Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

løsning på mageproblemer? kutte ut brødbakst?

steinrawr

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har det siste året hatt trøbbel med magen. Ikke så mye at det plager meg veldig, men dog irriterende! Jeg er 1.84, veier 100kg, er 20 år. Magen min er oppblåst, og jeg har mye tarmgass. Avføringen min er klumpete, halvbløt og seig, har ofte litt problemer med å få ut den siste klumpen eller resten når jeg tømmer meg.

Jeg trener lite.

Spiser mye grovt brød og brødbakst, egg, forskjellige oster, kylling, elgkjøtt, farsemat, potet og ris.

Før var det skikkelig ille, men da drakk jeg enorme mengder med melk. I dag får jeg mye tarmgass og helt bløt avføring av å drikke melk. Typiske tegn på laktoseintoleranse eller problem med å fordøye homogenisert/pasteuriserte melkeprodukter.

fra da til nå har jeg spist fiberrik mat for å få bukt med problemet, siden det bare ble redusert, og ikke forsvant.

Nå lurer jeg på om det kanskje er brødbakst/hvete i seg selv som er problemet. Er i hvertfall villig til å teste ut uten hvetebakst frem til jul, men hva skal man da spise til frokost, lunsj og kvelds?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ha glutenallergi, det er jo i alt melet i brød. Prøv å kjøpe glutenfritt brød og se om de hjelper. Ellers har Nycomed sånne tabletter som tilsetter masse snille bakterier i magen for å hjelpe mot oppblåsthet. Se etter Proactiv på apoteket, det funker for meg hvis jeg raper og promper mye.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ingenting slår egg og bacon til frokost, kjørte det selv halvannen måned uten inntak av melprodukter (lavkarbo kur).

Når jeg da startet å spise melprodukter igjen, fikk jeg mange av de samme problemene du nevner.

Egg og bacon holdt meg også mett mye lenger enn brød, smaker 10x bedre og er ikke så mye jobb å lage som mange mener.

I tilegg gikk jeg ned 10 kg ved å kutte ut all gjærbakst/melprodukter, noe jeg ikke hadde noe imot.

Lenke til kommentar

Flott å høre! Tror jeg skal kutte ut brødprodukter en liten stund, eller hvertfall spise minimalt av det!

Brød er jo det beste jeg vet, så dette kan bli interessant!

Fikk et tips en annen plass. Regelmessig mosjon hjaper til på fordøyelsen. Litt mer beveglse kunne være nok til å bli kvitt plagene. Kan ikke akkurat skryte av at jeg er veldig aktiv, men dette er forsåvidt en ideell grunn til å få pumpa igang...

Lenke til kommentar

Før du kutter brød, prøv å drikk biola. Har hatt lignende problemer med magen som deg i flere år, skikkelig dårlig i magen av melk og diverse melkeprodukter. Trodde jeg var laktoseint...rant.

For en måneds tid siden tenkte jeg at jeg skulle prøve biola (de gode bakteriene). Drikker et glass med blåbærsmak hver kveld før jeg legger meg, og det har hjulpet veldig mye. Har ikke hatt verken løs avføring eller mageknip på lang tid nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...