Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Dram" Lampen lyser rødt!

Anbefalte innlegg

Kort og fort!

Rød lampe lyser når eg slå på PC-en. Det står "Dram" på den.

Eg har Asus Formula III mother board + Intel Core™ i7 Quad Processor i7-870

+ 4GB Ram + ATI Radeon 5770 Skjermkort + 750 W PSU! I tillegg har eg "Venom" CPU kjøler.

Hørte at eg måtte skrive ned litt informasjon om dataen.

BLIR SVÆRT SVÆRT glad er det noen som har tid til å kanskje gi meg 1 tips! :)!!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg noen ekspert, men DRAM er så vidt jeg vet, den vanlige RAM'en din. (wikipedia: Dynamic Random Access Memory) Hvorfor en slik lampe lyser er ikke godt å si, kan være bare en "arbeidslampe". Har den lyst før, eller er det noe som har kommet plutselig? Kan også være noe i veien med RAM'en din. Starter maskina og fungerer som den skal?

Eller så er maskina di tørst... :huh:

Lenke til kommentar

09.jpg

Prøv å trykk på den knappen det står MemOK! på, da skal hovedkortet sette ram-instillingene på "safe-mode" automatisk og du får boota opp maskina for å sjekke ting i bios, i det minste.

Plassering av minnet er også viktig på det hovedkortet, har du 2 brikker bør du sette dem i spor 1 og 3, ikke 1 og 2, feks. evt. 2 og 4. Prøv deg fram for å få ditt grønne lys ;)

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar

09.jpg

Prøv å trykk på den knappen det står MemOK! på, da skal hovedkortet sette ram-instillingene på "safe-mode" automatisk og du får boota opp maskina for å sjekke ting i bios, i det minste.

Plassering av minnet er også viktig på det hovedkortet, har du 2 brikker bør du sette dem i spor 1 og 3, ikke 1 og 2, feks. evt. 2 og 4. Prøv deg fram for å få ditt grønne lys ;)

Skal prøve det no.

TUSEN TAKK FOR TIPSET.

Du kan ha reddet livet mitt ! :)

Lenke til kommentar

Keep me posted! :)

Det funket, men no står eg over eit nytt problem :@! Hater maskiner :p.

Når eg starter dataen lyser CPU lampen rødt og dataen slår seg sjølv av etter noen sekunder.

Men så starter den igjen av seg selv og slår seg av igjen, og igjen oog igjen.

Ka er det som skjer no? : /

Lenke til kommentar

Det funket, men no står eg over eit nytt problem :@! Hater maskiner .

Når eg starter dataen lyser CPU lampen rødt og dataen slår seg sjølv av etter noen sekunder.

Men så starter den igjen av seg selv og slår seg av igjen, og igjen oog igjen.

Ka er det som skjer no? : /

0

Lenke til kommentar

De LEDsa er for å hjelpe til å feilsøke på POST problemer.

POST er test maskinen kjører før den booter for å sjekke at ting funker (CPU, DRAM og VGA)

CPUen blir sjekket først ifølge min ASUS manual, så hvorfor din feilet på RAM først, så CPU, aner jeg ikke.

Du kan jo prøve å resette CMOS. Foreslår at du tar deg tid til å finne fram manualen og leser i den hvordan dette gjøres.

Hvis ikke det funker kan du feks prøve å forsiktig ta ut CPU og visuellt sjekke pinnene i sokkelen for å se om noen er bøyd, hvis den er ok setter du den inn igjen, klipser fast festet, monterer vifte og prøver på nytt.

Funker ikke det så setter du i den GAMLE cpuen din og verifiserer at dette fungerer.

Og sist men ikke minst, hvis dette fungerer så kan du dobbeltsjekke at hovedkortet ditt har støtte for den nye CPUen du har kjøpt, for så returnere den på garanti slik at du får en som funker. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...