Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Uforklarlig" oppstartsproblem !

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har følgende problem:

Min stasjonære pc slo seg plutselig av. Når jeg starter den på nytt står det:

cd room boot priority... no medium.

Ntldr missing...

Jeg fjerner ekstern harddisk og forsøker igjen, hvorpå det står noe sånt:

CD-ROM Boot Priority ..No Medium

Reboot and Select proper Boot device

or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key.

Jeg bruker windows 7. Pcen er kun noen månder gammel. Før dette har den ved to tilfeller "kræsjet" uten forvarsel og gitt meg bedskjed om å restarte. Har filer på harddisken jeg nødig mister, derfor kvier jeg meg for å reinnstalere.

Noen som har noen ide om hva jeg bør foreta meg?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville tatt en tur innom BIOS , og sjekke opp bootrekkefølge.

Den må være satt opp til å boote ifra den disken, OS'et er installert på.

Det at data'en plutselig slår seg av , kan det være mange årsaker til.

Kanskje en kabel er løs ?

Endret av johome
Lenke til kommentar

Heller vel mot at cd rom er satt som førsteprioritet i Bootrekkefølgen i Bios.

Hadde selv dette problemet for ikke så lenge siden. Gikk inn på Bootpriority i Bios Satt hardisk som førsteprioritet. Og cd rom som andreprioritet. Det løste problemet for meg.

Lenke til kommentar

Ja, har vært innom Bios og det så ut til å stemme. Problemet ser imidlertid ut til å være at den ikke alltid finner harddisken. Dette baserer jeg på at den av og til ikke dukker opp i bios og at feilsøkingen noen ganger hevder at intet OS er innstalert. Har brukt repair-funksjonen som (på ørttene forsøk) løste problemet. Alt funket greit i et par timer, før det gjentok seg.

Jeg skal forsøke å boote med linux og se om jeg kan få lagret det jeg trenger eksternt. Deretter prøve å reinstalere windows.

Slik jeg ser det er enten problemet enten en feil i windows eller en fysisk feil ved tilkoblingen til harddisken. Jeg har aldri satt inn en harddisk, men den ser ut til å sitte greit.

Hva tror dere??

Har forøvrig fått ti tusen forskjellige feilmeldinger nå.

Disk read error, står det nå hver gang jeg skrur på.

Lenke til kommentar

Takk for forslag, men jeg har prøvd å reparere et utall ganger. Av og til funker det, men da gjenntar problemet seg raskt etter jeg får boota. Niks, den er ikke gammel og jeg har prøvd reprasjonverktøyet til windows masse mange ganger.

Kommer som regel inn etter litt knoting, men plutselig får jeg blåskjerm noen sekunder fulgt av restart og samme feilmeldingsmaset igjen. Jeg har fått berget noen filer, men også dette bilr avbrutt av feil eller at jeg (angivelig vel og merke) avbryter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...