idamwil Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 På hvordan oppvekstmiljøet kan påvirke om barnets behov blir tilfredsstilt tror jeg det handler om sosiale problemer som rus, barnemishandling, omsorgsvikt, skilsmisser, drålig økonomi, mobbing osv. Hva tenker dere om dette? Lenke til kommentar
Eaglenes Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 På hvordan oppvekstmiljøet kan påvirke om barnets behov blir tilfredsstilt tror jeg det handler om sosiale problemer som rus, barnemishandling, omsorgsvikt, skilsmisser, drålig økonomi, mobbing osv. Hva tenker dere om dette? Ja. Som det står i boka, så tilbringer man en mye større del av livet på skolen nå, enn for 1-2 genrasjoner siden. Men barn som kommer fra ressurssvake hjem (foreldre med lav utdanning for eks), får ikke tilfredsstilt behovene på samme måte som andre. For noen ender dette opp med å danne gjenger, der de da tilfredsstiller behovene på andre måter. For eks skulking, røying, drikking, sekusalitet ol. Mye av dette står i boka, og dermed så stemmer det du tenkte. Altså hvis man ser det utifra Maslows behovshierarki (som jeg tror er viktig og ha med), så får barn som kommer fra et dårlig oppvekstmiljø og gjør det dårlig på skolen, de får tilfredstilt de fleste av behovene i pyramiden i for eks. en gjeng. Hmm, kanskje dårlig formulering men Lenke til kommentar
marianor Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Hei alle sammen! Glad jeg fant denne tråden, for jeg har også eksamen i det samme imorgen!:S Var på bibliotket isted og fikk lånt noen bøker, bla. en bok som heter "barnekonvensjonen". Der står alle punktene detaljert forklart. Lånte også noen andre bøker som generelt handler om barns oppvekst i norge. Tror dere ikke det holder? Eller er det meningen at man skal sitte hele forbredelsesdagen og svette for å få en bra karakter? Lenke til kommentar
Eaglenes Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Det hjelper ikke å ha 1000 sider med kilder, hvis du ikke vet hva som står der. Du er nødt til å sette deg godt inn i det, du har ikke tid til å lese over og finne ut av stoffet på eksamen Lenke til kommentar
marianor Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 vet jo sånn ca, men det kan vel ikke være meningen at man skal pugge heller Lenke til kommentar
Eaglenes Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Nei trenger jo ikke pugge når man kan ha det med på eksamen Men jeg kan tenkte meg det står veldig mye urelevant for eksamen i en hel bok, så da ville jeg plukket ut det stoffet som er relevant i forhold til det tema og veiledningsoppgavene vi har fått, istedenfor å gjøre det imorra. Var selv på biblioteket ista for å se om de hadde den boka, men dessverre =( Lenke til kommentar
Nimenoz Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Noen som vet hvor lang tid det tar før vi får karakteren? Da jeg pratet med eksamenskontoret i Buskerud, sa de at karakterene vil foreligge i begynnelsen av januar. Husker ikke om frøkna kom med en eksakt dato eller ikke. Lenke til kommentar
Nimenoz Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Unnskyld dobbelpostinga, men her er en veldig informativ side om alt som omhandler foreldrepenger. Regner med at en del av dette kan komme godt med under eksamen. NAV Endret 2. desember 2010 av Nimenoz Lenke til kommentar
TheGreatClaw Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Nå gikk det plutselig veldig treigt, eneste jeg er ganske usikker på nå (er noe usikker på alt egentlig) er den barnekonvensjonen. Ser ikke mye annet å gjøre enn å finne ut hva som er økonomiske, kulturelle og sosiale rettigheter. Lenke til kommentar
Nimenoz Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Enig, TheGreatClaw. Så da ser jeg mitt snitt til å foreslå følgende: Mita kom med noen gode punkter til barnekonvensjonen, og jeg er også enig i de fleste av disse. Om folk også kunne kommet med ulike innspill så vi kommer frem til et konsensus, så er sjansense større for at alle får rett. Lenke til kommentar
jonlajoie Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 I følge Sosialkunnskaps boken av Fokus så er "de sosiale, økonomiske og kulturelle rettighetene det vi i Norge forbinder med de store velferssektorene innenfor velferdsstaten: helsesektoren, trygdesektoren, sosialsektoren og utdanningsektoren." Med det i bakhodet går jeg ut i fra at f. eks: 9. Barnet skal leve sammen med sine foreldre, hvis det har det godt der. Ellers skal staten hjelpe barnet med å finne et annet hjem. 23. Et funksjonshemmet barn har rett til hjelp til et godt liv. 28. Alle barn har rett til å gå på skole og få utdanning. Grunnutdanningen skal være gratis. 31. Alle barn skal ha fritid, tid til å leke og til å delta i kulturlivet. blant noen, er gode eksempler på økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter. Noen som har noen tanker angående det? Lenke til kommentar
chrissss Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 noen som har linker de vil dele? Lenke til kommentar
