kalles Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Hei! Håper noen kan gi meg litt input til følgende problemstilling: På oppdrag fra bedrift A har jeg laget en webbasert saksbehandlingsløsning. Har tatt betalt per time gjennom mitt enkeltpersonsforetak. Utviklingen har skjedd ved at de har kommunisert sine ønsker og behov, og så har jeg utviklet funksjonaliteten på den måten jeg mener er riktig for å dekke disse behovene. Pris har landet på omtrent 200000 kr. Situasjonen er nå at bedrift B har fått høre om systemet, og tatt kontakt med ønske om å ta det i bruk. Bedrift B opererer i samme bransje, men ikke i samme segment. De er ikke, og vil heller ikke, komme i konkurransesituasjon med hverandre. Har ikke signert noen kontrakter med selskap A, og rettighetsspørsmål/eieforhold er ikke avklart, utover at vi midtveis i utviklingen ble enige om at dette må vi avklare. Jeg sa da at jeg ser på min kildekode som mitt åndsverk. Deres respons var at de ikke ønsker at konkurrentene tar i bruk systemet, men at de heller ikke har noen problemer med at jeg tjener penger på det. Ønsker å spille med åpne kort og opptrå korrekt og moralsk, så har informert bedrift A om henvendelsen fra bedrift B, og sagt jeg håper vi kan komme fram til en løsning alle er fornøyde med. F.eks. kan jeg tilby meg å skjerme meg helt fra å jobbe med kunder innenfor bedrift A sitt segment, gi dem rabatter og mer omfattende support pga stordriftsfordeler på drift/vedlikehold osv. Har tro på at vi kan komme fram til noe. Men vil uansett gjerne vite litt om hva som er jussen i dette når vi ikke har avklart noe skriftlig og heller ikke har diskutert dette nærmere. Sentrale spørsmål: Hvem har rettighetene til kodelinjene? Hvem har hvilke rettigheter til å bruke og selge systemet? Håper noen opplyste kan gi meg noen betraktninger her! =) Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg vil tro det er deg. Kodelinjene er jo verktøyet ditt som du bruker i ditt virke. Kodelinjene er jo noe du benytter til alle bedriftene du yter din tjeneste til. En baker som baker kneipbrød til Rema må jo ha lov til å lage boller til Rimi? Selv om deigen har hevet seg på samme temperatur? La oss si at det det er 20 ulike firmaer du hjelper. Skal du ta være tvunget til å ulik koding i programmene til alle firmaene? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg vil tro det er deg. Kodelinjene er jo verktøyet ditt som du bruker i ditt virke. Kodelinjene er jo noe du benytter til alle bedriftene du yter din tjeneste til. En baker som baker kneipbrød til Rema må jo ha lov til å lage boller til Rimi? Selv om deigen har hevet seg på samme temperatur? La oss si at det det er 20 ulike firmaer du hjelper. Skal du ta være tvunget til å ulik koding i programmene til alle firmaene? dette blir mer som å lage kneipbrød på spesialbestilling fra Rema og så få henvendelse fra Rimi om de samme kneipbrødene. for meg er dette veldig diffust faktisk, ja det er du som har laget programmet, men du har gjort det på oppdrag for en kunde som har gitt deg tilbakemeldinger om produktet slik at det kan bli bedre for dem.. jeg vil tro at bedriften du har utviklet for nok kan få eierskap over det ferdige produktet like enkelt som du som utvikler kan det. er det ikke på grunn av slike situasjoner man har kontrakter om eierskap av programvare? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå