Gjest anonym1 Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Heisann, har allerede en bruker på forumet, men vil poste anonymt her, i og med at jeg føler temaet er litt sensitivt for meg. Er en gutt på 18 år som nå går Vg3 og skal studere videre etter det. Jeg har alltid blitt ansett som en inteligent person av venner, familie, klassekamerater osv, men en ting jeg ha merket selv er at jeg aldri klarer å sitte helt i ro og konsentrere meg. Jeg kan prøve å konsentrere meg, men faller alltid ut og finner mer interessante ting å finne på. Klarer som sagt aldri å sitte helt i ro, må riste på beina, fikle med noe osv. Har alltid vært flink på skolen, selv om jeg aldri har klart å fulle 100% med. Spesielt kritisk har det vært på vgs hvor klassen alltid får bruke PC. Jeg får alltid gjort oppgavene, men det blir i skippetak. Jeg setter alltid skolearbeid til side for mindre viktige ting som jeg finner mer underholdene. De symptomene jeg har nevnt til nå er kanskje ikke avgjørende, men har også alltid hatt en kort lunte. Kan være tolmodig, men spesielt små, uvesentlige ting kan få meg til å bli forbanna. Heldigvis er jeg aldri langsur ... Det er ikke bare på skolen jeg kun gjør det som interesserer meg, kan begi meg ut på prosjekter hjemme som jeg aldri fullfører fordi de blir kjedelig til slutt. Da starter jeg heller med noe nytt. Så tenker altså at ADD/ADHD kan være grunnen til at jeg er slik, og tenker på å gå til lege med dette. Hadde egentlig blitt litt glad om det faktisk var ADD/ADHD som feiler meg, da jeg kunne fått medisiner for det, og kunne konsentrert meg bedre. For det er rimelig synd å tenke det at jeg kunne gjort det mye bedre på skolen om jeg hadde klart å konsentrere meg. Er som sagt relativt flink på skolen og får greie karakterer (ligger vel på rundt 4-5 i snitt), men kunne gjort det en hel del bedre ... Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Ingen her på forumet kan gi deg en diagnose over nettet. Konsentrasjonsproblemer og kort lunte er veldig vanlig, men det betyr ikke at du må ha ADHD fordet. Faktisk finnes det ingen absolutt og objektiv definisjon på ADHD, dvs det er ikke "noe" i kroppen eller hjernen som man kan si er et ADHD-virus eller ADHD-gen. Nei, det er heller snakk om legen "synes" at du har ADHD. Folk har fortiden veldig lett for å sluke piller og pulver i ett kjør for ditt og datt, men før du kjøper et abonnement på retalin e.l., ville jeg undersøkt om det finnes bedre og alternative måter å skjerpet fokus på. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 ADHD er en diagnose man kan få stilt hvis man har bestemte symptom. Uro, dårlig kosentrasjon og hyperaktivitet er de viktigste av disse. Det er en oppgave for spesialister å stille en slik diagnose, det er ikke noe du kan forvente at fastlegen gjør. Og diagnosen bygger i alle fall ikke på hva fastlegen "syns". Om du er bekymret for om du kan ha ADHD, så må du likevel ta kontakt med legen din og så vil dere sammen bestemme om du skal henvises videre til spesialist. Hvis du har ADHD er det ikke sikkert at du nødvendigvis trenger medisiner. Med vennlig hilsen Dag Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 (endret) http://www.amazon.com/Delivered-Distraction-Getting-Attention-Disorder/dp/0345442318/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1291236285&sr=8-1 Fastlegen min tipsa meg om denne og den har gitt meg et HELT NYTT perspektiv på myyyyye... Anbefaler deg å ta en titt og se om du kjenner deg igjen. Den går punktvis og direkte gjennom en del ting. Samt blir en del av informasjonen fremstilt som Q/A-format Skriver av litt: What is the typical profile of a person who has ADD?A:; The core symptoms of ADD are excessive distractability, impulsivity, and restlessness. These can lead both children and adults to underachieve at school, at work, in relationships and marriage, and in all other settings. In addition, people who have ADD often also exhibit: Advantageous characteristics: * Many creative talents, usually underdeveloped until the diagnosis is made * Original, out-of-the-box thinking * Tendency towards an unusual way of looking at life, a zany sense of humor, an unpredictable approach to anything and everything * Remarkable persistance and resilience, if not stubbornness * Warm-hearted and generous behaviour * Highly intuitive style Disadvantageous characteristics: * Difficulty in turning their great ideas into significant actions * Difficulty in explaining themselves to others * Chronic underachievement. They may be floundering in school or at work, or they may achieve at a high level (getting good greades or being the president of company does not rule out the diagnosis of ADHD), but they know they could be achieving at a higher level if only they could "find the key." * Mood often angry or down in the dumps due to frustration * Major problems in handling money and making snsible financial plans * Poor tolerance of frustration * Inconsistent poerformance despite great effort. People with ADHD do great one hour and lousy the next, or great one day and lousy the next, regardless of effort and time in preparation. They go from the lazyhouse to the penthouse in no time at all. * History of bein labeled "lazy" or "a spaceshot" or "an attitude problem" bny teachers or employers who do not understand what is really going on (i.e., having ADHD) * Trouble with organization. Kids with ADD organize by stuffing book bags and closets. Adults organize by putting everything into piles. The piles metastasize, soon covering most available space. * Trouble with time magangement. People with ADD are terrible at