Biggies Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Hei! Har noen av dere sett for dere hvordan dere vil bygge opp oppgaven? Hva dere vil starte med å skrive om osv? det er det jeg har holdt på med idag + funnet kilder så klart. er det noen som vet hvor mange sider besvarelsen må være på? synes oppgaven er altfor åpen og det gjør at det er mye vanskeligere. for nå er det allslags man kan trekke inn. fysj Lenke til kommentar
jonlajoie Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Har du faktisk fått oppgaven? Jeg har hatt fem skriftlige eksamner som privatist de siste to ukene, bare samfunnsøkonomi der jeg hadde forberedelsesdel, og der var det ikke nødvendig å stresse så mye. Jeg fant artikler og informasjon om det de ba meg om, og brukte den informasjonen til å støtte under det jeg skrev om på eksamen. Lenke til kommentar
Eaglenes Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 nei vi har ikke fått oppgavene som Biggies sa, men bare tema. Derfor er det også ganske åpent, Biggies. Og vet jo heller ikke hva vi skal starte med å skrive, spørs helt på oppgaven. Forøvrig så fant jeg på udir sine nettsider, et dokument fra sosialkunnskapeksamen i 2008 tror jeg det var, der stod det 6 sider på pc som MAKS (times new roman 12, 1.5 linjeavstand), og 8 håndskrevne sider, som maks! Lenke til kommentar
Maria_U Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Heihei! Jeg har også denne eksamenen imorgen. Jeg sliter litt med å finne et enkelt svar på det her med foreldrepenger... husker å ha hørt noe om det i nyhetene osv, men hukser ikke helt hva jeg har hørt og hvor jeg har hørt det. Vil veldig gjerne ha noen konkrete svar eller bra artikler hvis dere har, har allerede sjekket ut dem dere har postet her Btw denne hjalp meg litt: http://www.nav.no/page?id=328 Lykke til!! Edit: så ikke at noen hadde postet denne linken før! Dumt av meg. Men er forresten enig med dem som sier vi ikke må stresse så mye... det går som det går, og går det ikke som det går, da går det som det går Greit å ha med en del kilder og sånn, som man kan gå igjennom imorgen når man sitter der og skal skrive. Men ikke noe vits i å begynne skrivinga allerede nå før vi har fått oppgaven. Endret 2. desember 2010 av Maria_U Lenke til kommentar
LotteZach Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Nå har jeg vært på biblioteket å lånt med meg en haug med nyttige bøker til imorgen. Damen som hjalp meg var ekstremt hjelpsom! Merker jeg er mye mer klar nå, enn før jeg var der. Lykke til imorgen alle sammen!!!! Lenke til kommentar
LotteZach Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 For dere som er litt usikker på kildebruk, fant min snille storebror denne til meg; http://www.bi.no/BibliotekFiles/_nedlastingsfiler/Sitering%20og%20referanse/Kildebruk%20og%20referanseteknikaug2010.pdf og en annen fin (veldig mye stoff) kilde. http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200104/01/index.html 1 Lenke til kommentar
CAMMOL Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Hei, er det noen som har noen bra kilder å dele, om hvilken betydning de foresatte har i sosialiseringen? Det står mye bra i læreboken, men lurer på om noen av dere andre har noe bra å komme med? Lenke til kommentar
Maria_U Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 HEI ! Jeg har også den eksamenen i morgen, men synes det er vanskelig å vite hvor jeg skal starte. Spesielt i forhold til det første og siste punktet. Føler egentlig at nesten alle punktene i konvensjonen går på økonomi, kultur og det sosiale. Hva tenker dere om den? Når det gjelder det første punktet under tema, skjønner jeg ikke hva de vil fram til ? Har lest gjennom de dokumentene dere har linket til, men ser ikke det store bildet og hva de ønsker at vi skal fokusere på her. Man må jo trekke det opp mot oppvekst og. Hva er best for barnet ? .. Hei Runa. Jeg tenkte akkurat det samme som deg da jeg svarte en annen rett over her, at jeg føler også alle punktene går under økonomiske, sosiale eller kulturelle rettigheter. Jeg er også veldig usikker på hva de vil vi skal gjøre eller finne ut av her Hva tror dere om barnekonvensjonen, og hvilken rettigheter som er økonomiske, sosiale og kulturelle? Når det gjelder barnekonvensjonen så lurer jeg på det samme. Alle punktene går jo under enten økonomiske, sosiale eller kulturelle rettigheter Veldig mange punkter går jo under sivile og politiske rettigheter også da. Det stemmer. Men hvis vi skal holde oss til hva de faktisk spør om, så er det kun økonomiske, sosiale og kulturelle rettighetene Fra boka Fokus sosialkunnskap; ” De sivile og politiske rettighetene dreier seg om retten til frihet fra statlig tvang og statlige overgrep, mens de økonomiske, sosiale og kulturelle rettighetene (velferdsrettigheter( mer dreier seg om frihet til noe.” Syntes fortsatt det er litt vanskelig å definere hvilke artkler som hører under de rette kategoriene, noen innspill? Jeg tror nr 7,8,9,15,17,23,24,29,31 og 31 i (den forenklet utgaven av barnekonvensjonen) er økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter. =) Jeg føler det er et så vidt etma at nesten alle gjelder..stress! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå