoler, høyskoler, universiteter, skolebøker, nærmest gratis privatist-eksamener (350kr per fag istedenfor 180 arbeidsdager for 6 fag), veier, strømnett, vann og avløp, internett, telefon, busser, flyplasser, tog, trikk, gamlehjem osv. Det er ingen andre sin feil om du ikke bruker biblioteket eller skolesystemet osv nok til at du føler at det er verdt det. At vi får pensjon når vi er gamle, sykepenger når vi er syke osv, er også pga skatt. Den sikkerheten man har fra dette, å vite at man ikke blir hjemløs hvis man blir syk eller lignende, er noe jeg godt kan betale skatt for å ha. Bare rett og slett det å ha gratis skole, noe som gir alle en sjanse til å gjøre noe stort med livet sitt, er en utrulig stor verdi for landet.

Endret av RonnyW
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1: Jeg fikk fortsatt ikke noe konkret eksempel på hvordan staten "lurer" oss.. Vet du hva jeg tror? At du og likesinnede gjør hva som helst for å skatte mindre - for eksempel å plante løgner om det norske skolesystemet, eller å kalle oss samvittighetsfulle borgere for indoktrinerte tullinger (i håp om at vi skal ta oss nær av det og endre mening).

1. Tror ikke du trenger meg for aa finne eksempler paa hvordan Staten lurer deg. Sjekk partiprogrammet av regjeringspartiene fra noen aar tilbake.

2. Jeg gjoer ikke "hva som helst" for aa unngaa a bli bestjaalet (eller beskattet som dere statister foretrekker aa kalle det). Cost-Benefit analysis!

3. Jeg har ikke plantet loegner, og det aa ha blitt indoktrinert forutsetter ikke at du er en "tulling"

Jeg angrer slett ikke, hvorfor skulle jeg det?

Syns du jeg er engasjert i "gamlelandet"?

3: Eksempelet ditt med sykkeltyveri viser hvor hjelpeløs du er i denne diskusjonen. Du snakker om en skatteflyktning (eller "skatteallergiker") og de to kompisene hans på stjelerunde, mens jeg snakker om en hel nasjon (les: flere millioner). Stor forskjell!

Hvor mange maa slaa seg sammen for at det blir OK aa stjele?

10?

100?

1000?

10000?

100000?

1000000?

Videre så vil jeg si at staten handler i tråd med legalitetsprinsippet når de krever inn skatt, og at skatt faller utenfor definisjonen av å stjele fordi folket har bestemt det. Stortinget (den lovgivende makt) har sin fulle rett til å gjøre om på dette. Inntil det skjer så må gjerrigknarkene finne seg i hvordan folket har bestemt at landet skal fungere. Dessuten er jeg rimelig sikker på at hvis de i et lite øyeblikk slutter å høre på lommeboken sin, så forstår de hvorfor vi betaler skatt, og setter pris på alt staten har gjort for dem (effektivisering av statens drift er en annen sak - en reell sak).

1. Hva er "legalitetsprinsippet"?

2. Slaa opp i ordboken under ran/tyveri saa vil du finne at ordene ikke har endret betydning, paa tross av hva du mener "folket" har bestemt

3. Hvor fikk Stortinget denne "fulle rett"?

4. Staten er og blir ineffektiv og kan ikke kjoeres effektivt (ie det er oensketenkning aa tro noe annet)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Innledningsvis vil jeg si at du beviser akkurat hvor moralsk tvilsomme mange av dere 'skatteallergikere' er ved å kalle regjeringen for løgnere (for det er vel det du EGENTLIG gjør?). I samme slengen beviser at du er med på å plante løgner bare for å skatte mindre - regjeringen har nemlig oppnådd en hel del. Hadde du bodd i Norge og fått med deg debatten på NRK i går så hadde du sett hvor godt Jens forsvarte den økonomiske politikken sin ved å fremlegge positiv statisikk, og enhver oppegående person så at Siv og Erna ikke kunne gjøre annet enn å jatte med. Nå skal det sies at politikk er ikke det samme som magi, dvs. at ting tar tid. Norge blir ikke perfekt på noen få år.

Du insisterer på å bruke ordbøker, og da kan du vel like gjerne slå opp 'skatt' og 'beskatning' (slå opp legalitetsprinsippet også). Det er ikke stjeling. Hvis jeg husker rett så er du en anarkist, og dette forklarer din holdning til skatter og avgifter. Nå er det engang sånn at vi har et demokrati hvor folket har bestemt at vi skal ha et vist statlig tilbud, og at alle skal bidra til dette etter evne. Din påstand om at staten er og blir ineffektiv er SVÆRT arrogant. Jeg tror, foreløpig, at den kan være effektiv dersom vi får kuttet av litt dødt kjøtt og styrt litt strengere og mer målrettet.

Tror du at anarki vil gi gjøre livene til folk så utrolig mye bedre? Det kan fort bli veldig mange ofre som står helt uten hjelp dersom privatpersoner ikke har noen incentiver for å hjelpe dem, og staten ikke eksisterer (og kan derfor ikke hjelpe dem).

PS: Ditt engasjement i "gamlelandet" er i hvert fall betydelig her på forumet..

Lenke til kommentar

Hm, anarki, en verden uten vann og avløp, elektrisitet, veier, skoler, internett og all kommunikasjon (utenom håndlevert), sykehus (om du ikke betaler egne doktorer gjennom skoler og på arbeidsplassen), lover og regler (alle kan ta alt du har uten at du kan gjøre annet enn å skyte tilbake). I et anarki vil du måtte lage dine egne grønnsaker, avle dine egne dyr, hente vann, tømme utedassen, lage byggematerialer til ditt hjem, bygge ditt hjem, forsvare ditt hjem osv, hele livet.

Du vil ikke tjene nok penger ved siden av alt dette til at du vil tjene på å ikke betale skatt. Prosenter av noe er bedre enn 100% av ingenting.

EDIT: @ skatteflykningen btw.

Endret av RonnyW
  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.frp.no/no/Vi_mener/Valg_2009_-_Kampanjer/VG-annonser/Du_kan_ikke_klage_hvis_du_ikke_stemmer_-_13_september/

Har i en stund lurt litt på dette utsagnet her og jeg forstår det ærlig talt ikke. Eller jo, jeg "forstår" det, men det gir jo egentlig ikke noe mening.

Dagens samfunn:

Vi har X antall partier, la oss for enkelhetskyld si 5.

Det er valg og du stemmer ikke. Det er nå legitimt for de som stemte å påstå at du nå har "mistet" retten til å klage.

La oss redusere antall partier til 4. Fremdeles legitimt å si at du ikke kan klage

La oss redusere antall partier til 2. Jeg regner med at det fremdeles er legitimt å si at du ikke kan klage.

La oss for ordens skyld redusere antall partier til 1. Ja, dette er fremdeles et "demokrati", bare synd ingen andre partier stilte med lister.

Igjen valgte du å ikke avgi stemme, du kan av ukjente årsaker fremdeles ikke klage. Eller jo du kan klage, men siden du ikke stemte så har klagen null verdi. Makes perfect sense! Avgi stemme eller hold kjeft? Fantastisk budskap.

Hva er det jeg går glipp av her?

Folk kan si man ikke kan klage alt de vil, men jeg klager allikevel - hva faen skal de gjøre med det?

Selvfølgelig framsettes ikke "du har ikke noen rett til å klage" - som et analytisk argument. Det er et uttrykk for enkle hjerners måte å ventilere harme på. Dumme folk, med andre ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...