estimating in advance how long a task will take. They typically procastinate and develop a pattern of getting things done at the last minute. * Search for high stimulation. People with ADD often are drawn to danger or excitement as a means of focusing. They will drive 100mph (160km/t) in order to think clearly, for example. * Tendency to be a maverick (This can be an advantage or disadvantage!) * Impatience. People with ADD can't stand waiting in lines or waiting for other to get to the point (fullfører ofte andre sine setninger?) * Chronic wnadering of the mind, or what is called distractability. Tendency to tune out or drift away i the middle of a page or conversation. Tendency to change subjects abruptly. * Alternately highly empathic or highly unempathic, depending upon the level of attention and engagement. * Poor ability to appreciate own strengths or perceive own shortcomings. * Tendency to self-meditate with alcohol or other drugs, or with addictive activities, such as gambling, shopping, sexualizing, eating or risk-taking. * Trouble staying put with one activity until it is done. * Failure to learn from mistakes. People with ADHD will often use the same strategy that failed them before. * Easily forgetful of their own failings and those of others. They are quick to forgive, in part because they are quick to forget. * Difficulty in reading social cues, which can lead to difficulty in making and keeping friends * Tendency to get lost in own thoughts, no matter what else is going on PHEW!!! NÅ gidder jeg ikke skrive mer av boka! Anyways, selv om du har disse "tegnene" betyr ikke det naturligvis at du har ADD, men hvis du kjenner deg igjen oppfordrer jeg deg til å få time hos fastlegen din, evt med henvisning til psykiater - og ikke minst, LØP OG KJØØØP! Boka har mange lure triks. Forfatteren er en amerikansk psykiater som selv har ADD. Det er feks også en egen del i forhold til det å være i et forhold og er veldig god for "utenforstående" til å få et innblikk i hvordan folk med ADD opplever verden. Endret 1. desember 2010 av Melkekartong Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Åja.. Etter å ha skrevet av hele skiten ser jeg at hele kap 1 ligger på amazon..ugh.. Lenke til kommentar
Gjest trådstarter Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Først, takk for svar folkens, slikt settes pris på! MikkelRev: Er fult klar over at man ikke kan stille en diagnose over nettet, men vil fortsatt høre synspunkter og gjerne hva folk med ADD/ADHD har å si. Kanskje noen har vært i samme situasjon som det jeg er nå? Er forsåvidt enig med deg med de der pillene, men heller det enn å konstant knote med ting for å klare å konsentrere meg og for å bli mindre sinna. dag1234: Jepp, er det jeg har tenkt til. Fremover er det litt kjør på skolen, men skal prøve å ordne meg en time hos legen innen kort tid. Vil i det minste finne ut om jeg har ADD eller ikke. Melkekartong: Haha, typisk det der. Men takk for et godt innlegg. Det avsnittet fra den boka der var virkelig bra, men kjente meg igjen i urovekkende mange av punktene. Så får nok som sagt snart ta turen til legene og høre hans/hennes mening om hva jeg bør gjøre videre, spesialist osv. Takk for at du gav meg tipset om den boka hvert fall. Selv om det at jeg kjenner meg igjen i mange ADD/ADHD -punkter nødvendigvis ikke betyr at jeg kan få den diagnosen, så vil jeg i alle fall finne ut hva jeg kan gjøre for å bedre konsentrasjonen, forlenge lunten min osv. Kjæresten min har lenge følt på seg at jeg er litt annerledes enn andre psykisk. Og siden jeg nå har fått et innblikk i hva det å ha ADD innebærer så vil jeg trosse min egen stahet og frykt for å bli stemplet som annerledes, og ta turen til legen. - ts Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) ADD er fra mitt synspunkt ikke en lidelse, men en måte hjernen fungerer på. Skal si at jeg allikevel fikk et antiklimaks når jeg skulle hente ut den første esken med Ritalin på apoteket. Det var ikke i nærheten av hvordan det er å hente ut paracet eller andre ting. Eske med rød trekant, må fremvise legitimasjon, narkotikaresept, etc. Anyhows, det går bedre nå om dagen. Er mer konsentrert og humøret svinger ikke like mye som det pleide (før gikk humøret opp og ned som en helvetes berg og dalbane, alt fra flere ganger om dagen til uke av gangen). Ulempen er at jeg føler hvis jeg først blir nedfor nå, så blir jeg mer nedfor enn det jeg ville vært uten ritalin - men da også mye, mye sjeldnere, så alt i alt er det en bra løsning. Dama merka det veldig på meg at jeg svingte enormt. Som regel også for små bagateller. Hvis det først var noe som jeg følte var i veien, klarte jeg ikke holde det inni meg. Uansett hvor irrasjonelle tanker det var, klarte jeg ikke holde kjeft. Tenk følelsen du har inni deg når du skal overraske noen og du har SÅÅÅÅÅ lyst til å si det, men veit du må holde kjeft - jeg hadde samme følelsen, men jeg klarte ikke holde kjeft. Og det kunne gjelde alt mellom himmel og jord. Ellers har jeg merka en forbedring, både i studiesituasjon og jobb. Jeg har mye større øye for detaljer, blir kanskje stresset, men jeg lar ikke kroppen rive med i like stor grad.. Jeg føler meg som den samme personen, bortsett fra at jeg har fått økt selvkontroll. Spørsmålet har aldri vært å vite hva en skal gjøre, men å faktisk gjøre det. Med ritalinen er det blitt litt forbedret, men kunne fortsatt tenke meg å komme enda et stykke på vei. Men vær obs på at det er mye som kan fremkalle samme symptomer som ADD. Stoffskifte, B12mangel +++ Endret 2. desember 2010 av Melkekartong Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå