Gå til innhold

En liten tanke om lys og hastighet


Gjest Slettet-EZE0dRsY

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EZE0dRsY

La oss si at jeg sitter på ett tog som går o 200 km/t. Jeg reiser meg og begynner å springe i samme retning som toget kjører, la oss si at jeg springer i 20 km/t.

 

Da vil jeg ha en fart på 200 km/t + 20 km/t.

 

Men hva om jeg snur meg og springer i motsatt retning som toget kjører, vil jeg da ha en fart på 200 km/t - 20 km/t?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Nå det mer spennende spørsmålet blir om toget kjører i 99.999% av lysets hastighet, og du begynner å løpe fremover ;)

 

Ja, dette er noe jeg også har tenkt på. Se for deg at vi har en togbane som er 10.000 lysår lang. Toget kommer opp i 99.9% av lyshastigheten. Etter en liten stund i denne hastigheten så skrur toget på den ekstra jetmotoren slik at toget går i 100000 km /t ekstra. Hva skjer da?

Lenke til kommentar
Ja, dette er noe jeg også har tenkt på. Se for deg at vi har en togbane som er 10.000 lysår lang. Toget kommer opp i 99.9% av lyshastigheten. Etter en liten stund i denne hastigheten så skrur toget på den ekstra jetmotoren slik at toget går i 100000 km /t ekstra. Hva skjer da?

 

om 100000 km /t er nok til å gå fra 99,9% til 100% av lyshastigheten vet jeg ikke, men slik jeg har skjønt det vil du uansett aldri få tak i nok energi til å gjøre nettopp det (gå til 100%), så spørsmålet blir jo irrelevant.

Regner med at det var 100%+ av lyshastigheten du tenkte på med de 100000 km /t ekstra.

Endret av Ayb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Nå har jeg fått svar på at hvis jeg beveger meg i 20 km /t i ett tog som går i 100 km /t så er min fart 120 km /t.

 

Hva om toget skrur på lyset? Vil lyset da bevege seg i lyshastighet + 100 km /t?

Lenke til kommentar

Nå det mer spennende spørsmålet blir om toget kjører i 99.999% av lysets hastighet, og du begynner å løpe fremover ;)

 

Ja, dette er noe jeg også har tenkt på. Se for deg at vi har en togbane som er 10.000 lysår lang. Toget kommer opp i 99.9% av lyshastigheten. Etter en liten stund i denne hastigheten så skrur toget på den ekstra jetmotoren slik at toget går i 100000 km /t ekstra. Hva skjer da?

 

Du kan ikke addere hastigheter på "normal" måte mot hastigheter nærme c. Som følge av den spesielle relativitetsteorien:

http://en.wikipedia.org/wiki/Velocity_addition#Special_theory_of_relativity

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Nå har jeg fått svar på at hvis jeg beveger meg i 20 km /t i ett tog som går i 100 km /t så er min fart 120 km /t.

 

Hva om toget skrur på lyset? Vil lyset da bevege seg i lyshastighet + 100 km /t?

Nei. Lyset beveger seg alltid i lyshastigheten c (lyshastigheten i vakuum) i forhold til alt, uansett farten på lyskilden og uansett hvor man måler lyshastigheten fra. Måler du hastigheten fra toget som sender ut lyset så forlater lyset toget med lyshastigheten, hvis du måler hastigheten fra bakken ved siden av eller under toget, så går lysstrålen med lyshastigheten, og måler du farten på lysstrålen fra et jetfly som flyr den ande veien så vil du også måle den samme lyshastigheten.

 

Det er dette som kalles relativitet, og selv om det kanskje høres helt absurd ut, så er det faktisk målt utallige ganger, hver gang med det samme resultatet. Så dette fenomenet er ikke "bare en teori", det er faktisk sånn den verdenen vi lever i fungerer.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Nytt spørsmål, vis du har da et tog som kjører i over lysets hastighet og det har lys foran vil toget kjøre ifra lyset? eller vil lyset få en ekstra boost som er på togets hastighet?? :)

Det er ikke mulig å svare på spørsmålet fordi en av forutsetningene er feil.

Å få noe som har masse til å ferdes med c er umulig, og hastigheter over c er også umulig.

Lenke til kommentar

Nytt spørsmål, vis du har da et tog som kjører i over lysets hastighet og det har lys foran vil toget kjøre ifra lyset? eller vil lyset få en ekstra boost som er på togets hastighet?? :)

Gitt at dette var mulig, så ser du fra SeaLions svar litt lengre opp at lyset vil bevege seg bort i fra toget i lysets hastighet uansett hvor fort toget reiser. Så kjører toget (uten lyset på) i lysets hastighet i en mørk tunnel og skrur på lyset, så blir det lyst (foran toget).

 

(Om jeg da ikke har totalt missforstått ;))

Lenke til kommentar

Nå det mer spennende spørsmålet blir om toget kjører i 99.999% av lysets hastighet, og du begynner å løpe fremover ;)

 

Siden tiden går senere i hastigheter opp mot lyshastighet vil du ikke oppnå overlysfart, jo nærmere c, jo saktere går tiden.

 

Faktisk vil et hypotetisk tog som går rett under lysfart i en bane langs ekvator gi så stor forskjell i tid at en passasjer av dette toget som reiser en uke (slik han opplever det), vil gå av togstasjonen ~100 år senere (i følge en dokumentar jeg så med S. Hawking).

Lenke til kommentar

Bytt ut lydbølgene med lys, og du vil se at toget på en måte "kjører inn i lyset" i det det beveger seg fremover.

Lys og lyd kan ikke sammenlignes. Lys er elektromagnetisk stråling som kan bevege seg både i vakuum og ulike medier, mens lyd er mekaniske svingninger som bare kan spre seg i et medium. Det finnes ingen "lysmur".

Lenke til kommentar

Lys og lyd kan ikke sammenlignes. Lys er elektromagnetisk stråling som kan bevege seg både i vakuum og ulike medier, mens lyd er mekaniske svingninger som bare kan spre seg i et medium. Det finnes ingen "lysmur".

Joda, når det gjelder dopplereffekten kan lys og lyd sammenlignes selv om det er forskjellige typer bølger. Hvis du ser på lys i et medium, f.eks. luft, finnes det faktisk en lysmur også; denne gir opphav til Cherenkovstråling. I vakuum finnes det naturlig nok ikke noen tilsvarende effekt.

 

Figuren er forresten litt misledende siden det ser ut som om bølgene som er rettet mot bevegelsen ikke blir påvirket. Disse bølgene blir selvfølgelig strukket, altså redusert frekvens slik bildeteksten sier.

Endret av -trygve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...