Gå til innhold

Fra Xp til Windows 7

Nala

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vurderer og oppgradere fra Windows Xp til windows 7, har alltid syntes XP er digg, men har lyst på noe nytt. Så jeg vil høre om windows 7 er bedere, jeg har en vanelig Xp 32bit verson. Er Windows 7 bedre til gaming en XP? Er det kjappere? Har jo hørt at på Xp kan man max ha 3,2gb ram, er dette sant?

Håper ppå svar.! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jo hørt at på Xp kan man max ha 3,2gb ram, er dette sant?

Ja.Du kan ha mere RAM, men klarer ikke å utnytte mere enn 3.2 GB

Jeg har XPx64 , og har 8GB RAM.

Kommer nok også etter hvert til å gå over til W7 (eller 8 ??)

Endret av johome
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På alle 32bits versjoner av Windows kan applikasjoenene du kjører kun nyttegjøre seg av max ca. 3.3GB med minne.

Dette gjelder mao. ikke bare XP, men også 32bits versjonene av Vista og Win7.

Windows 7 vil neppe være raskere enn XP på din PC rett og slett fordi det krever mer ressurser, mer minne og mer CPU.

Win7 har DirectX11 istedet for DirectX9 (på XP) så spill kan se en del penere ut hvis du har et kompatibelt grafikk-kort.

Hvis du har en PC som i utgangspunktet ble levert med Windows XP så vil jeg ikke anbefale noen oppgradering uten å se mer detalejert beskrivelse av maskinen.

Det finnes faktisk et program ifra microsoft som tester om maskinen din er god nok for Win7.

http://www.microsoft.com/windows/windows-7/get/upgrade-advisor.aspx

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Istedet for å lage en ny tråd, så spør jeg her, det ser ut som dere har peiling.

Jeg sitter på Windows XP SP3 32-bit nå, men jeg begynner å få lyst på Windows 7, både pga spill, og at jeg føler det er på tide å oppgradere. Jeg har mulighet til å få Windows 7 (både 32- og 64-bits) gratis gjennom studier, og da er det kanskje greit å benytte meg av det når jeg fremdeles er student.

Spørsmålet er jo selvfølgelig hvor mye jeg har å hente på å oppgradere, 64-bits er jo mest aktuellt, da jeg gjerne skulle hatt litt mer RAM til diverse ting.

Dette er systemet jeg sitter med;

Prosessor: AMD Phenom X4 9650 Quad Core

RAM: 4 GB Corsair TWIN2X PC6400C5DHX DDR2(2x2GB)

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3

Hovedkort: Asus M3N78-VM, Socket-AM2+

Edit: laster ned programmet du linket til nå, Topguy, men setter pris på svar allikevel.

Endret av Blodappelsin
Lenke til kommentar

64-bit er et bedre valg. De aller fleste 32-bit programmer vil også fungere fint under 64-bit (jeg har ihvertfall aldri vært borti programmer som ikke fungerer)

Fordelen er at 64-bit programmer vil være raskere enn 32-bit versjonen av akkurat samme program. Dette på grunn av at minnebehandling er raskere under 64-bit, og grunnet utvidet instruksjonsett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje jeg formulerte meg litt dårlig. Det jeg lurte på var hvor mye jeg har å hente generelt på å oppgradere til Win7. Om jeg får bedre/dårligere ytelse med Win7 kontra XP, rett og slett. Skulle ytelsen bli veldig dårlig, vil jeg heller vente med å oppgradere til jeg får meg en ny PC.

Dersom jeg oppgraderer kommer jeg til å velge 64-bit uansett, av de grunnene du velger, og at jeg gjerne skulle hatt litt mer RAM.

Jeg har fått kjørt igjennom Win7UpgradeAdvisor, og alt ser bra ut i rapporten derfra i hvert fall.

Takk for svar.

Lenke til kommentar

XP er ikkje noko dårleg operativsystem, men Win7 er utvilsomt det beste MS har levert så langt.

Ytelsesmessig avhenger det av PC-en, men i dei fleste tilfeller blir det tilnærma likt. Eg har installert Win7 på alle mine PC-er og har ikkje noko problem med det. Har ikkje testa ytelsen i testprogramvare, men merka ikkje forskjell på spel. Win7 er langt meir brukarvennleg og stabil enn XP.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...