heisum Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Hei Pcen kjører på 1,20 GB fysisk minne, selvom jeg ikke kjører noen spesielle programer, og det står at det er 22 ledig. hvordan får jeg den til å gå ned? Legger ved et bilde: Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 (endret) Legg merke til RAMen som stør under "hurtigbuffer". Denne RAMen er "ledig" sånn sett, men i stedet for at ledig RAM bare blir liggende ledig å gjøre ingenting så bruker windows (ihvertfall de senere versjonene fra Vista og opp) den ledige RAMen til å gjøre smart "gjetting" på hvilke programmer du sansynligvis kommer til å starte - og legger dem klar i det ledige minnet. Dermed kan ting som nettleseren eller andre ting du bruker mye laste opp mye fortere enn ellers. Hvis noe annet trenger mer RAM så bare overskriver den dette inn i det som bruker av hurtigbufferet, så dette bruker ikke opp RAMen din på ting du ikke trenger - det bare sørger for at du alltid bruker all RAM kapasiteten din på noe nyttig hele tiden i stedet for at det bare blir liggende tomt og unyttig. I bildet du gav bruker du altså ca 1GB med RAM til programmer som kjører, og 2GB av det som ellers ville være ubrukt RAM til å hurtigbuffre programmer som du ofte kjører på maskinen. Det er kort sagt ignenting feil her, og nestne uansett hvor mye RAM du har vil det ubrukte gå med til hurtigbufferet. Det er en positiv ting. Du kan lese mer om hurtigbuffer ved å google "superfetch". -Stigma Endret 1. desember 2010 av Stigma 1 Lenke til kommentar
phlake Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Du kjører 81 prosesser, hvilket er, tja... 25-30 for mange? Har du virus/adware/spyware som kjører, eller en hel haug med unyttige småprogrammer og toolbars? There's your problem, vil jeg si. Ta en titt på prosesslista og sorter etter minnebruk. Post gjerne skjermdump av lista. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Det er da ingenting feil med 81 prosesser? Litt feil sammenlikning men på Unix maskinen har jeg over 500 prosesser gående uten at dette har noe nevneverdig å si. Lenke til kommentar
johome Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Stigma sin forklaring er veldig bra. Jeg har ikke W7, men mener at det skal være mulig å slå av prosesser som "Superfetch" og "Prefetch" hvis man ønsker det (kanskje ikke så lurt ? ). Lenke til kommentar
phlake Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Ser den, men en vanlig windowsinstallasjon har ikke så mange prosesser kjørende, og i så fall er bare drøyt halvparten nødvendige. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Det stemmer at det pleier å være nærmere 50 prosesser enn 80 på en Windows-installasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå