Sharp Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 I Trondheim har vi en situasjon jeg syns er litt snedig. Olav Tryggvasons gate gjennom sentrum er en vanlig gate uten forkjørsregulering. De aller fleste kryss er lysregulerte, så man slipper som regel tenke så mye over vikeplikt. Et unntak er Krambugata, her er det ikke lysregulert, altså vanlig vikeplikt fra høyre. Det jeg ikke helt forstår, er neste gate som krysser Olav Tryggvasons gate, Kjøpmannsgata. Her er det lysregulert, samtidig som det er plassert vikepliktsskilt oppå lysstolpene for trafikken fra Kjøpmannsgata. Men Olav Tryggvasonsgate er ikke forkjørsveg, og det er heller ikke skiltet med forkjørsskilt! Er det i henhold til normalene å gi trafikken på sidevegen vikeplikt, uten at dette fremkommer på noe vis på hovedvegen? Den eneste måten å oppdage at man kan kjøre rett gjennom krysset på da er jo å se baksiden av vikepliktsskiltet oppå lysstolpen, noe jeg tror de færreste ser med det første. Flere som har sett dette praktisert? Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Dette har jeg faktisk ikke lagt merke til. Jeg antok Olav Trygvasons gt var forkjørsvei jeg! Spesielt siden den er en del av E6.. Spesielt merkelig er mangelen på vikepliktskilt i Krambugata, for for meg ville det gitt mer mening med skilt der, enn å fjerne de i Kjøpmannsgata. Grunnen til at de har gjort det slik kan jeg tenke meg er mulighet for kollektivtrafikk å komme seg ut i Olav Trygvason hvis lysene skulle streike eller når de blinker gult på natterstid. Trafikkflyten på natten vil jo øke betraktelig til kollektivtrafikkens fordel med dette systemet, sett at det er mye trafikk i Olav T. gt. Men om folk ikke vet at de har vikeplikt for høyre i Olav Trygvason er man jo like langt uansett. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 (endret) Dette er noe som brukes iblandt, men det burde da være skiltet før med skilt "Forkjørskryss" på den kryssende veien: Hvis ikke et slikt skilt står der vil det fort bli veldig forvirrende for trafikken i andre retninger om hvem som har vikeplikt. På en annen side burde kanskje noen lyskryss vært skiltet med vikepliktskilt i alle innkjøringer, siden uansett det er veldig mange som ikke skjønner hvordan de skal kjøre når lyskrysset er ute av drift (pang... pang... pang.... .... pang..). Endret 3. desember 2010 av gxi 1 Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 4. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2010 Dette har jeg faktisk ikke lagt merke til. Jeg antok Olav Trygvasons gt var forkjørsvei jeg! Spesielt siden den er en del av E6.. Spesielt merkelig er mangelen på vikepliktskilt i Krambugata, for for meg ville det gitt mer mening med skilt der, enn å fjerne de i Kjøpmannsgata. Hvis du ser på skiltene så kan du legge merke til at E6 ikke går gjennom Trondheim lengre Omkjøringsvegen er E6, tidligere E6 gjennom sentrum er blitt kommunal veg, mens Nordre avlastingsveg og Innherredsveien er blitt Rv706. Grunnen til at de har gjort det slik kan jeg tenke meg er mulighet for kollektivtrafikk å komme seg ut i Olav Trygvason hvis lysene skulle streike eller når de blinker gult på natterstid. Trafikkflyten på natten vil jo øke betraktelig til kollektivtrafikkens fordel med dette systemet, sett at det er mye trafikk i Olav T. gt. Men om folk ikke vet at de har vikeplikt for høyre i Olav Trygvason er man jo like langt uansett. Olav Trygvasons gate / Kjøpmannsgata er et av kryssene som ikke blinker gult om natta, dessverre. Det er vel litt for uoversiktlig muligens. Tror de fleste som kjører buss i Trondheim uansett ikke er klar over vikepliktsskiltet ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå