Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Strømforsyningsdød(nr.2)

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg håper noen her har en ide om hva som gjør att strømforsyningene mine dør.

Bakgrunnshistorie:

For ca. 1år og 3mnd siden kjøpe jeg meg en ny PC, speccs:

2xGainward GeForce GTX 275 896MB PhysX

Gigabyte GA-EX58-UD3R, X58, Socket-1366

Western Digital VelociRaptor 150GB

WD Caviar® GreenPower™ 1TBSATA 3.0Gb/s, 32MB, 7200RPM

Chieftec Super Series PSU 850W Modulær

Kingston DDR3 HyperX T1 2000MHz 6GB

Intel Core i7 Quad Processor i7-920

Noctua NH-U12P SE1366 CPU Fan

Noctua NT-H1 Kjølepasta

Etter 3 mnd så døde hovudkortet, jeg hadde overklokka CPUen og anntok det var grunnen så jeg kjøpte meg Asus P6TD Deluxe på sparket for å få system på beina igjen.

ca. 1 år senere dør strømforsyninga, jeg kjøper en ny: Chieftec Nitro Series BPS-850C 850W PSU. I tillegg kjøper jeg Thermaltake HAF X og 2xCorsair SSD Force Series 2,5" 60GB(satt i raid) og Monster Home Theater Powercenter HT800(overspenningsvern), jeg fikk delene og bygde PC-en på nytt rundt 12.November.

Idag, ca. 18 dager senere dør den nye strømforsyning tilsynelatende helt av seg selv. Jeg spillte da PC-en plutselig slo seg av uten forvarsel av noe slag, verken bluescreen, suddens restarts, errormeldinger i windows, eller noe annet. Ingen komponenter ser ut til å ha røket, ingen røykutvikling eller lukt av døde komponenter. Jeg har prøvd å starte PSUen med bare hovudkortet koblet til, i tillegg bare med noen vifter koblet til, ingen reaksjon whatsoever. Jeg koblet PC-en fra overspenningsvernet og rett i vegg, ingen reaksjon da heller.

Litt om strømstabilitet i huset:

Strømmen har vært svært ustabil i leiligheten siden jeg fikk den nye PC-en for(1 år og 3mnd siden, problemet har blitt større etterhvert som tiden har gått) Om PC-en min+kompis PC(ikke like høyt speccet, 500w PSU) er på og man slår på mikrobølgeovnen så går sikringen, det samme om man bruker kaffitrakter, vannkoker, støvsuger osv.

Faktisk så trenger bare min PC å være på så går strømmen om man setter på en av de nevnte tingene over.

Jeg har sagt ifra til huseier om problemet tidligere og nå kommer jeg til å kreve att jeg får en elektriker til å se på strømopplegget.

Dette er også grunnen til att jeg kjøpte meg overspenningsvern, da jeg lurte på om det var spikes som kunne ha tatt knekken på strømforsyninga første gang.

---------------

Spørsmålene mine:

1. Er det noe i PC-en min som kan drepe PSUen? Eller kan det være underspenning i strømnettet? Eller en kombinasjon?

2. Kan jeg forlange erstattning for pengene jeg har lagt ut for dette av huseier eller forsikringsselskap?

Og

3. Eventuellt om en UPS kan beskytte PC-en mot både under og overspenning, og hvor stor UPSen må være for å kunne drive dette systemet i ett par minuter?

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...