Gå til innhold

En liten tanke om lys og hastighet


Gjest Slettet-EZE0dRsY

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Kan noen forklare meg hvordan man kan reise raskere enn tiden? 1min er vel 1 min? Hvis jeg reiser lydens hastighet i en uke, hvorfor er da folk på jorda eldre enn meg i det jeg er tilbake? Når man er inne på tid osv. Hvorfor kan vi se døde/borte vekk stjerner, når det ikke er lys i andre enden lenger?

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvordan man kan reise raskere enn tiden? 1min er vel 1 min? Hvis jeg reiser lydens hastighet i en uke, hvorfor er da folk på jorda eldre enn meg i det jeg er tilbake? Når man er inne på tid osv. Hvorfor kan vi se døde/borte vekk stjerner, når det ikke er lys i andre enden lenger?

 

Jeg kan i alle fall si litt om det siste, selv om andre sikkert har noe bedre å si om det :p

 

Grunnen til at vi kan se lyset fra døde stjerner er fordi det er så enormt langt bort. Lyset holder en fart på ca 300 000 km/s. Ta f.eks sola, lyset som treffer oss nå (er ikke lys ute nå, men tenk deg det) ble sendt fra sola for 8 min siden.

 

Begrepet lysår er hvor langt lyset beveger seg på et år. Hvis en stjerne er f.eks 500 lysår fra oss, tar det 500 år før lyset som stjernen sender ut treffer oss. Når da denne stjernen dør og slutter å lyse, vil det ta 500 år før vi ser det.

 

Håper på at dette ikke var helt feil, men det er slik jeg forstår det :)

Lenke til kommentar

TEIT!!

 

Sikkert sånn det er, men stiller fortsatt spørsmålet hvordan lyser det selv om kilden til det har forsvunnet?? Kan jo umulig være slik at hvis jorda skulle sprenge, så sitter predatorene ..... lysår bort å ser det som skjedde for ...... lysår siden, når det ikke er noe der lenger?

Lenke til kommentar

Er nok sånn det er. Hvis du spiller fotball og noen på andre siden av banen skyter ballen så legger du kanskje merke til at lyden kommer etter han har skutt. Lydhastigheten er ca 340 m/s i luft. Dvs. at hvis du er 340 meter unna en ting som lager lyd vil du høre dette 1 sek senere.

 

Det samme er det med lys, bare at lyset går mye fortere.

Lyset går som sagt 300 000 km/s. Si da at du står 300 000 km unna en lyskilde, da vil du se lyset ett sekund etter at lyset "ble skrudd på".

Det vi ser på sola nå skjedde for 8 min siden ;)

Lenke til kommentar

Er nok sånn det er. Hvis du spiller fotball og noen på andre siden av banen skyter ballen så legger du kanskje merke til at lyden kommer etter han har skutt. Lydhastigheten er ca 340 m/s i luft. Dvs. at hvis du er 340 meter unna en ting som lager lyd vil du høre dette 1 sek senere.

 

For å fortsette fotball eksempelet med en makaber vri:

En spiller står i en ende av banen og skyter ballen mot den andre siden. Men rett etter han har skutt den så er det en bombe som går av og spilleren blir sprengt i fillebiter. Ballen vil jo fortsatt komme frem selv om spilleren er borte.

Det samme gjelder for stjernene. Lyset den allerede har sendt ut vil jo fortsette turen hit selv om stjernen som sendte det er borte.

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...