sisk2105 Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 (endret) Hei Jeg har lenge hatt lyst på ett diagonalt fisheye objektiv, men har prioritert mer vanlige objektiver over ett slikt moroobjektiv. Jeg har ett Canon EOS 550d. Først så jeg en del på sigma sitt 10mm F2.8 EX DC HSM Fisheye . Jeg synes dette er ut som et bra objetiv, men jeg synes det blir litt dyrt, med tanke på at dette mest sansynnlig blir et objektiv jeg ikke kommer til å bruke fullt så mye som de "vanlige" objektivene mine. Bruksområdet kommer til å være en blanding av kreativ fotografering med morsomme vinkler/perspektiver og også endel i slalåmbakken. Jeg har sett litt på Samyang MF 8/3.5 Fisheye. Dette koster omtrenet en tredjedel av hva sigmaen koster og det virker som om man fortsatt får et brukbart objektiv. Er det noen som har noen erfaringer/meninger om Samyang objektivet (eller andre fisheye objektiver), er det lurt å kjøpe dette, eller blir det den vanlige "you by chap, you by twice"? Det virker ikke som om det har fokusmotor, så da blir det vel manuell som gjelder, er dette problematisk på et fisheye? (Har kun brukt fisheye selv i 2 uker, og da var jeg forstatt på nvivået med den grønne firkanten på kameraet, jeg skrudde på kameraet og trykker på utløseren, ikke noe mer) Jeg er selvfølgelig åpen for andre forslag hvis noen har noen erfaringer. Takker på forhånd for svar Endret 1. desember 2010 av sisk2105 Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1277337 Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Har ingen erfaringer med dette objektivet, men jeg har Samyang 85 mm/1.4 og kan komme med noen tanker. 85mm'eren er faktisk imponerende god optisk og den virker solid og bra bygget. Jeg antar at det samme er tilfelle med denne 8mm'eren. Det du må være klar over er at det er et fullstendig manuelt objektiv. Du må stille blenderen med en ring på objektivet og fokus må justeres manuelt. Den manuelle blenderen medfører at du må kjøre det enten i M eller i Av, men dette er jo bare lærerikt. Det at du må fokusere manuelt er sjelden et problem på bare 8mm. Var jeg deg ville jeg definitivt gått for Samyang, men du bør være klar for å forlate den grønne firkanten Lenke til kommentar
sisk2105 Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 Har ingen erfaringer med dette objektivet, men jeg har Samyang 85 mm/1.4 og kan komme med noen tanker. 85mm'eren er faktisk imponerende god optisk og den virker solid og bra bygget. Jeg antar at det samme er tilfelle med denne 8mm'eren. Det du må være klar over er at det er et fullstendig manuelt objektiv. Du må stille blenderen med en ring på objektivet og fokus må justeres manuelt. Den manuelle blenderen medfører at du må kjøre det enten i M eller i Av, men dette er jo bare lærerikt. Det at du må fokusere manuelt er sjelden et problem på bare 8mm. Var jeg deg ville jeg definitivt gått for Samyang, men du bør være klar for å forlate den grønne firkanten Takk godt godt svar. Har forlatt den grønne firkanten for en stund siden, så det skulle ikke bli noe problem med, blenderen ihvertfall, jeg har ikke brukt manuell fokus i noe stor grad, men hvis det ikke er noe stort problem på så 8mm så burde manuell fokus også gå ganske greit, etter litt innlæring. Da ender jeg nok opp på dette 8mm objetivet Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Har forlatt den grønne firkanten for en stund siden, så det skulle ikke bli noe problem med, blenderen ihvertfall, jeg har ikke brukt manuell fokus i noe stor grad, men hvis det ikke er noe stort problem på så 8mm så burde manuell fokus også gå ganske greit, etter litt innlæring. Da ender jeg nok opp på dette 8mm objetivet Det jeg mener med at det ikke er noe problem med MF på 8 mm er at man stort sett har stor dybdeskarphet (det meste er i fokus) og det er derfor "vanskelig å bomme". Med mitt 85mm 1.4 er det derimot mye mindre dybdeskarphet og sjansen for å bomme er stor, men dette sitter i fingrene med litt trening. Hvis du kikker på linken kan du se hvordan dette henger sammen: http://www.dofmaster.com/dofjs.html For min egen del er jeg så fornøyd med Samyang'en at jeg kommer til å kjøpe meg 35mm'eren når den kommer i butikkene Lenke til kommentar
Christian Helle Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 (endret) Japan Photo kjører ganske grei pris på Sigma 8mm nå ut denne helgen: http://www.japanphoto.no/product/objektiv/sigma-canon/sigma-8mm-f3.5-ex-dg-circular-fisheye-for-canon/ Endret 3. desember 2010 av cthhelle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå